Στη λήξη του 2023 προβλέπεται η ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης. Η τελευταία αίτηση παράτασης της αναδόχου κοινοπραξίας έχει ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31η Δεκεμβρίου 2023, στο νήμα ακριβώς για την εκπλήρωση της κυβερνητικής δέσμευσης για ολοκλήρωση του πολύπαθου έργου την επόμενη χρονιά.

Στον αγώνα δρόμου που γίνεται για να προχωρήσει ο σταθμός «Βενιζέλου», που έχει γίνει ουκ ολίγες φορές πεδίο αντιπαράθεσης, οδηγώντας και στις δικαστικές αίθουσες, σήμερα εισάγεται στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η μελέτη προσωρινής απόσπασης κι επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στην πρώτη φάση της προσωρινής απόσπασης των υπερκείμενων αρχαιοτήτων.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ως τις αρχές του καλοκαιριού θα έχουν ολοκληρωθεί και θα παραδοθούν προς χρήση τα γραφεία της Αττικό Μετρό στο Αμαξοστάσιο, ενώ μες το πρώτο εξάμηνο πρόκειται να ολοκληρωθούν και τα έργα πολιτικού μηχανικού στο τμήμα από «Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό» ως «Σιντριβάνι». Η ολοκλήρωση αυτού του τμήματος με τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις θα ξεκινήσει την αντίστροφη μέτρηση για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς θα ξεκινήσουν οι δοκιμές των συρμών που σήμερα περιορίζονται ως το «Σιντριβάνι».

Οι 18 συρμοί χωρίς οδηγό, που θα κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά στη χώρα μας με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, αφορούν στην πρώτη προμήθεια και έχουν ήδη ξεκινήσει δοκιμαστικά δρομολόγια. Όσο για τη δεύτερη φουρνιά των 15 νέων συρμών, που θα ενισχύσουν τόσο τη βασική γραμμή όσο και την επέκτασή της, η Επιτροπή Διαγωνισμού ελέγχει τα δικαιολογητικά της μίας προσφοράς που κατατέθηκε από το σχήμα ΑΚΤΩΡ-Hitachi για την προμήθεια, ύψους 142 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ως προς δε την επέκταση προς την Καλαμαριά, στις 14 Μαρτίου 2022, υπογράφεται η σύμβαση για τα 8 υπολειπόμενα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα (Η/Μ), που αφορούν σε CCTV, PA, DTS, SMS, TETRA, PIS, ICCS, PRCS, ενώ για τη Σηματοδότηση και το BACS, έχουν ήδη εγκατασταθεί οι ανάδοχοι. Με αυτές οι συμβάσεις τροχοδρόμησε η ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης.

Τα επόμενα βήματα στον σταθμό Βενιζέλου

Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου πλην του επίμαχου σταθμού «Βενιζέλου». Στο μεταξύ, στο Νότιο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία», για τον οποίο επελέγη εξαρχής η μέθοδος της απόσπασης κι επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων, έχει ήδη ξεκινήσει η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.

Ειδικότερα, στον σταθμό «Βενιζέλου», όπου γίνεται ο αγώνας δρόμου προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος στο οποίο έχει δεσμευτεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, έχει μέχρι σήμερα αποσπασθεί ανά τμήματα ολόκληρο το οδόστρωμα της Μέσης Οδού, «decumanusmaximus», όπως περιγράφεται στην εγκεκριμένη μελέτη, μαζί με τα υποκείμενα οδοστρώματα, έως την άνω επιφάνεια των υποκείμενων αγωγών ΑΓ12 και ΑΓ13. Προηγήθηκε ανασκαφική έρευνα στα ενδιάμεσα διαστήματα των προς απόσπαση τμημάτων και υπολείπεται η απόσπαση της αρχαιολογικής ενότητας D28.

Επίσης, αποσπάσθηκε ολόκληρο το νοτιότερο τμήμα του cardo (C1), αποδομήθηκαν οι λασπόκτιστοι τοίχοι από το προσωπικό της εξειδικευμένης εταιρείας INTERGEO, ενώ έχουν ακόμα αποσθασθεί το τετράπυλο και οι πεσσοί.

Στην οριοθετημένη περιοχή του Νότιου τμήματος του σταθμού, όπου σε παλαιότερη ανασκαφή είχε εντοπισθεί υδράργυρος, εκτελέστηκαν εργασίες απόσπασης με τη συνεχή επίβλεψη της INTERGEO, με τη χρήση ειδικών Μ.Α.Π., βάσει των προτάσεων της εταιρείας που υπεβλήθησαν και εγκρίθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου», οι αρχαιότητες θα επανατοποθετηθούν στην αυτή θέση.

Εντωμεταξύ, τον περασμένο Αύγουστο ξεκίνησαν οι εργασίες προσωρινής αντιστήριξης της Βόρειας Πρόσβασης του σταθμού «Βενιζέλου», απαραίτητες για την έναρξη αρχαιολογικής ανασκαφής στην εν λόγω περιοχή. Ολοκληρώθηκαν στα τέλη Δεκεμβρίου του 2021 και κατόπιν ξεκίνησε η αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία διενεργείται σε έκταση 323 τ.μ. και θα φτάσει σε βάθος 9,5 μ. περίπου. Υπολείπεται η αρχαιολογική έρευνα στο Νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού, σε έκταση 83 τ.μ. και σε βάθος 7,5 μ. περίπου.

Υπενθυμίζεται ότι σε συνεδρίαση της προηγούμενης εβδομάδας, το ΚΑΣ, που φαίνεται πως έχει βρει ρυθμούς στο θέμα των αρχαιοτήτων του σταθμού «Βενιζέλου, σύμφωνα με την κοινή εισήγηση των τεσσάρων Διευθύνσεων και της Εφορείας Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης, γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων καταλοίπων, που αποκαλύφθηκαν εντός του κελύφους του σταθμού κατά τη β’ φάση της ανασκαφικής διερεύνησης, και τοποθετούνται μεταξύ του όψιμου 3ου και 6ου αι. μ.Χ. Η έρευνα υλοποιήθηκε μετά την προσωρινή απόσπαση των υπερκείμενων αρχαιοτήτων.

Η συνολική πορεία του έργου

Με το συνολικό ποσοστό υλοποίησης της σύμβασης της βασικής γραμμής, ανάδοχος της οποίας είναι η κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ – WEBUILD – HITACHI RAIL – HITACHI Rail Italy» να ανέρχεται στο 82%, η πρόοδος στις εργασίες πολιτικού μηχανικού βρίσκεται περίπου στο 97,2% (εκτός των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων που βρίσκονται στο 77%) και στα Η/Μ 64% περίπου. Η πολυαναμενόμενη βασική γραμμή, μήκους 9,6 χλμ. και 13 σταθμών, θα αποσυμφορήσει την πόλη από το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο οποίο συμβάλλει καθοριστικά η απουσία εναλλακτικής αστικής συγκοινωνίας πέραν των λεωφορείων. Εκτιμάται ότι καθημερινά η βασική γραμμή θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες, με τη μέγιστη ικανότητα μεταφοράς να ανέρχεται σε 18.000 επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση.

Η κατασκευή της επέκτασης προς Καλαμαριά, μήκους 4,77 χλμ. με 5 σταθμούς, από την ΑΚΤΩΡ βρίσκεται σήμερα στο 84,3% της συνολικής υλοποίησης, με τις εργασίες πολιτικού μηχανικού να φτάνουν στο 96,82%. Τον περασμένο Ιούνιο, ξεκίνησαν οι εργασίες τελικής διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου στους τέσσερις σταθμούς «Νομαρχία», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα», ενώ σε μεγάλο βαθμό έχουν προχωρήσει οι εργασίες τελικής διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου, κατασκευής νησίδων και πεζοδρομίων στην περιοχή του σταθμού «Καλαμαριά».

Έχουν επίσης κατασκευαστεί πλήρως (διπλή γραμμή) η επιδομή, η τρίτη γραμμή και τα κανάλια πεζοδρομίων, εκτός από τις 5 αλλαγές των οποίων η εγκατάσταση έχει πρόσφατα ξεκινήσει και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Σήμερα βρίσκεται περίπου στο 89%.

Εχθές, μετά από σύσκεψη εργασίας στα γραφεία της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννηςδήλωσε τα εξής: «Στο πλαίσιο της δέσμευσής μας για την τακτική επίβλεψη της πορείας του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήσαμε σήμερα σύσκεψη εργασίας στα γραφεία της Αττικό Μετρό με την κατασκευάστρια κοινοπραξία και όλους τους εμπλεκόμενους στο έργο. Συζητήθηκε η πορεία του έργου και διαπιστώθηκε η ικανοποιητική εξέλιξη του. Ειδικότερα, στη βασική γραμμή του έργου υπάρχει  μεγάλη πρόοδος  στην εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, ενώ παράλληλα ξεμπλόκαρε, μετά από αρκετά χρόνια, και πλέον υπογράφεται την ερχόμενη εβδομάδα η σύμβαση για τον υπολειπόμενο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό  στο έργο της επέκτασης στην Καλαμαριά».

Καταλήγοντας, τόνισε ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «προχωράμε με ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα στον προγραμματισμό που έχουμε κάνει και μένουμε πιστοί στα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει. Με πράξεις υλοποιούμε τη δέσμευση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και του Κώστα Καραμανλή, η Θεσσαλονίκη να έχει και μετρό και αρχαία και διαψεύδουμε τις φωνές του διχασμού και της εσωστρέφειας. Είμαστε αποφασισμένοι και προχωράμε μπροστά για να έχει η πόλη μέχρι το τέλος του 2023 το πλέον σύγχρονο και λειτουργικό Μετρό σε όλη την Ελλάδα».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές