Να τιναχθεί στον αέρα κινδυνεύει το περίφημο σχέδιο πράσινης ταξινομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς τουλάχιστον δύο ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιβεβαίωσαν επισήμως πως θα απορρίψουν τμήμα των προτάσεων του, επιβεβαιώνοντας όσους μιλούσαν εξαρχής για ένα σχέδιο που δύσκολα θα επικυρωθεί.
Οι ενστάσεις από την ομάδα των Πρασίνων και των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών εντοπίζονται στο σημείο που είχε, από την πρώτη στιγμή, διχάσει την κοινή γνώμη και τα κράτη μέλη: την ένταξη στη βιώσιμη πράσινη λίστα της Κομισιόν το φυσικό αέριο και την πυρηνική ενέργεια.
Σοβαρές ενστάσεις
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters οι δύο ευρωομάδες επιβεβαίωσαν σήμερα, οπότε λήγει και το χρονικό όριο, πως θα υποβάλουν ένσταση για την απόρριψη των κανόνων. Παράλληλα υπάρχουν πληροφορίες πως πιθανότατα έχουν ακολουθήσει και άλλες ομάδες.
Αναφορικά με τους Πράσινους, το κατηγορηματικό «όχι» της ευρωομάδας τους είχε επιβεβαιώσει ήδη από χθες ο Γερμανός ευρωβουλευτής Μίκαελ Μπλος, ο οποίος σε ανάρτηση του είχε ξεκαθαρίσει πως «η πυρηνική ενέργεια και το ορυκτό φυσικό αέριο δεν είναι βιώσιμα, είναι πολύ επικίνδυνα και σίγουρα όχι μια γέφυρα με την (σύγχρονη) τεχνολογία».
Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία που θα «τρέξει» στην Ευρωβουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες και μέχρι την ψηφοφορία που έχει οριστεί για τον Ιούλιο αναμένεται να κυλήσει μετ’ εμποδίων.
Για την απόρριψη των κανόνων απαιτείται η απόρριψη τους από τουλάχιστον τα μισά από τα 705 μέλη του Σώματος. Και το πρόβλημα είναι πως είναι ασαφής η θέση πολλών ευρωβουλευτών, τόσο σε συλλογικό επίπεδο όσο και σε ατομικό. Αν και είναι βέβαιο πως και στο εσωτερικό των ευρωομάδων υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες.
Ο πόλεμος άλλαξε τα δεδομένα
Είναι χαρακτηριστικό πως, πριν περίπου δύο εβδομάδες, ομάδα 102 ευρωβουλευτών υπέγραψαν επιστολή, η οποία απευθυνόταν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην οποία ζητούσαν να αποσύρει από τη λίστα πράσινης ταξινόμησης το φυσικό αέριο, με το επιχείρημα πως οι εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων σε σχέση με τη Ρωσία, κατέστησαν την πρόταση παρωχημένη.
Το σημαντικό δε, ήταν πως οι συγκεκριμένοι 102 ευρωβουλευτές προέρχονταν και από τις πέντε βασικές ευρωομάδες, από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, από τους Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, από τους Πράσινους, από την Αριστερά και την κεντρώα Ανανεώστε την Ευρώπη (Renew Europe) επιβεβαιώνοντας την αδυναμία κοινής γραμμής στις ίδιες τις πολιτικές ομάδες του Σώματος.
Το σχέδιο θα μπορούσε επίσης να απορριφθεί αν το καταψηφίσουν τουλάχιστον 20 από τα 27 κράτη μέλη, ένα όριο που δύσκολα μπορεί να συγκεντρωθεί.
Η όλη συζήτηση εξάλλου έρχεται σε ένα διάστημα εξαιρετικά δύσκολο για τα ενεργειακά δεδομένα της Ευρώπης, λόγω του πολέμου και της πιθανής διαταραχής των ενεργειακών ροών από τη Ρωσία.
Έλλειψη κοινής γραμμής
Χώρες όπως η Γαλλία… πάτησαν πόδι προκειμένου να διασφαλίσουν ότι στη λίστα θα περιληφθεί η πυρηνική ενέργεια με το επιχείρημα πως δεν εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου, όμως είναι εύλογο πως δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί ως ασφαλής λύση. Τα δε, ραδιενεργά απόβλητα μπορεί να είναι ακόμη πιο επικίνδυνα για το περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Αναφορικά με το φυσικό αέριο, η καύση του εκπέμπει πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τον λιγνίτη, οπότε πολλές ήταν οι χώρες που άσκησαν ισχυρές πιέσεις για να ενταχθεί στην βιώσιμη λίστα ως κίνητρο για να προχωρήσουν στην απολιγνιτοποίηση τους. Όμως, πέρα από την αμφισβήτηση του… πράσινου αποτυπώματος του αερίου είναι εύλογο πως η τωρινή κρίση με την Ρωσία έχει ανεβάσει στην κορυφή της ατζέντας την ανάγκη μείωσης της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Στόχος της Ε.Ε. είναι πλέον να «κόψει» τις προμήθειες από τη Ρωσία μέχρι το 2027, όμως η διαδικασία σαφώς δεν θα είναι εύκολη.
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»