Κυρίαρχο ρόλο στον εφοδιασμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σκοπεύει να διαδραματίσει τα επόμενα χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός, καθώς περίπου ένα στα πέντε πλοία του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς LNG ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten, μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 ο παγκόσμιος στόλος LNG Carriers (μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 100.000 κ.μ.) αποτελούνταν από 582 πλοία, ενώ άλλα 151 πλοία ήταν υπό ναυπήγηση εκ των οποίων τα 122 συνδέονται ήδη με μακροχρόνια συμβόλαια. Από τα 733 LNG Carriers (εν ενεργεία και υπό παραγγελία) τα 156 ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο LNG
Η συμφωνία ΗΠΑ – ΕΕ για την προμήθεια επιπλέον 15 δισ. κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέχρι το τέλος του 2022, αλλά και η απόφαση της ΕΕ να διαφοροποιήσει γενικότερα της πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG. Τα επιπλέον 15 δισ. κ.μ. LNG ισοδυναμούν με το 37% του LNG που προμηθεύθηκαν τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ από τον Μάρτιο έως τον Δεκέμβριο του 2021, με βάση την παρακολούθηση πλοίων από τη Lloyd’s List Intelligence.
Σύμφωνα με έκθεση της ING Bank, η αύξηση από τις ΗΠΑ κατά 15 δισ. κ.μ. των ποσοτήτων LNG είναι εφικτή, όμως οι ποσότητες υπολείπονται πολύ από το να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Η Ευρώπη εισάγει – μέσω αγωγών – από τη Ρωσία το 40% του φυσικού αερίου που χρειάζεται, μια ποσότητα που ισοδυναμεί με 155 δισ. κυβικά μέτρα το 2021. Συνολικά, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ ανήλθε σε 399 δισ. κυβικά μέτρα το 2021, σύμφωνα με έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση ένα πολύ μεγάλο μέρος της ποσότητας που προμηθευόταν η ΕΕ μέσω αγωγών θα το προμηθεύεται τώρα με πλοία. Ηδη, στο πλαίσιο της συμφωνίας οι ΗΠΑ υποσχέθηκαν τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG έως το 2030 για τις ευρωπαϊκές χώρες για να αντικαταστήσουν περίπου το ένα τρίτο των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου.
Οπως εκτιμούν οι αναλυτές η συμφωνία ΕΕ – ΗΠΑ αναμένεται να οδηγήσει κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε αύξησης της ζήτησης LNG Carriers και σε άνοδο των ναύλων κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που εποχικά χαρακτηρίζεται από χαμηλό ενδιαφέρον για ναυλώσεις αυτών των πλοίων.
Πάντως, εκτιμάται ότι η πολύ υψηλή τιμή του φυσικού αέριου ως προϊόντος μπορεί να επηρεάζει αρνητικά τις ναυλώσεις στην spot αγορά. Οπως εξηγούν οι αναλυτές, η στροφή περισσότερων πλοίων στη spot αγορά στο εμπόριο ΗΠΑ – ΕΕ αντί ΗΠΑ – Ασία μείωσε τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου λόγω μικρότερης απόστασης ΗΠΑ – ΕΕ από ΗΠΑ – Ασία, που σημαίνει περισσότερα πλοία διαθέσιμα για μεταφορά φορτίων. Ηδη το προηγούμενο διάστημα παρουσιάστηκαν και φαινόμενα αρνητικών ναύλων στο εμπόριο ΗΠΑ – ΕΕ.
Για τον λόγο αυτόν, δεδομένων και των πολύ υψηλών τιμών του φυσικού αέριου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν για τους πλοιοκτήτες οι ναυλώσεις διάρκειας ενός έτους και άνω. Η πλειονότητα των φορτίων LNG διεθνώς εξυπηρετείται με μακροχρόνια συμβόλαια, συνήθως από τέσσερα μέχρι και δώδεκα έτη, ενώ λιγότερο από το 40% του συνόλου των φορτίων LNG αφορούν τη spot αγορά και τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια. Συνολικά τα φορτία LNG (μακροπρόθεσμα συμβόλαια δηλαδή και spot αγορά) ανήλθαν σε 356,1 εκατ. τόνους το 2020, σύμφωνα με τους εισαγωγείς LNG (International Group of Liquefied Natural Gas Importers).
Οι ναύλοι
Ο οίκος Drewry εκτιμούσε πρόσφατα (πριν από τη συμφωνία ΗΠΑ – ΕΕ) ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG θα αυξηθούν καθώς οι χώρες της ΕΕ θα μειώσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Παρ’ όλα αυτά, οι ναύλοι μεταφοράς LNG θα παραμείνουν χαμηλοί καθώς η πλειονότητα των πλοίων θα κατευθύνεται προς την Ευρώπη, αφού το εμπόριο θα αυξηθεί στη συντομότερη διαδρομή ΗΠΑ – Ευρώπης αντί της διαδρομής των ΗΠΑ στην Ασία, μειώνοντας τη ζήτηση τονομιλίων LNG για το 2022.
Επίσης, συμπλήρωνε ότι η απομάκρυνση των χωρών της ΕΕ από το ρωσικό αέριο θα ενισχύσει τις επενδύσεις για έργα υγροποίησης του αερίου στις ΗΠΑ και την Αφρική. Ομως η προσφορά LNG αναμένεται να παραμείνει περιορισμένη τα επόμενα πέντε χρόνια, γεγονός που θα διατηρήσει τις τιμές LNG υψηλές με αυξανόμενη πιθανότητα αντικατάστασης LNG από άνθρακα.
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια