Προσδοκίες καλλιεργούν τα μεγάλα έργα υποδομών στον κατασκευαστικό κλάδο. Η χρηματοδότηση σημαντικών έργων από το πακέτο-μαμούθ των 13 δισ. ευρώ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί, κατά τα στελέχη του κλάδου, εχέγγυο ότι τα έργα θα υλοποιηθούν και μάλιστα με καλούς ρυθμούς, προκειμένου η χώρα να μην χάσει κονδύλια. Οι δυσκολίες, αλλά και η εύλογη ανησυχία για τη βιωσιμότητα υφιστάμενων εργολαβιών, που έχει φέρει το ράλι των ανατιμήσεων στα υλικά φέρνουν γκρίνιες, αλλά φαίνεται πως δεν αναστρέφουν το κλίμα αισιοδοξίας ότι τα πέτρινα χρόνια του κλάδου είναι πια παρελθόν.
Για έργα σε αναμονή ύψους 3 δισ. ευρώ, τα οποία είτε έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή αναμένεται να δημοπρατηθούν εντός 24 μηνών, έκανε λόγο εχθές κατά την παρουσίαση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Ευθύμιος Μπουλούτας. Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεων, τα οποία σε αδρές γραμμές περιλαμβάνουν οδικά δίκτυα, αξίας περίπου 800 εκατ. ευρώ, έργα υποδομών άνω των 300 εκατ. ευρώ, κτηριακά έργα άνω του 1 δισ. ευρώ και έργα διαχείρισης αποβλήτων άνω των 800 εκατ. ευρώ.
Σε κατασκευές και παραχωρήσεις στοιχηματίζει ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Όπως επισήμανε, στις επιδιώξεις των επόμενων ετών για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι να επενδυθούν τουλάχιστον 230 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων. Εξ αυτών, τα 100 εκατ. σχεδιάζεται να κατευθυνθούν σε ΣΔΙΤ ως το 2025 και τα 130 εκατ. ευρώ σε έργα παραχώρησης ως το 2026.
Στον τομέα των κατασκευών, που κρατά και το πηδάλιο των εσόδων, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 51%, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μετρά ανεκτέλεστο 2,5 δισ. ευρώ. Κατά την ανάληψη της σημερινής διοίκησης, το ανεκτέλεστο ήταν 1,8 δισ. ευρώ και έκτοτε εκτελέσθηκαν έργα περίπου 450 εκατ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, οι ζημιές του κλάδου της κατασκευής, που παρά τα προβλήματα παραμένει ο βασικός πυλώνας του Ομίλου, μειώθηκαν κατά 2/3 το 2021.
Τα νέα έργα που υπογράφηκαν την περσινή χρονιά ανήλθαν σε 436 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζουν η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος, που ξεκίνησε πριν δύο εβδομάδες, με συμμετοχή του Ομίλου κατά 35% και αξία 236 εκατ. ευρώ, η λειτουργία και συντήρηση του ΚΕΛ Ψυττάλειας, όπου συμμετέχει με 40% και η αξία φτάνει στα 169 εκατ. ευρώ, καθώς και η πρόσθετη σύμβαση για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, αναμένεται να υπογραφούν έργα, ύψους 657 εκατ. ευρώ, στα οποία η εταιρεία έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, όπως το οδικό ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη, αξίας 251 εκατ. ευρώ, στο οποίο η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετέχει με ποσοστό 60% συμπράττοντας με την Ιντρακάτ. Επίσης, είναι προσωρινός ανάδοχος στο ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 14,5 χλμ. και κόστους 127 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος είναι σε αναμονή και για την εξέλιξη του μεσαίου κομματιού του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, που προχωρά ως ΣΔΙΤ, στο οποίο συμμετέχει με 20% μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ιντρακάτ.
Σε αναμονή σωσιβίου για τις ανατιμήσεις
Η πλειάδα των έργων είναι όμως μόνο η μία πλευρά του νομίσματος. Στην άλλη πλευρά, οι υπέρογκες ανατιμήσεις αποτελούν απειλή για τον κλάδο. Εργολαβίες των προηγούμενων ετών στις οποίες έχουν δοθεί μεγάλες εκπτώσεις βρίσκονται σε τεντωμένο σχοινί. Χαρακτηριστικά, το κόστος της ασφάλτου έχει πάρει 120% επάνω, φτάνοντας από 350 ευρώ ο τόνος στα 670 και συνεχίζει να ανεβαίνει, ενώ το αλουμίνιο από 1.200 δολάρια ο μετρικός τόνος έχει ξεπεράσει τις 4.000 δολάρια.
Οι συζητήσεις με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται σε εξέλιξη προκειμένου να θωρακιστούν τα έργα που γίνονται στη χώρα. Ήδη, το 2021, με την εμφάνιση του πρώτου κύματος ανατιμήσεων, πολύ χαμηλότερων φυσικά από σήμερα, ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά στην τελευταία 15ετία μηχανισμός αναθεώρησης. Βεβαίως όσο παραμένει θολό το τοπίο στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία, που συμπαρασύρει τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας, η αβεβαιότητα οξύνει τα προβλήματα. Οι εκτιμήσεις συντείνουν στο ότι ούτε μία αναθεώρηση της τάξεως του 20% ή και του 30% δεν μπορεί να αναλάβει το τεράστιο κόστος των ανατιμήσεων.
Επί του παρόντος, έχουν ήδη καταρτιστεί συντελεστές αναθεώρησης για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, ενώ το τέταρτο τρίμηνο αναθεωρήθηκε με προσωρινούς συντελεστές. Βεβαίως το μεγάλο πρόβλημα ξεκινάει το 2022. Στελέχη του τεχνικού κλάδου εκτιμούν ότι στο θέμα του μηχανισμού αναθεώρησης το νερό έχει μπει στο αυλάκι και θα δρομολογηθεί η νέα τιμαριθμική αναπροσαρμογή για το τέταρτο τρίμηνο του 2021, σε αναμονή σωσιβίου και για το τρέχον έτος.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο