Σε… ταραγμένα νερά εισέρχονται τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια, δύο κλάδοι που βιώνουν μεγάλη αναταραχή λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Το συμπέρασμα των αναλυτών είναι ότι η διατήρηση υψηλών τιμών σε προϊόντα όπως το σιτάρι, το καλαμπόκι και το πετρέλαιο, λόγω της πολεμικής σύγκρουσης, θα περιορίσει την παγκόσμια ζήτηση, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν και οι ναύλοι στα bulkers και στα tankers.
Η Ουκρανία είναι ο σιτοβολώνας της Ευρώπης, ενώ η Ρωσία εκτός από το φυσικό αέριο τροφοδοτεί την ΕΕ και με πετρέλαιο αλλά και άνθρακα. Η πολεμική σύγκρουση μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε αύξηση των τονομιλίων μεταφερόμενου φορτίου λόγω του ότι η Ευρώπη θα προμηθεύεται αυτά τα προϊόντα από πιο μακρινές αποστάσεις, ενώ η πτώση της ζήτησης, από την άλλη, ενδέχεται να περιορίσει την ανάγκη για επιπλέον μεταφορική ικανότητα.
Οπως σημειώνει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO, μέχρι τώρα η πολεμική σύγκρουση έφερε αυξήσεις στις τιμές εμπορευμάτων, όπως είναι το πετρέλαιο, το σιτάρι και ο αραβόσιτος, προϊόντα που αποτελούν από τις βασικές εξαγωγές της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Κάτι που θα τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό, θα επιβαρύνει το μεταφορικό κόστος και ενδεχομένως να οδηγήσει σε πτώση της ζήτησης, καθώς οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις θα επιδιώξουν να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Το Εθνικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει υπολογίσει ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να μειώσει το παγκόσμιο ΑΕΠ έως και 1 ποσοστιαία μονάδα, προκαλώντας αναταράξεις σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς, σύμφωνα με τον κ. Rasmussen.
Ιδιαίτερη ανησυχία για την παγκόσμια προσφορά προκαλεί η εξαγωγή σιταριού και αραβοσίτου, που φορτώνεται κυρίως στη Μαύρη Θάλασσα. Οπως εκτιμά ο αναλυτής της BIMCO, το υπόλοιπο της συγκομιδής του 2021 αλλά και του 2022 στα δύο αυτά προϊόντα δεν πρόκειται να βγει στο εμπόριο και συνεπώς μένει να φανεί πόσο τμήμα των εξαγωγών της Ουκρανίας μπορεί να αντικατασταθεί από εξαγωγές από άλλες χώρες και τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε αυξημένα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, και πόσο θα οδηγήσει και σε άνοδο της ζήτησης για επιπλέον πλοία.
«Συνολικά, εκτιμούμε ότι παρά τις πιθανότητες αύξησης της ζήτησης τονομιλίων για ορισμένα εμπορεύματα ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι καθαρά αρνητικός για τη ναυτιλία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που οφείλεται τόσο στην έλλειψη προσφοράς εμπορευμάτων όσο και στη μειωμένη ζήτηση λόγω των αυξήσεων των τιμών» σημειώνει ο κ. Rasmussen.
Οι θαλάσσιες εξαγωγές
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων, η BIMCO εκτιμά ότι η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη θα μπορούσε να καθυστερήσει. Η Ρωσία ελέγχει περίπου το 10% όλων των θαλάσσιων εξαγωγών τόσο αργού πετρελαίου όσο και διυλισμένων προϊόντων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων εξάγεται από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Ευρωπαίοι αγοραστές αποφεύγουν το ρωσικό αργό πετρέλαιο και υπολογίζεται ότι έως και το 70% των εξαγωγών αργού δεν έχουν αγοραστή παρά το γεγονός πως διατίθενται με μεγάλη έκπτωση.
Δεδομένου ότι ο ΟPEC+ έχει προς το παρόν αποφασίσει να τηρήσει τις ήδη προγραμματισμένες αυξήσεις στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης της τιμής του αργού πετρελαίου, φαίνεται πως οι τιμές θα παραμείνουν πάνω από τα 100 δολάρια ΗΠΑ/βαρέλι.
Η Κίνα θα μπορούσε να αναδειχθεί ως αγοραστής για το ρωσικό αργό, κάτι που θα βοηθούσε στην άμβλυνση ορισμένων από τις τρέχουσες ανησυχίες για την παγκόσμια προσφορά, καθώς η ΕΕ θα μπορούσε με τη σειρά της να αγοράσει περισσότερο πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης τονομιλίων, αλλά εάν διατηρηθούν οι υψηλές τιμές η συνολική ζήτηση θα εξακολουθήσει να υποφέρει. Ο αναλυτής της BIMCO υπογραμμίζει πως «η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη στις αγορές των δεξαμενοπλοίων θα καθυστερήσει περαιτέρω και θα μειωθεί περισσότερο από ό,τι αναμενόταν».
Latest News
Τέλος η Βαλτιμόρη και για την MSC - Πού θα στέλνει τώρα τα εμπορεύματα
Οι εταιρείες logistics προσπαθούν μετά το ατύχημα να κάνουν εναλλακτικά σχέδια μεταφοράς και να συμβαδίσουν με τις εκτροπές των μεταφορέων
«Ναυτιλιακός Πρεσβευτής» του ΙΜΟ ξανά ο Λ. Δημητριάδης - Ευγενίδης
Ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης ανανέωσε τη θητεία του ως «Ναυτιλιακός Πρεσβευτής» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού
Καμπανάκι Lloyd's: Η καταστροφή της Βαλτιμόρης θα φέρει αποζημιώσεις ρεκόρ
Οι αναλυτές έχουν προβλέψει ότι οι ασφαλισμένες απώλειες από την καταστροφή θα ανέρχονται σε μονοψήφια δισεκατομμύρια
Σε λειτουργία η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας
Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις... ρουκέτες των Χούθι - Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Το MSC Group επισκέπτεται 400 φορές, 21 ελληνικά λιμάνια, με έξι κρουαζιερόπλοια
Τα κρουαζιερόπλοια της MSC Cruises προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια από τον Μάρτιο, σηματοδοτώντας την επέκταση της λειτουργίας τους στην περιοχή όλο τον χρόνο
«Πράσινο φως» σε τρία έργα υποδομών στο λιμάνι του Λαυρίου άνω των 30 εκατ. ευρώ
Ένα από τα έργα αφορά στην τοποθέτηση πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών
Στο στόχαστρο τέσσερα εμπορικά πλοία τις τελευταίες 72 ώρες - Τι υποστηρίζουν οι Χούθι
Στο στόχαστρο των ανταρτών μπήκαν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και το λιμάνι Eilat του Ισραήλ
Βαλτιμόρη: Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε συμβάν και στο λιμάνι της Αμβέρσας
Το πλοίο είχε χρειαστεί να παραμείνει στην αποβάθρα για επισκευές
Ιταλική συμμαχία για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα
Οι τρεις εταιρείες θα προβούν σε ολοκληρωμένη ανάλυση και αξιολόγηση των πιο βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων