Οι τιμές εμπορευμάτων, όπως ο χάλυβας και ο αραβόσιτος, υποχώρησαν από τα υψηλά επίπεδα στα οποία βρέθηκαν τον προηγούμενο μήνα, όμως το πετρέλαιο συνέχισε να ανεβαίνει, ωθούμενο από ενδείξεις για αυξημένα ταξίδια σ’ ολόκληρο τον κόσμο και από τις νέες πιέσεις στην προσφορά αργού.

Τα προθεσμιακά συμβόλαια αργού τύπου Brent κέρδισαν 0,4% στα 70,56 δολάρια το βαρέλι, ενώ τα προθεσμιακά του αμερικανικού τύπου WTI ενισχύθηκαν 0,3% στα 69,94 δολάρια.

Το πετρέλαιο αυξάνεται για κάποιους από τους ίδιους λόγους όπως άλλα εμπορεύματα: Την ταχύτητα της επανεκκίνησης των οικονομιών και τις ελλείψεις προσφοράς σε ορισμένες περιοχές.

Ομως, υπάρχουν κι άλλοι λόγοι ικανοί να παρατείνουν την άνοδο του πετρελαίου ακόμη και τώρα που άλλες τιμές εμπορευμάτων άρχισαν να υποχωρούν. Ο αναλυτής της Morgan Stanley Ντέβιν Μαντέρμοτ, τονίζει σε έκθεσή του ότι πολιτικές δυναμικές πιθανότατα θα θέσουν οροφή στην ανάπτυξη της προσφοράς πετρελαίου ακόμη κι αν η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια.

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας πρόσφατα ανέφερε ότι οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει να διατηρήσουν τις κεφαλαιουχικές δαπάνες σε ή χαμηλότερα επίπεδα από το 2020, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2050. Ο Μακντέρμοτ εκτιμά ότι οι μέτοχοι εισηγμένων εταιρειών θα απαιτήσουν από τις εταιρείας να τηρήσουν αυτόν τον κανόνα. Οι Exxon Mobil, Chevron, Royal Dutch Shell είχαν να δώσουν λογαριασμό στους μετόχους τους την προηγούμενη εβδομάδα για το κλιματικό αποτύπωμά τους και η πίεση μόλις άρχισε.

Η ζήτηση, ωστόσο, μπορεί να μην υποχωρήσει τόσο πολύ όσο η προσφορά -παρότι υπάρχει έντονος διάλογος για το κατά πόσον η ζήτηση έχει ήδη κορυφωθεί ή αν θα συνεχίσει να αυξάνεται για τουλάχιστον μια 10ετία ακόμη.

Ο αναλυτής της Morgan Stanley Μάρτιν Ρατς προβλέπει ότι η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται στα 107 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι το 2033, από 100 εκατ. βαρέλια που ήταν στην αρχή του 2020. Για να ικανοποιήσει την αυξανόμενη ζήτηση, ο Ρας εκτιμά ότι οι κρατικές εταιρείες πετρελαίου και οι ιδιωτικές εταιρείες θα χρειαστεί να αυξήσουν την παραγωγή τους και ότι οι τιμές πετρελαίου θα πρέπει να αυξηθούν για να χρηματοδοτήσουν αυτή την επέκταση. Σήμερα, οι εισηγμένες εταιρείες αντιστοιχούν περίπου στο 50% της προσφοράς πετρελαίου. Οι τιμές ίσως χρειαστεί να ανέβουν στα 80 δολάρια το βαρέλι για να προσελκύσουν τις ιδιωτικές εταιρείες και τις κρατικές να καλύψουν το κενό. Ο Ρατς αυξάνει την τιμή-στόχο για το Brent στα 60 δολάρια το βαρέλι, από 50 δολάρια.

Ο Μακντέρμοτ πιστεύει ότι διαφορετικές μετοχές θα καταγράψουν καλύτερες επιδόσεις ανάλογα με τις τιμές πετρελαίου. Στα 60 δολάρια το βαρέλι τύπου WTI, εταιρείες όπως APA, Diamonback Energy, Ovintiv, ConocoPhillips, Devon Energy δείχνουν ελκυστικές, όπως υποστηρίζει.

Στα 70 δολάρια, αυτές οι μετοχές εξακολουθούν να δείχνουν καλές, όμως εδώ προστίθενται εταιρείες με μεγαλύτερη οικονομική ή λειτουργική μόχλευση όπως Murphy Oil, Occidental Petroluem, Continental Resources.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο