Πονοκέφαλο για τη διεθνή ναυτιλία εξακολουθεί να αποτελεί η ορθή διαχείριση των άδειων κοντέινερ. Εκατοντάδες χιλιάδες «κουτιά» χωρίς εμπόρευμα εξακολουθούν να λιμνάζουν σε διάφορα λιμάνια του κόσμου και να προκαλούν αρρυθμία στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα.

Και στον Πειραιά – αν και ο αριθμός τους έχει μειωθεί από τα επίπεδα των 35.000 όπου βρισκόταν στα μέσα του προηγούμενου Σεπτεμβρίου, όπως είχαν αναφέρει «τα ΝΕΑ» στην κορύφωση της κρίσης -, πηγές του ΟΛΠ αναφέρουν ότι εξακολουθούν να είναι κατά μέσο όρο πάνω από τα επίπεδα που καταγράφονταν πριν από την πανδημία.

Τα άδεια κουτιά συγκεντρώνονται κυρίως σε λιμάνια της Δύσης, στα οποία έρχονται γεμάτα προϊόντα από την Απω Ανατολή όπου «χτυπάει η καρδιά» της παγκόσμιας παραγωγής. Στα λιμάνια της Βόρειας Αμερικής και ειδικότερα της Δυτικής Ακτής φαίνεται ότι το πρόβλημα εντείνεται το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα το λιμάνι του Λος Αντζελες να σχεδιάζει να αρχίσει να χρεώνει από τις 30 Ιανουαρίου τέλη στις ναυτιλιακές εταιρείες που αφήνουν τα άδεια εμπορευματοκιβώτια στους τερματικούς σταθμούς του λιμανιού για εννέα ημέρες ή περισσότερο.

«Χαράτσι» 100 δολαρίων

Σύμφωνα με το σχέδιο οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρεώνονται 100 δολάρια για τις πρώτες εννέα ημέρες για κάθε άδειο κοντέινερ και στη συνέχεια με 100 δολάρια για κάθε επιπλέον ημέρα για το κάθε «κουτί» μέχρι να το πάρουν από το λιμάνι. Ενώ υπάρχει σημαντική μείωση των γεμάτων προϊόντων εμπορευματοκιβωτίων που εισάγονται στις αποβάθρες τους τελευταίους δύο μήνες, από την άλλη πάρα πολλά άδεια εμπορευματοκιβώτια παραμένουν στους τερματικούς σταθμούς, δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Port of Los Angeles, Gene Seroka.

Ακριβώς όπως εξετάστηκε η επιβολή τέλους παραμονής για τα εμπορευματοκιβώτια «εισαγωγών», ο στόχος με αυτό το πρόγραμμα των «κενών» εμπορευματοκιβωτίων δεν είναι η είσπραξη τελών αλλά η απελευθέρωση πολύτιμου χώρου στις αποβάθρες μας, ανοίγοντας τον δρόμο για περισσότερα πλοία, πρόσθεσε.

Επισημαίνεται ότι το λιμάνι του Λος Αντζελες ανακοίνωσε ένα παρόμοιο πρόγραμμα στις 25 Οκτωβρίου για τα κοντέινερ που έρχονταν φορτωμένα προϊόντα στο λιμάνι. Τελικά όμως αυτό το «πρόστιμο» δεν επιβλήθηκε γιατί στο μεταξύ τα εμπορευματοκιβώτια «εισαγωγής» που έμεναν πάνω από εννέα ημέρες μειώθηκαν κατά 53%.

Κατανάλωση

Ενδεικτική του τι συμβαίνει στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα είναι η εικόνα που καταγράφει ο οίκος αναλύσεων Sea-Intelligence για το εμπόριο προϊόντων και αγαθών. Οπως αναφέρει, η ιδιωτική κατανάλωση στις ΗΠΑ έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ τον Οκτώβριο του 2021, με την κατανάλωση υπηρεσιών να πλησιάζει στα προ πανδημίας επίπεδα αλλά με την κατανάλωση αγαθών να αυξάνεται περαιτέρω συνεχώς.

Αναλύοντας περισσότερο την εικόνα, ο οίκος αναλύσεων καταγράφει μια αύξηση αρχικά και στη συνέχεια μια απότομη μείωση της μεταφοράς μηχανοκίνητων οχημάτων και ανταλλακτικών, λόγω των ελλείψεων σε μικροτσίπ υπολογιστών, μείωση η οποία δεν επηρεάζει τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς τα οχήματα μεταφέρονται με διαφορετικής κατηγορίας πλοία, τα car carriers. Παράλληλα καταγράφει συνεχή αύξηση των αγαθών ψυχαγωγίας και άλλων διαρκών αγαθών, είδη που μεταφέρονται στη συντριπτική τους πλειονότητα σε εμπορευματοκιβώτια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Λιμάνια
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα