Ένα από τα ερωτήματα στο εργασιακό πλαίσιο είναι ότι οι προϊστάμενοι αναρωτιούνται: Πώς ξέρω ότι η ομάδα μου δουλεύει;

Και οι εργαζόμενοι σκέφτονται: πώς μπορώ να δείξω στον προϊστάμενο μου ότι πραγματικά δουλεύω;

Τα δύο παραπάνω ερωτήματα καταλήγουν σε θέματα εμπιστοσύνης κάτι που αναδύεται στην περίπτωση της Ράνιας.

Η εμπιστοσύνη στο χώρο της εργασίας (και στη ζωή μας) ήταν πάντα δύσκολη γιατί χτίζεται και αφορά τις σχέσεις. Όταν μιλάμε για τηλεργασία τότε είναι ακόμη πιο δύσκολο να διατηρηθεί.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης μπορεί να οδηγήσει σε μικροδιαχείριση και υπερβολική επικοινωνία από τη μεριά των προϊσταμένων (όπως η Ράνια) και σε περισσότερες ώρες εργασίας για τους εργαζόμενους που μπορεί να οδηγήσει σε επαγγελματική εξάντληση και οικογενειακές συγκρούσεις (όπως η εργαζόμενη).

Μέσα από τις νευροεπιστήμες γνωρίζουμε ότι ένας εγκέφαλος που δεν στηρίζεται στην εμπιστοσύνη δαπανά ενέργεια για να διαχειριστεί το άγχος. Μακροπρόθεσμα η παραγωγή αδρεναλίνης και κορτιζόλης επηρεάζει την υγεία και αυξάνει το στρες. Αυτή είναι η κατάσταση της εργαζόμενης της ιστορίας μας.

Τι θα μπορούσε να κάνει η Ράνια με την εργαζόμενή της;

1.         Καλή πρόθεση: Κλειδί στις σχέσεις των ανθρώπων. Αν αρχίζουμε με την πεποίθηση -όπως η Ράνια -ότι οι άλλοι θέλουν να μας εξαπατήσουν τότε δημιουργούμε ένα αρνητικό σπιράλ σκέψεων το οποίο φέρνει δυσφορικά συναισθήματα και συγκρουσιακές συμπεριφορές. Η Ράνια θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την προηγούμενη καλή απόδοση της εργαζομένης στην οποία φαίνεται ότι είναι υπεύθυνη στη δουλειά της και έχει καλές προθέσεις.

2.         Αυτονομία: Η τηλεργασία απαιτεί να εμπιστεύονται οι προϊστάμενοι ότι κάποιος μπορεί να κάνει τη δουλειά του χωρίς να τον βλέπουν και χωρίς τη συνεχή επικοινωνία. Όταν υπάρχει δέσμευση στην επίτευξη των στόχων από την πλευρά των εργαζομένων και διαφάνεια και ανοικτή επικοινωνία από πλευράς του προϊσταμένου δεν χρειάζεται «στενός» έλεγχος. Σύμφωνα με έρευνες, οι εργαζόμενοι έχουν περισσότερο άγχος όταν τα επίπεδα ελέγχου από τους προϊσταμένους είναι υψηλά υπονομεύοντας τη ψυχική τους υγεία.

3.         Συμπόνια: Η πανδημία έχει φέρει μαζί της σύγχυση, αβεβαιότητα, φόβο, μοναξιά, αμφιβολία. Επίσης τα όρια μεταξύ εργασίας και οικογενειακής ζωής είναι θολά. Μέσα στα καθήκοντα της Ράνιας είναι να ενδιαφέρεται για την καλή υγεία των μελών της ομάδας της σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο. Μια πιο ενσυναισθητική προσέγγιση από την πλευρά της θα βοηθούσε τη συνεργασία. Η απλή ερώτηση «πώς νιώθεις και τι χρειάζεσαι;» θα συνέβαλλε σε ένα πιο θετικό κλίμα και θα ενδυνάμωνε τη σχέση τους.

4.         Αυτοεπίγνωση και Διαχείριση νευρικού συστήματος: Η αυτοεπίγνωση της Ράνιας για το πώς οι πράξεις και ο λόγος της επηρεάζει τους άλλους είναι σημαντική παράμετρος. Αυτό προϋποθέτει να γνωρίζει και να διαχειρίζεται το δικό της νευρικό σύστημα.

Μερικές ερωτήσεις που μπορούν να βοηθήσουν σε αυτήν την κατεύθυνση είναι:

«Παραμένω ευαίσθητος στο πώς οι πράξεις μου επηρεάζουν τον άλλο;»

«Αντιμετωπίζω με καλή πίστη κάποιες συμπεριφορές που με ενοχλούν;”

«Πώς διαχειρίζομαι τον εαυτό μου την κάθε στιγμή;»

«Πώς σταματάω τις αυτόματες αντιδράσεις μου ώστε να αντιμετωπίζω τις καταστάσεις με έναν διαφορετικό τρόπο;»

5.         Ισορροπία. Η «άπνοια οθόνης» (κράτημα της αναπνοής) προκαλείται από τις πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Έτσι νιώθουμε εκνευρισμένοι, κουρασμένοι και λιγότερο παραγωγικοί. Επίσης, οι βιντεοκλήσεις απαιτούν περισσότερη εστίαση. Ο νους και το σώμα αισθάνονται αποσυνδεδεμένα γιατί δεν είναι μαζί την ίδια στιγμή. Τα διαλείμματα μέσα στην ημέρα είναι απαραίτητα και η Ράνια θα μπορούσε να τα ενθαρρύνει ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ ευημερίας και απόδοσης.

Η τηλεργασία ήρθε για να μείνει και σήμερα υπάρχει ανάγκη εμπιστοσύνης. Αυτό προϋποθέτει να αναπτύξουμε και να ενδυναμώσουμε δεξιότητες που αφορούν την επίγνωση του εαυτού μας και τον τρόπο που σχετιζόμαστε.

Αναδημοσίευση από την έκδοση HR Case Study Series 20th Case Study: Γνωμοδότηση 3.

Γνωμοδότηση 2

Γνωμοδότηση 1

Editorial 

Η σειρά HR Case Study περιλαμβάνει στην δική της ηλεκτρονική έκδοση, editorial και «γνωμοδοτήσεις» στελεχών επιχειρήσεων και ακαδημαϊκών για θέματα ανθρώπινου δυναμικού. Στην συγκεκριμένη 20η έκδοση περιέχονται 4 γνωμοδοτήσεις, εκ των οποίων η παρούσα δημοσιεύεται στον ΟΤ, με το editorial και τις προηγούμενες γνωμοδοτήσεις σε υπερσυνδεδεμένα άρθρα. Η τελευταία θα δημοσιεύθεί την επόμενη Τετάρτη, οπότε ολοκληρώνεται το συγκεκριμένο «τεύχος».

* Η Όλγα Παπατριανταφύλλου MA, είναι ιδρύτρια του Mindfulness Institute (www.mindfulnessinstitute.gr), πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Mindfulness από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης, ψυχοθεραπεύτρια και coach. Εργάζεται με στελέχη που επιθυμούν μεγαλύτερη εσωτερική ισορροπία και βελτίωση των επιπέδων ευεξίας, υποστηρίζει άτομα και ομάδες με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων ανθεκτικότητας και εργάζεται με άτομα που πάσχουν από χρόνιες ασθένειες. Πιστεύει ότι όλοι έχουμε εσωτερικές δυνατότητες και μπορούμε να απαλλαγούμε από τα συνήθη μοτίβα μας που μας διατηρούν παγιδευμένους στο άγχος, να ηρεμήσουμε τον ανήσυχο νου μας ώστε να ζήσουμε με λιγότερο stress. Διεξάγει ομιλίες, εκπαιδεύσεις σε μεγάλες πολυεθνικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό θέλοντας να δημιουργήσει υγιή, υποστηρικτικά και περισσότερο ανθρωποκεντρικά εργασιακά περιβάλλοντα.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
ΕΚΠΑ: Στη 224η θέση παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων
Academia |

ΕΚΠΑ: Στη 224η θέση παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων

Σύμφωνα με τη δημοσίευση της Κατάταξης, το ΕΚΠΑ  βρίσκεται στην 224η  θέση παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων,  στην 48η θέση μεταξύ των 3238 Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνονται στην εν λόγω κατάταξη και στην 1η θέση στην Ελλάδα μεταξύ των ελληνικών Πανεπιστημίων που περιλαμβάνονται στην κατάταξη.

ΟΠΑ: Κέντρο Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας- Ιστορία, παρόν και μέλλον
Academia |

ΟΠΑ: Κέντρο Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας- Ιστορία, παρόν και μέλλον

Αυτή την εποχή υπάρχει μία σημαντική δυναμική στο πεδίο της καινοτομίας και στο ευρύτερο οικοσύστημα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, ενώ γίνεται όλο και περισσότερο συζήτηση για την επιχειρηματική αξιοποίηση της έρευνας

ΕΚΠΑ – Yale: Ιδρύουν εκπαιδευτικό και ερευνητικό Κέντρο για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον
Academia |

ΕΚΠΑ – Yale: Ιδρύουν εκπαιδευτικό και ερευνητικό Κέντρο για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον

Η σύμπραξη των πανεπιστημίων θα συντελέσει στην εξεύρεση πρωτοπόρων λύσεων που συνθέτουν το επιστημονικό με το κοινωνικό στοιχείο για τις επιπτώσεις των περιβαλλοντικών κινδύνων στην ανθρώπινη υγεία