Οι ανακοινώσεις τις οποίες έκανε ο Έλληνας πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ, αναφορικά με την κρατική στήριξη που πρόκειται να δοθεί στα νοικοκυριά προκειμένου να μην υπάρξουν υπέρογκες αυξήσεις στους λογαριασμούς του ρεύματος, δεν είναι οι μοναδικές αυτού του είδους στην Ευρώπη.
Την Δευτέρα το βράδυ, για του λόγου το αληθές, ο Ισπανός ομόλογός του, Πέδρο Σάντσεθ, εξήγγειλε ένα διπλό μέτρο με την ίδια στόχευση: Τη μείωση της φορολογίας στην ηλεκτρική ενέργεια κατά 1,4 δις. ευρώ ως το τέλος του τρέχοντος έτους και την «αναδιανομή προς τους καταναλωτές» 650 εκατομμυρίων ευρώ από τα κέρδη των ενεργειακών ομίλων.
«Αναλάβαμε μια ρητή δέσμευση ότι όλοι οι πολίτες θα πληρώσουν φέτος το ίδιο ποσό για το ηλεκτρικό ρεύμα με το 2018», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Σάντσεθ, χαρακτηρίζοντας μάλιστα τα κέρδη των ενεργειακών ομίλων ως «μη αποδεκτά».
Πρόβλημα ευρωπαϊκό και παγκόσμιο
Την ίδια στιγμή, στη Γαλλία, η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν – φοβούμενη και τις πιθανές συνέπειες ενόψει των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών του 2022 – εξετάζει το ενδεχόμενο να διευρύνει τον αριθμό των πολιτών που δικαιούνται άμεσων ενεργειακών επιδοτήσεων από το κράτος.
Η εικόνα αυτή δεν είναι παράδοξη, καθώς η εκρηκτική αύξηση στις τιμές της ενέργειας έχει μετατραπεί σε ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα, που απασχολεί τις εθνικές κυβερνήσεις, την Κομισιόν και την Ευρωβουλή. «Στην Ισπανία, οι άνθρωποι νιώθουν την πίεση στα πορτοφόλια τους, όμως δεν πρόκειται για ισπανικό πρόβλημα – είναι ένα ευρωπαϊκό, αν όχι παγκόσμιο πρόβλημα», δήλωσε στους Financial Times ο Άνχελ Ταλαβέρα, επικεφαλής του τμήματος ευρωπαϊκής οικονομίας στο Oxford Economics.
Πόλεμος για το «Fit for 55»
Η σημερινή θυελλώδης συνεδρίαση της Ευρωβουλής, με αντικείμενο το σχέδιο της Κομισιόν για την «πράσινη μετάβαση» που φέρει τον κωδικό «Fit for 55», δεν άφησε περιθώρια αμφιβολιών αναφορικά με την ένταση του συγκεκριμένου προβλήματος. Ειδικά μετά τα πυκνά πυρά που δέχθηκαν τόσο η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν όσο και ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Φρανς Τίμερμανς.
Κάτι ανάλογο, εξάλλου, είχε αποτυπωθεί και στο εσωτερικό της Κομισιόν τον περασμένο Ιούλιο, όταν σειρά επιτρόπων – το ένα τρίτο του συνόλου, σύμφωνα με πληροφορίες του Politico – που προέρχονται από διάφορες χώρες και πολιτικές ομάδες (ΕΛΚ, Σοσιαλιστές, Φιλελεύθεροι κλπ.) είχαν διαχωρίσει τη θέση τους από το παραπάνω σχέδιο και είχαν μάλιστα απαιτήσει να εγγραφεί ρητά η διαφωνία τους στα πρακτικά.
Η αιτία των αναταράξεων είναι απλή: Ο φόβος ότι το κόστος το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες της ΕΕ για τη μετάβαση στην εποχή της «πράσινης οικονομίας» θα αποδειχθεί τόσο βαρύ, ώστε θα έχει σοβαρές πολιτικές συνέπειες, ενώ δεν αποκλείεται τελικά να θέσει υπό αμφισβήτηση και το ίδιο το μεγαλεπήβολο σχέδιο που έχει εκπονηθεί με ορίζοντα το 2050.
Ορισμένοι, μάλιστα, δεν διστάζουν να κάνουν λόγο για τον κίνδυνο να ξεσπάσει ένα νέο κίνημα «Κίτρινων Γιλέκων», όπως αυτό που συγκλόνισε τη Γαλλία το 2018 και 2019 – με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά θα έχει πανευρωπαϊκή διάσταση. Άλλοι, επίσης, θεωρούν βέβαιο ότι σε αυτή τη διαδικασία θα δοκιμαστεί σκληρά και για μία ακόμη φορά η ενότητα της ΕΕ.
Η «ανταρσία» της Πολωνίας
Είναι γεγονός, άλλωστε, ότι αρκετές χώρες – όπως η Πολωνία – καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό των ενεργειακών τους αναγκών με λιγνίτη, με αποτέλεσμα η απεξάρτηση από αυτόν να συνιστά ένα περίπλοκο πρόβλημα. Αυτές οι χώρες, μαζί με αρκετές ακόμη, δεν διστάζουν να καταγγείλουν ανοιχτά το γερμανικής έμπνευσης σχέδιο «Fit for 55», θεωρώντας ότι θα αποτελέσει ανυπέρβλητο βραχνά για τις οικονομίες τους.
Οι αριθμοί δικαιολογούν, αναμφίβολα, τις ανησυχίες. Όπως αναφέρει και το σχετικό ρεπορτάζ του Γιώργου Κανελλόπουλου στον ot.gr, οι τιμές του ηλεκτρικού συνεχίζουν το ράλι τους στην Ευρώπη, έχοντας ξεπεράσει στις περισσότερες χώρες τα 140 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Η δε «χρηματιστηριακή» τιμή αναφοράς για το επόμενο έτος στη μεγαλύτερη οικονομία, τη γερμανική, ξεπέρασε για πρώτη φορά το φράγμα των 100 ευρώ, σύμφωνα με το Bloomberg.
Το χρηματιστήριο των ρύπων
Παράλληλα, η τιμή του διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (ETS) έχει υπερβεί τα 60 ευρώ τον τόνο, είναι δηλαδή κατά 12 φορές υψηλότερη σε σύγκριση με ό,τι πριν τέσσερα χρόνια. Ένα σύστημα που, αναμφίβολα, περιλαμβάνει πολλές αμφιλεγόμενες πλευρές, καθώς ουσιαστικά εξαιρεί τις μονάδες παραγωγής ενέργειας από τα «δικαιώματα» που αποδίδονται δωρεάν στις διάφορες χώρες.
«Έχουμε απέναντί μας μια πολύ ακριβή κλιματική πολιτική της ΕΕ», σημείωσε ο Πολωνός πρωθυπουργός, Ματέους Μοραβιέτσκι, προαναγγέλλοντας σκληρή στάση της χώρας του στο συγκεκριμένο μέτωπο. «Έχουμε μπροστά μας ένα ακριβό χειμώνα, καθώς οι τιμές της ενέργειας στην Ευρώπη κάνουν ράλι», διαπίστωνε από την πλευρά του το πρακτορείο Reuters, σε σχετική ανάλυση.
Φαίνεται πως, σε κάθε περίπτωση, αυτός ο χειμώνας θα είναι μακρύς και δύσκολος.
Latest News
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές