Mπροστά σε διπλή πρόκληση βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα. Από τη μία πλευρά, καλείται να προχωρήσει στην ανανέωση του στόλου, η ηλικία του οποίου μεγαλώνει και από την άλλη πρέπει να προσαρμοστεί μέσα στα επόμενα χρόνια στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις για μηδενικές εκπομπές άνθρακα. Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος υπολογίζει ότι η πλήρης αντικατάσταση σε βάθος χρόνων του στόλου με νέα πλοία μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι κόστους 11 δισ. ευρώ. Το τελευταίο νεότευκτο πλοίο που ήρθε στην ελληνική ακτοπλοΐα ήταν το «Blue Star Patmos» του ομίλου Attica, το οποίο παρελήφθη από τα ναυπηγεία της Κορέας το 2012.
Ο στόλος αρχίζει να γερνάει επικίνδυνα και σύμφωνα με τους σχετικούς υπολογισμούς το 2030 το 74% του ακτοπλοϊκού στόλου θα είναι ηλικίας άνω των 30 ετών. Οπως τονίζεται αρμοδίως ο κλάδος προκειμένου να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις θα πρέπει να βιώσει ένα δραστικό κύμα ανανέωσης ανάλογο με αυτό της δεκαετίας 1995-2005. Την περίοδο εκείνη, ισχυροί επιχειρηματίες όπως ο Περικλής Παναγόπουλος χρηματοδότησαν την αγορά σύγχρονων πλοίων και ανανέωσαν τον στόλο κατά 90% υποβοηθούμενοι και από τη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας. Τότε, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων XRTC, η ηλικία του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου μειώθηκε κατά σχεδόν 5 χρόνια.
Σήμερα καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν έχει σχέδια για ναυπήγηση πλοίων πλην του ομίλου Attica που έχει τοποθετήσει παραγγελία στο ναυπηγείο Brodrene Aa της Νορβηγίας για την κατασκευή τριών υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Aero Catamaran, τα οποία θα δρομολογηθούν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, σηματοδοτώντας το τέλος εποχής των «ιπτάμενων δελφινιών» που επί 40 χρόνια εξυπηρετούσαν τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών.
Προκειμένου να εξευρεθεί μία λύση στην ανάγκη ανανέωσης του στόλου, το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΝΕΕ) έχει αναλάβει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια μια πρωτοβουλία χρηματοδότησης μελετών με αντικείμενο την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Τα πρώτα αποτελέσματα αναφέρουν ότι αρχικά θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξεως των 2,5 δισ. έως 3 δισ. ευρώ για να ανανεωθούν όλα τα υπάρχοντα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας που είναι άνω των 25 ετών (34 συμβατικά και 13 ταχύπλοα). Το ΝΕΕ, σύμφωνα με τον πρόεδρό του Γιώργο Πατέρα, υπολογίζει πως ο ακτοπλοϊκός στόλος φθάνει σήμερα σε 160 επιβατηγά-οχηματαγωγά διαφόρων τύπων, 60 μικρότερα πορθμεία, και 100-200 ημερόπλοια, τα οποία πρέπει στο μέλλον να αντικατασταθούν με πράσινα πλοία. Μια κίνηση που θα κοστίσει 11 δισ. ευρώ.
Πλοίο-πρότυπο
Πρόσφατα για μια ακόμη φορά συζήτησε στο Διοικητικό Συμβούλιο τα επόμενα βήματα της μελέτης, επισημαίνοντας ότι θα χρηματοδοτηθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ένα business plan, ενώ εξετάζεται και η κατασκευή ενός «πρότυπου πλοίου» μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Οπως εκτιμά το ΝΕΕ οι τράπεζες είναι διατεθειμένες να χρηματοδοτήσουν το 50% της επένδυσης, ενώ περίπου 10%-15% θα μπορεί να χρηματοδοτηθούν από κρατικά κονδύλια και συγκεκριμένα από τα μισθώματα για τις άγονες γραμμές και το υπόλοιπο από τους ιδιώτες επενδυτές.
Να σημειωθεί ότι αυτές τις ημέρες αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας έχουν επαφές σε τεχνικό επίπεδο με στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπου και συζητούνται λεπτομέρειες του project. H ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι αδήριτη ανάγκη για τη χώρα μας καθώς πάνω από το 15% του πληθυσμού ζει στα νησιά. Σημειώνεται ότι κάθε χρόνο πάνω από 70 εκατ. επιβάτες εξυπηρετούνται από τις 203 μικρές και μεγάλες ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας, εκ των οποίων 88 είναι «ελεύθερες» και 115 εξυπηρετούνται με την καταβολή μισθωμάτων.
Latest News
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες