Οι ινδικές startup επιχειρήσεις στον κλάδο των ειδών παντοπωλείου προσελκύουν πελάτες με γνώσεις τεχνολογίας καθώς τους υπόσχονται παραδόσεις εντός 10 λεπτών, πυροδοτώντας με αυτό τον τρόπο μια έκρηξη στο «γρήγορο εμπόριο». Από την άλλη όμως εντείνονται οι ανησυχίες για ζητήματα οδικής ασφάλειας καθώς οι διανομείς με δίκυκλο θα προσπαθούν να τηρούν τις υποσχόμενες αυστηρές προθεσμίες.

Ο ανταγωνισμός είναι ήδη έντονος στον κλάδο του λιανεμπορίου ειδών παντοπωλείου της Ινδίας, αξίας 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς ανάμεσα στους μεγάλους παίκτες της αγοράς βρίσκονται και εταιρείες-κολοσσοί όπως Amazon, Flipkart της Walmart και Reliance του Ινδού δισεκατομμυριούχου Μουκές Αμπάνι.

Τώρα η Blinkit που υποστηρίζεται από τη SoftBank και η ανταγωνιστική της Zepto αγωνίζονται να προσλάβουν προσωπικό και να ανοίξουν καταστήματα στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν ένα μερίδιο της αγοράς, και προσφέροντας την ευκολία παράδοσης σε 10 λεπτά. Πρόκειται για χρόνο πολύ λιγότερο από τις ώρες ή τις ημέρες που χρειάζονται οι ανταγωνιστές τους σήμερα για να κάνουν τις διανομές των προϊόντων τους.

Παράδοση σε «σκοτεινό κατάστημα»

Η αποστολή τους είναι να μαζεύουν προϊόντα παντοπωλείου μέσα σε λίγα λεπτά από τα λεγόμενα «σκοτεινά καταστήματα» (dark stores) ή από μικρές αποθήκες που βρίσκονται ανάμεσα σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές και από εκεί οι διανομείς να παραδίδουν τις αποστολές σε κοντινές τοποθεσίες σε περίπου επτά λεπτά.

«Αποτελεί απειλή για τους μεγαλύτερους παίκτες», δήλωσε στο Reuters ο Ασγουιν Μέτα, επικεφαλής αναλυτής στον τομέα της πληροφορικής στην ινδική Ambit Capital. «Εάν οι άνθρωποι συνηθίσουν στα 10 λεπτά, οι εταιρείες που προσφέρουν παραδόσεις 24 ωρών θα αναγκαστούν να μειώσουν τα χρονοδιαγράμματα».

Αγορά 5 δισ. δολαρίων έως το 2025

Καθώς η δραστηριότητα στον κλάδο αυξάνεται, η ερευνητική εταιρεία RedSeer εκτιμά ότι ο τομέας «γρήγορου εμπορίου» της Ινδίας, αξίας 300 εκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, θα διογκωθεί κατά 10-15 φορές και θα φτάσει τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025.

Οι Blinkit και Zepto, που ξεκίνησαν από δύο 19χρονους που εγκατέλειψαν το Stanford, έχουν «πιάσει» τη φαντασία των καταναλωτών, ικανοποιώντας τη λαχτάρα για τρόφιμα αλλά και για παρορμητικές αγορές, καθώς και τις επείγουσες ανάγκες για καθημερινές προμήθειες.

Η ασυναγώνιστη ευκολία των γρήγορων παραδόσεων είναι εμφανής στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου εταιρείες όπως η τουρκική Getir και η γερμανική Gorillas επεκτείνονται γρήγορα, αλλά οι επικίνδυνοι δρόμοι της Ινδίας ίσως κάνουν το γρήγορο εμπόριο μια πολύ επικίνδυνη επιχείρηση.

«Δέκα λεπτά είναι πολύ επικίνδυνα ως χρόνος», είπε ένας πρώην γραμματέας οδών, ο Βιτζάι Τσίμπερ. «Εάν υπήρχε μια ρυθμιστική αρχή (οδικής ασφάλειας), θα έλεγε ότι αυτό δεν μπορεί να είναι το μοναδικό στοιχείο πώλησης μιας εταιρείας».

Επικίνδυνοι δρόμοι για τους διανομείς

Ακόμη και στις πόλεις, οι περισσότεροι δρόμοι είναι γεμάτοι με λακκούβες, ενώ τα βοοειδή ή άλλα ζώα που κυκλοφορούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα αποτελούν συχνά μια πολύ επικίνδυνη πρόκληση για τους οδηγούς, οι οποίοι συχνά παραβιάζουν βασικούς κανόνες οδήγησης.

Πέρυσι, η Παγκόσμια Τράπεζα είπε ότι η Ινδία είχε έναν θάνατο κάθε τέσσερα λεπτά στους δρόμους της. Από τροχαία σκοτώνονται περίπου 150.000 άνθρωποι κάθε χρόνο στη χώρα.

Και οι 13 οδηγοί των Blinkit και Zepto από τους οποίους πήρε συνέντευξη το Reuters σε μεγάλες πόλεις όπως Βομβάη, Νέο Δελχί και Γκουρουγκράμ, είπαν ότι αντιμετώπισαν πίεση να τηρήσουν τις προθεσμίες παράδοσης, οι οποίες συχνά οδηγούσαν σε υπερβολική ταχύτητα.
«Έχουμε πέντε με έξι λεπτά και νιώθω ένταση και φόβο για τη ζωή μου», είπε ένας οδηγός της Blinkit, ο οποίος ζήτησε την ανωνυμία του.

Τον Αύγουστο, ο διευθύνων σύμβουλος της Blinkit δήλωσε στο Twitter ότι οι δικυκλιστές δεν τιμωρούνται και μπορούν να προσφέρουν «με τον δικό τους τρόπο και ρυθμό», καθώς τα «σκοτεινά καταστήματα» βρίσκονται πάντα κοντά σε τοποθεσίες προορισμού.

Οι διανομείς ωστόσο διαφώνησαν. Στη βιασύνη τους, όπως πολλοί από αυτούς είπαν στο Reuters, τσεκάρουν παραγγελίες ως παραδομένες ακόμη και ας μην έχουν φτάσει στον προορισμό τους.

Και αν κάποιος πελάτης παραπονεθεί για την πρακτική αυτή, ο οδηγός αντιμετωπίζει πρόστιμο 300 ινδικές ρουπίες (4,03 δολάρια).
Οι ανησυχίες αντικατοπτρίζουν τη σκοτεινή πλευρά της ακμάζουσας οικονομίας του ντελίβερι ειδών παντοπωλείου της Ινδίας, στην οποία οι εργαζόμενοι συχνά δηλώνουν ότι έχουν ελλείψεις σε είδη προστασίας ή αντιμετωπίζουν δύσκολες συνθήκες εργασίας.

Αισιόδοξοι στόχοι

Η Blinkit από τη μεριά της έχει θέσει στόχο να γίνει μια επιχείρηση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενώ η Zepto έχει αποτιμηθεί στα 570 εκατομμύρια δολάρια και έχει βάλει ως στόχο να γίνει μια εταιρεία αξίας 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία υποστηρίζεται ήδη από επενδυτές όπως η Glade Brook Capital με έδρα τις ΗΠΑ.

Η αγορά άμεσης παράδοσης είναι μια ευκαιρία 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είπε αυτό το μήνα ο μεγαλύτερος έμπορος λιανικής πώλησης εκτός σύνδεσης της Ινδίας, η Reliance, όταν επένδυσε στην Dunzo, μια άλλη ινδική startup που εκτελεί υπηρεσία παράδοσης 19 λεπτών.

Όμως, σε αντίθεση με τις περισσότερες ξένες εταιρείες που χρεώνουν 2 έως 3 δολάρια ανά παράδοση, οι παραδόσεις από ινδικές νεοφυείς επιχειρήσεις είναι ως επί το πλείστον δωρεάν σε μια χώρα με πληθυσμό 1,4 δισεκατομμυρίων δυνητικών πελατών.

«Με δωρεάν παράδοση, η επιχείρηση είναι απίθανο να είναι βιώσιμη», είπε ο Τ.Ν. Χάρι, επικεφαλής του ανθρώπινου δυναμικού στο διαδικτυακό παντοπωλείο BigBasket, το οποίο παραδίδει τις περισσότερες παραγγελίες εντός πέντε ωρών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Boeing: Πολύ μεγάλη για να αποτύχει
Διεθνή |

Γιατί μια αποτυχημένη Boeing θα έβλαπτε τους πάντες - ακόμα και την Airbus

Παρόλο που το Κογκρέσο διεξάγει δύο ακροάσεις σχετικά με ισχυρισμούς για αστοχίες ασφάλειας στο 787 Dreamliner και σε άλλα αεροσκάφη, η Boeing έχει σε μεγάλο βαθμό απομονωθεί από τις συνέπειες των λαθών της - όχι για πολύ όμως