Στην εκτίμηση ότι θα ξεπεραστεί ο στόχος των 13 δισ. ευρώ που είχε τεθεί για έργα υποδομών ως το 2023 προχωρά σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής. Διατηρώντας, παράλληλα, ψύχραιμους τόνους σχετικά με το ζήτημα των μεγάλων ανατιμήσεων στα υλικά κατασκευών, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, τονίζει την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να κάνει τα πάντα για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των μεγάλων, αλλά και των μικρότερων έργων, σε όλη τη χώρα.
Εχετε βάλει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα έργων υποδομών 13 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα. Τι να περιμένουμε το 2022;
«Επισημαίνετε, πολύ σωστά, ένα πρόγραμμα έργων 13 δισ., το οποίο είναι συνεκτικό και υλοποιείται βήμα-βήμα. Διότι απλούστατα βασίζεται στις δύο θεμελιώδεις αρχές: Κάθε έργο που εξαγγέλλουμε να διαθέτει ωριμότητα μελετών και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ξέρετε, στη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ακούσαμε πολλές ανακοινώσεις, πολλά μεγάλα λόγια, είδαμε ακόμα και εργοτάξια στημένα μόνο για τις ανάγκες τηλεοπτικών πλάνων. Η πραγματικότητα όμως ήταν δυστυχώς άλλη. Εργα βαλτωμένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων, ενώ δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα για νέα έργα, ούτε καν σχεδιασμός. Ξεκινήσαμε λοιπόν σχεδόν από το μηδέν. Εκπονήσαμε για πρώτη φορά έναν Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Υποδομών, με έργα όχι μικροπολιτικής σκοπιμότητας, αλλά εθνικής αναγκαιότητας. Μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια έχουμε δημοπρατήσει έργα 8 δισ. ευρώ και έχουμε συμβασιοποιήσει έργα 3,2 δισ., που σημαίνει ότι ήδη υλοποιούνται. Το 2022 είναι η χρονιά που θα φανεί ακόμα πιο ξεκάθαρα όλη η δουλειά που κάνουμε αυτά τα χρόνια. Ωστε κάθε Ελληνας, από την Αλεξανδρούπολη ως την Κρήτη, να μπορεί να δει την αλλαγή με τα ίδια του τα μάτια. Και βέβαια, ως τις αρχές του 2023, προγραμματίζουμε τη δημοπράτηση έργων πάνω από 4 δισ. ευρώ, καθώς και τη συμβασιοποίηση των μεγάλων έργων παραχώρησης του ΒΟΑΚ και της Υποθαλάσσιας Ζεύξης της Σαλαμίνας, με προϋπολογισμό περί τα 2 δισ. ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας θα ξεπεράσουμε τον στόχο των 13 δισ. που είχαμε θέσει ως το 2023».
Οι ανατιμήσεις ανησυχούν τον τεχνικό κόσμο. Θα λάβετε κάποια μέτρα για τη θωράκιση των έργων; Υπάρχει ανησυχία ότι κάποια θα πέσουν έξω;
«Οχι ανησυχία, αλλά εγρήγορση. Οταν υπάρχει μια τεράστια διεθνής κρίση λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και ασκούνται τέτοιες πληθωριστικές πιέσεις ακόμα και στον πυρήνα της ευρωζώνης, ασφαλώς αυτό προβληματίζει και τον κατασκευαστικό κλάδο. Παρακολουθούμε στενά κάθε παράμετρο του ζητήματος και είμαστε σε συνεχή επαφή με τους εκπροσώπους του κλάδου. Είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε τα πάντα για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των μεγάλων έργων, αλλά και των μικρότερων σε όλη την Ελλάδα. Αλλωστε, όπως ξέρετε, πρόσφατα αποφασίσαμε την εφαρμογή των συντελεστών αναθεώρησης εργασιών σε όλα τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Oι παρεμβάσεις μας ήταν έγκαιρες και έδωσαν μια πραγματική ανάσα στα έργα για να συνεχίσουν».
Η πρώτη επέκταση της Αττικής Oδού ξεκίνησε. Ποιες ακολουθούν;
«Πράγματι, το έργο της σύνδεσης της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ δημοπρατήθηκε και σύντομα θα συμβασιοποιηθεί. Προετοιμάζουμε παράλληλα τις νέες επεκτάσεις και τις τελικές προτάσεις τόσο για την επέκταση προς Ραφήνα όσο και για το μεγάλο έργο σύνδεσης της Περιφερειακής Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και το Ελληνικό. Και στα δύο έργα, ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα προκειμένου να προχωρήσουμε ταχύτερα στην ωρίμανση και την κατασκευή τους».
Τι ακολουθεί την έναρξη των εργασιών για τη Γραμμή 4 του μετρό; Ποιες επεκτάσεις προχωρούν;
«Ολες οι πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 βρίσκονται σταδιακά σε εξέλιξη στους 4 δήμους όπου κατασκευάζεται το έργο, ώστε να έχει ολοκληρωθεί το 2029. Πρόσφατα υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας με τον Δήμο Αθηναίων με το οποίο αναλάβαμε όλοι συγκεκριμένες δεσμεύσεις για να γίνει το έργο με τη μεγαλύτερη ταχύτητα και τη μικρότερη επιβάρυνση για τους πολίτες και το περιβάλλον. Ωστε η Αθήνα όχι μόνο να μη χάσει ούτε ένα δέντρο αλλά, αντιθέτως, να αποκτήσει ακόμα περισσότερα. Μιλάμε για πάνω από 1.300 μεταφυτεύσεις και 2.000 νέα δέντρα. Ως προς τις νέες επεκτάσεις, σε πολύ προχωρημένο στάδιο μελέτης βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ιλιον με 3 νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ιλιον και Αγιος Νικόλαος). Επίσης, από την Αττικό Μετρό προγραμματίζονται και ωριμάζουν σταδιακά επεκτάσεις όπως: Στη Γραμμή 1, υπόγειες επεκτάσεις μετά τον σταθμό Θησείο προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά και μετά τον σταθμό ΚΑΤ προς Κηφισιά, Ν. Ερυθραία και κόμβο Βαρυμπόμπης για να συνδεθεί το δίκτυο του μετρό με την Εθνική Οδό. Στη Γραμμή 2, από Ιλιον προς Αχαρνές, αλλά και από Ελληνικό προς Γλυφάδα. Και στη Γραμμή 4, κατά μήκος της Λεωφόρου Κηφισίας προς τα βόρεια προάστια και το ΟΑΚΑ, από Αλσος Βεϊκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Υμηττό».
Πώς εξελίσσονται τα έργα στο μετρό Θεσσαλονίκης;
«Στη Θεσσαλονίκη τρέχουμε για να κερδίσουμε τον χρόνο που έκλεψαν από την πόλη οι προσφυγές εναντίον του έργου – που έγιναν από μειοψηφίες και κάποιοι τις εκμεταλλεύονται για πολιτικούς και άλλους σκοπούς – και να παραδώσουμε ολοκληρωμένο το έργο στο τέλος του 2023. Οι εργασίες της βασικής γραμμής έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85% και της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ποσοστό 84% στα έργα Πολιτικού Μηχανικού. Εχει ολοκληρωθεί η προμήθεια των 18 πρώτων συρμών, ενώ σε φάση αξιολόγησης βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τους 15 επιπλέον συρμούς. Και βέβαια, οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του σταθμού Βενιζέλου, όπου ως γνωστόν συνεχίζονται εντατικά».
Εχετε ξεκινήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων. Μέσα στην εβδομάδα υπεγράφη και η συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις άγονες γραμμές. Πώς θα ανοίξει όμως η σιδηροδρομική αγορά, κυρίως για τα εμπορικά δρομολόγια;
«Η Ελλάδα επιτέλους αποκτά σύγχρονες σιδηροδρομικές μεταφορές. Τώρα που έχουν πάρει τον δρόμο τους όλα τα αναγκαία μεγάλα οδικά έργα, σειρά έχει η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Γι’ αυτό και ανακοινώσαμε το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ, ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης και εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου, ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Συνδέουμε όλα τα βασικά λιμάνια με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα σας θυμίσω την περίπτωση του 6ου προβλήτα στη Θεσσαλονίκη, που δεν είχε καν οδική σύνδεση. Καταφέραμε να το λύσουμε και αυτό, ώστε το λιμάνι να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εμπορευματικές μεταφορές της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων. Η συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να γίνει το κλειδί που ανοίγει νέες, σπουδαίες δυνατότητες. Για πρώτη φορά: Διασφαλίζει με ρήτρες τα δρομολόγια σε όλη τη χώρα και δεσμεύει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε πολύ συγκεκριμένες επενδύσεις, ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να αποκτήσει νέα, σύγχρονα τρένα – τα περισσότερα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά και τρένα υδρογόνου – να αναβαθμιστεί και το υφιστάμενο τροχαίο υλικό, αλλά και να αναπτυχθούν σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα, για την καλύτερη ενημέρωση του επιβατικού κοινού. Με την υπογραφή του Θριασίου, άνοιξε ο δρόμος για την αύξηση της εμπορευματικής δραστηριότητας».
Latest News
Ανησυχούν για τη συνταξιοδότηση οι Έλληνες - Μόνο το 18% δηλώνει έτοιμο
Τι αναφέρει η έρευνα της NN Hellas για τη μακροζωία - Πώς την αντιμετωπίζουν
Ολιστική αντιμετώπιση κολπικής μαρμαρυγής: Είναι νόσος και όχι αρρυθμία
Ο Δρ. Δημήτρης Τσιαχρής στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών μιλά για τους σοβαρούς κινδύνους που εγκυμονεί η νόσος
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Έσοδα 2,1 δισ. και 10 εκατ. εισιτήρια σε 149 παραστάσεις: Τα κέρδη ρεκόρ για την Τέιλορ Σουίφτ
Η Σουίφτ ολοκλήρωσε την περιοδεία με μια τελευταία παράσταση το βράδυ της Κυριακής στο Βανκούβερ του Καναδά.
Τζον Πόλσον: «Ελλάδα, οικονομία και τράπεζες έχουν πολύ ευνοϊκό μέλλον»
Ο αμερικανός επενδυτής Τζον Πόλσον μιλώντας στο Βήμα της Κυριακής εξηγεί που εδράζει την αισιοδοξία του για την πορεία της ελληνικής οικονομίας
Γιατί επενδύσαμε σε Ελλάδα και ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - Ο CEO της Masdar στον ΟΤ
Ο Mohamed Jameel Al Ramahi, CEO της Masdar, μιλάει αποκλειστικά στην έντυπη έκδοση του ΟΤ στο Βήμα της Κυριακής
Το αστρονομικό ποσό που πωλείται ένα θρυλικό βιολί
Ένα βιολί Στραντιβάριους 300 ετών θα μπορούσε να πουληθεί για ένα ρεκόρ 18 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία
Ευρωπαϊκός πέλεκυς για τα ληξιπρόθεσμα χρέη στα νοσοκομεία
Το 1,3 δισ. ευρώ έφτασαν τα ληξιπρόθεσμα χρέη στα νοσοκομεία (δημόσια και στρατιωτικά) σε προμηθευτές - Δεύτερη προσφυγή
Σε λειτουργία το Ταμείο Καινοτομίας του υπουργείου Υγείας από το 2025 - Οι στόχοι του
Απάντηση στην ανάγκη πρόσβασης ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες, των οποίων το κόστος είναι υψηλό, θέλει να δώσει το Ταμείο Καινοτομίας
Τι πυροδοτεί τις αναταράξεις στις τιμές ρεύματος; - Μιλά στον ΟΤ ο καθηγητής Παντελής Κάπρος
Τις θεμελιώδεις αιτίες που οδηγούν στην εκτόξευση των τιμών ρεύματος στην Ελλάδα αναλύει ο καθηγητής Π. Κάπρος