Προσδοκίες καλλιεργούν τα μεγάλα έργα υποδομών στον κατασκευαστικό κλάδο. Η χρηματοδότηση σημαντικών έργων από το πακέτο-μαμούθ των 13 δισ. ευρώ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί, κατά τα στελέχη του κλάδου, εχέγγυο ότι τα έργα θα υλοποιηθούν και μάλιστα με καλούς ρυθμούς, προκειμένου η χώρα να μην χάσει κονδύλια. Οι δυσκολίες, αλλά και η εύλογη ανησυχία για τη βιωσιμότητα υφιστάμενων εργολαβιών, που έχει φέρει το ράλι των ανατιμήσεων στα υλικά φέρνουν γκρίνιες, αλλά φαίνεται πως δεν αναστρέφουν το κλίμα αισιοδοξίας ότι τα πέτρινα χρόνια του κλάδου είναι πια παρελθόν.
Για έργα σε αναμονή ύψους 3 δισ. ευρώ, τα οποία είτε έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή αναμένεται να δημοπρατηθούν εντός 24 μηνών, έκανε λόγο εχθές κατά την παρουσίαση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Ευθύμιος Μπουλούτας. Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεων, τα οποία σε αδρές γραμμές περιλαμβάνουν οδικά δίκτυα, αξίας περίπου 800 εκατ. ευρώ, έργα υποδομών άνω των 300 εκατ. ευρώ, κτηριακά έργα άνω του 1 δισ. ευρώ και έργα διαχείρισης αποβλήτων άνω των 800 εκατ. ευρώ.
Σε κατασκευές και παραχωρήσεις στοιχηματίζει ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Όπως επισήμανε, στις επιδιώξεις των επόμενων ετών για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι να επενδυθούν τουλάχιστον 230 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων. Εξ αυτών, τα 100 εκατ. σχεδιάζεται να κατευθυνθούν σε ΣΔΙΤ ως το 2025 και τα 130 εκατ. ευρώ σε έργα παραχώρησης ως το 2026.
Στον τομέα των κατασκευών, που κρατά και το πηδάλιο των εσόδων, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 51%, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μετρά ανεκτέλεστο 2,5 δισ. ευρώ. Κατά την ανάληψη της σημερινής διοίκησης, το ανεκτέλεστο ήταν 1,8 δισ. ευρώ και έκτοτε εκτελέσθηκαν έργα περίπου 450 εκατ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, οι ζημιές του κλάδου της κατασκευής, που παρά τα προβλήματα παραμένει ο βασικός πυλώνας του Ομίλου, μειώθηκαν κατά 2/3 το 2021.
Τα νέα έργα που υπογράφηκαν την περσινή χρονιά ανήλθαν σε 436 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζουν η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος, που ξεκίνησε πριν δύο εβδομάδες, με συμμετοχή του Ομίλου κατά 35% και αξία 236 εκατ. ευρώ, η λειτουργία και συντήρηση του ΚΕΛ Ψυττάλειας, όπου συμμετέχει με 40% και η αξία φτάνει στα 169 εκατ. ευρώ, καθώς και η πρόσθετη σύμβαση για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, αναμένεται να υπογραφούν έργα, ύψους 657 εκατ. ευρώ, στα οποία η εταιρεία έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, όπως το οδικό ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη, αξίας 251 εκατ. ευρώ, στο οποίο η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετέχει με ποσοστό 60% συμπράττοντας με την Ιντρακάτ. Επίσης, είναι προσωρινός ανάδοχος στο ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 14,5 χλμ. και κόστους 127 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος είναι σε αναμονή και για την εξέλιξη του μεσαίου κομματιού του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, που προχωρά ως ΣΔΙΤ, στο οποίο συμμετέχει με 20% μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ιντρακάτ.
Σε αναμονή σωσιβίου για τις ανατιμήσεις
Η πλειάδα των έργων είναι όμως μόνο η μία πλευρά του νομίσματος. Στην άλλη πλευρά, οι υπέρογκες ανατιμήσεις αποτελούν απειλή για τον κλάδο. Εργολαβίες των προηγούμενων ετών στις οποίες έχουν δοθεί μεγάλες εκπτώσεις βρίσκονται σε τεντωμένο σχοινί. Χαρακτηριστικά, το κόστος της ασφάλτου έχει πάρει 120% επάνω, φτάνοντας από 350 ευρώ ο τόνος στα 670 και συνεχίζει να ανεβαίνει, ενώ το αλουμίνιο από 1.200 δολάρια ο μετρικός τόνος έχει ξεπεράσει τις 4.000 δολάρια.
Οι συζητήσεις με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται σε εξέλιξη προκειμένου να θωρακιστούν τα έργα που γίνονται στη χώρα. Ήδη, το 2021, με την εμφάνιση του πρώτου κύματος ανατιμήσεων, πολύ χαμηλότερων φυσικά από σήμερα, ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά στην τελευταία 15ετία μηχανισμός αναθεώρησης. Βεβαίως όσο παραμένει θολό το τοπίο στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία, που συμπαρασύρει τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας, η αβεβαιότητα οξύνει τα προβλήματα. Οι εκτιμήσεις συντείνουν στο ότι ούτε μία αναθεώρηση της τάξεως του 20% ή και του 30% δεν μπορεί να αναλάβει το τεράστιο κόστος των ανατιμήσεων.
Επί του παρόντος, έχουν ήδη καταρτιστεί συντελεστές αναθεώρησης για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, ενώ το τέταρτο τρίμηνο αναθεωρήθηκε με προσωρινούς συντελεστές. Βεβαίως το μεγάλο πρόβλημα ξεκινάει το 2022. Στελέχη του τεχνικού κλάδου εκτιμούν ότι στο θέμα του μηχανισμού αναθεώρησης το νερό έχει μπει στο αυλάκι και θα δρομολογηθεί η νέα τιμαριθμική αναπροσαρμογή για το τέταρτο τρίμηνο του 2021, σε αναμονή σωσιβίου και για το τρέχον έτος.
Latest News
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής
Περιστέρης: Υπό μελέτη η αξιοποίηση του τομέα παραχωρήσων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πρόταση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη διεύρυνση του μετοχικού σχήματος της Αττικής Οδού
Άκτωρ, ΑΠΕ και Ρουμανία απογειώνουν την Intrakat- Το guidance Έξαρχου για 2024
Τι είπε ο αντιπρόεδρος και CEO του ομίλου Intrakat για το περιθώριο κερδοφορίας το 2024
Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών: 50 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση ζημιών από τον Daniel
H Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της ΕΕΕ, συμμετείχε στην εκδήλωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την παρουσίαση του σχεδίου αποκατάστασης ζημιών
Intrakat: Επιστροφή στην κερδοφορία τo 2023 – Ισχυρές επιδόσεις σε όλους τους τομείς
Αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 83% και νέο ιστορικό υψηλό σε ανεκτέλεστο ύψους €4,9 δισ.
Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Κορωπίου – Παιανίας
Το ΚΕΛΚΠ, προϋπολογισμού 106.836.936 Ευρώ (προ ΦΠΑ), κατασκευάστηκε υπό την εποπτεία της Περιφέρειας Αττικής
Εργα 1,4 δισ. για την αποκατάσταση της Θεσσαλίας από τις κακοκαιρίες Daniel - Elias
Τα 900 εκατ. ευρώ αφορούν οδικά έργα και τα 463 εκατ. ευρώ σιδηροδρομικά έργα
Σε κυκλοφορία 136 χλμ. του Ε65 - Αθήνα-Γρεβενά σε 4 ώρες
Από την Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας έως την Καλαμπάκα, παραδόθηκαν 136 συνεχή χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου