Δύο πεινασμένα μωρά τσιτάχ γρυλίζουν και τραβούν τα λουριά τους σε μια περιοχή της Σομαλίας, τη λεγόμενη Σομαλιλάνδη, καθώς ένας κυβερνητικός κτηνίατρος σπρώχνει βελόνες μέσα από το χνουδωτό τρίχωμά τους για να τους προσφέρει υγρά και θρεπτικά συστατικά.
Μόλις περίπου πέντε μηνών, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Reuters, τα μωρά τσιτάχ είναι αφυδατωμένα, με καθυστέρηση στην ανάπτυξή τους και έχουν τόσο μεγάλη έλλειψη ασβεστίου που κανονικά θα έπαιρναν από το γάλα της μητέρας τους, που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το περπάτημα. Αλλά τουλάχιστον είναι ζωντανά.
Το Ταμείο Διατήρησης Τσιτάχ (CCF) και η κυβέρνηση της Σομαλιλάνδης – η οποία αποσχίστηκε από τη Σομαλία το 1991, αλλά δεν έχει αναγνωριστεί διεθνώς – διασώζουν μικρά τσιτάχ που πέφτουν θύματα εμπορίου άγριων ζώων στην περιοχή τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Μόλις 6.700 ενήλικα τσιτάχ
Μόνο περίπου 6.700 ενήλικα τσιτάχ (ή γατόπαρδος) έχουν απομείνει στην άγρια φύση σε όλο τον κόσμο και ο πληθυσμός εξακολουθεί να μειώνεται, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης.
Ο γατόπαρδος θεωρείται από τα πλέον δημοφιλή και αγαπητά αιλουροειδή, λόγω του ευγενικού «χαρακτήρα» του -είναι το μόνο μεγάλο αιλουροειδές που μπορεί να εξημερωθεί και δεν έχει καταγραφεί να επιτίθεται στον άνθρωπο, γι’ αυτό και είναι από τα πλέον μελετημένα, ως προς την ηθολογία τους, σαρκοφάγα. Ωστόσο, ο γατόπαρδος είναι κυρίως διάσημος λόγω της εκπληκτικής ταχύτητας την οποία μπορεί να αναπτύξει κατά την καταδίωξη της λείας του, στοιχείο που οφείλεται αποκλειστικά στην εξειδικευμένη του σωματοδομή, και του έχει αποδώσει, δικαίως, τον τίτλο του ταχύτερου χερσαίου οργανισμού στον Πλανήτη
Τα απαχθέντα μικρά συχνά προορίζονται για το εμπόριο εξωτικών κατοικίδιων στη Μέση Ανατολή, αλλά λίγοι άνθρωποι συνειδητοποιούν τα δεινά που συνεπάγεται μια τέτοια επιλογή. Τέσσερα ή πέντε μικρά τσιτάχ πεθαίνουν για κάθε ένα που φτάνει στην αγορά, είπε η Δρ Laurie Marker, επικεφαλής του CCF. Ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις σκοτώνονται οι μητέρες τους!
Το πρώτο έτος λειτουργίας του, το CCF παρέλαβε περίπου 40 μικρά στη Σομαλιλάνδη. Πολλά από αυτά δυστυχώς δεν επέζησαν πολύ. Αλλά με τη δημιουργία καταφύγιων και την παροχή κτηνιατρικής περίθαλψης, κατάφεραν να μειώσουν τους θανάτους σχεδόν στο μηδέν, είπε η Marker. Αυτή τη στιγμή η οργάνωση φιλοξενεί 67 τσιτάχ.
Οι ξηρασίες που επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή και την υπερθέρμανση του πλανήτη αυξάνουν την πίεση στα τσιτάχ, καθώς η λιγότερη βοσκή υποστηρίζει λιγότερα κοπάδια άγριων θηραμάτων και εκτρεφόμενων ζώων. Οι αγρότες που χάνουν ζώα από επίθεση τσιτάχ πλέον εξαγριώνονται πολύ περισσότερο λόγω της δυσκολίας να συντηρήσουν τα κοπάδια τους.
«Αν ένα αρπακτικό τρώει τα ζώα τους, είναι πολύ πιο θυμωμένοι», είπε η Marker. «Θα πάνε να εντοπίσουν τη μητέρα, και θα αρπάξουν τα μικρά της, προσπαθώντας έτσι να βγάλουν από το εμπόριό τους και να αναπληρώσουν τις απώλειες που είχαν στο εισόδημά τους».
Εθνικό πάρκο αλλά χωρίς χρήματα
Η Σομαλιλάνδη σχεδιάζει να ανοίξει ένα εθνικό πάρκο όπου τα τσιτάχ θα μπορούν να είναι ελεύθερα και να μην κινδυνεύουν, δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος Shukri Ismail Haji.
Όμως, παρόλο που η μικρή αποσχισθείσα περιοχή βρίσκεται στη ζώνη που πλήττεται περισσότερο από την κλιματική αλλαγή, δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στην περιβαλλοντική χρηματοδότηση γιατί σχεδόν κανένας παγκόσμιος οργανισμός δεν την αναγνωρίζει ως ξεχωριστή χώρα από τη Σομαλία, εξήγησε ο υπουργός.
«Είμαστε μια μη αναγνωρισμένη κυβέρνηση. Η διεθνής χρηματοδότηση που μπορούμε να λάβουμε είναι πολύ μικρή ως αποτέλεσμα.»
Latest News
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ