Η Ελλάδα θα πρέπει να ετοιμάσει το έδαφος για την αξιοποίηση του υδρογόνου σε ενεργοβόρες εφαρμογές που δεν μπορεί να καλύψει ο εξηλεκτρισμός, επισήμαναν ειδικοί και στελέχη της αυτοδιοίκησης στο OT Forum.
Η Ελλάδα και η Ιταλία συνεργάζονται για την παραγωγή καθαρού υδρογόνου μέσω του προγράμματος «Λευκός Δράκος, ανέφερε ο Βασίλειος Γρηγορίου, πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Advent που συμμετέχει στο εγχείρημα.
H αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στα ορυκτά καύσιμα αποτελεί επιτακτική ανάγκη προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να μετριαστεί η κλιματική αλλαγή. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν μπορούν να δώσουν λύση λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων της παραγωγής, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου, οπότε το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το κενό και να συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος με την ζητούμενη ενεργειακή αυτάρκεια.
Το υδρογόνο, το πιο άφθονο στοιχείο στο Σύμπαν, χρησιμοποιείται ήδη ευρέως στη βιομηχανία, όμως η παραγωγή του βασίζεται κυρίως στην ηλεκτρόλυση, διαδικασία που καταναλώνει μεγάλα ποσά ενέργειας, επισήμανε.
Το ζητούμενο της σημερινής εποχής είναι το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο, το οποίο παράγεται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου. Εκτός από καύσιμο, το υδρογόνο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για την παραγωγή άλλων υλικών, όπως μεθανόλη, λιπάσματα και αμμωνία, και να δώσει έτσι μια ολόκληρη αλυσίδα τελικών προϊόντων.
Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας, το κόστος του πράσινου υδρογόνου δεν είναι πλέον απαγορευτικό, εκτίμησε ο κ. Γρηγορίου.
Το πρώτο πρατήριο στην Ελλάδα
Το πρώτο «υδρογονάδικο» στην Ελλάδα λειτούργησε το 2005-06, ανέφερε ο Αθανάσιος Στούμπος, εθνικός εκπρόσωπος στην ΕΕ για το υδρογόνο και διευθυντής του εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Ερευνών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» που δημιούργησε την πειραματική εγκατάσταση. Μάλιστα το πρωτοποριακό πρατήριο προσέφερε υδρογόνο που παραγόταν από ΑΠΕ και είχε επομένως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Πρατήριο υδρογόνου λειτουργεί και σήμερα στον «Δημόκριτο», όμως η Ελλάδα έχει πλέον χάσει έδαφος στην αξιοποίηση του νέου καυσίμου. «Ως χώρα υστερούμε στην μετατροπή των ιδεών σε πραγματική βιομηχανία που θα φέρει τα πράγματα στην αγορά» είπε ο κ. Στούμπος.
Για τα αυτοκίνητα, αναγνώρισε, οι μπαταρίες ίσως είναι ιδανική λύση. Το υδρογόνο όμως θα είναι αναντικατάστατο σε βαριές βιομηχανίες και μεγάλα οχήματα όπως τρένα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και αεροπλάνα, εφαρμογές στις οποίες οι μπαταρίες σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν.
Δημοτικό υδρογόνο
Ο δήμος Αλίμου ήδη πειραματίζεται με την αξιοποίηση του υδρογόνου σε δημοτικά οχήματα και συστήματα θέρμανσης, ανέφερε ο δήμαρχος Ανδρέας Κονδύλης, ο οποίος μίλησε από τις Βρυξέλλες όπου ταξίδεψε για τη βράβευση του δήμου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας.
Όπως εκτίμησε, αν η Ευρώπη είχε επενδύσει νωρίτερα σε υδρογόνο, η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα ήταν λιγότερο επώδυνη.
Για τη μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου απαιτείται και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, επισήμανε ο κ. Κονδύλης, αναφερόμενος στα προβλήματα που συνάντησε όταν εγκαινίασε τους πρώτους σταθμούς φόρτισης οχημάτων με ενέργεια από φωτοβολταϊκά, οπότε διαπίστωσε ότι για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του δήμου δεν μπορούσαν να εκδοθούν πινακίδες.
Τρένο υδρογόνου
Με την αξιοποίηση του υδρογόνου πειραματίζεται εξάλλου και ο δήμος Αγίων Αναργύρων Καματερού, ανέφερε ο Βασίλης Αναλυτής, διευθύνων σύμβουλος του Αναπτυξιακού Οργανισμού του δήμου.
Οι υπεύθυνο οραματίζονται μια σιδηροδρομική γραμμή 8 χιλιομέτρων για τρένα υδρογόνου, έργο που θα βοηθήσει στην βιώσιμη κινητικότητα.
«Βαλτώσαμε όμως στο κομμάτι της χρηματοδότησης» παραδέχτηκε.
Σε κάθε περίπτωση, η λεγόμενη οικονομία του υδρογόνου απαιτεί νέες ειδικότητες, επισήμαναν οι ομιλητές.
Το κενό θα μπορούσε να καλυφθεί με μετεκπαίδευση εργαζομένων της βιομηχανίας λιγνίτη στη Μακεδονία, πρότεινε ο κ. Στούμπος.
Μηχανικοί, φυσικοί και χημικοί μηχανικοί είναι μερικές από τις ειδικότητες που μπορούν να συμμετάσχουν στην εθνική προσπάθεια, πρόσθεσε ο κ. Γρηγορίου.
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»