Σε βάρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας δεξαμενοπλοίων θα λειτουργήσει η πρόταση που εξετάζει η Κομισιόν και αφορά στην απαγόρευση σε ένα μήνα όλων των υπηρεσιών ναυτιλίας, μεσιτείας, ασφάλισης και χρηματοδότησης που προσφέρονται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως. Στο βαθμό που θα τεθεί σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο το μόνο που θα καταφέρει όπως εκτιμούν στα ΝΕΑ ναυτιλιακοί και ναυλομεσιτικοί παράγοντες, είναι η ίδια η ΕΕ «να πυροβολήσει τα πόδια της», καθώς θα απαγορεύσει στη ευρωπαϊκή ναυτιλία να συμμετέχει στο εμπόριο ρωσικού αργού προς τρίτες χώρες το οποίο όμως θα αναλάβουν άλλες ναυτιλιακές εταιρείες εκτός της ΕΕ όπως κινεζικές, ινδικές, του Χονγκ Κονγκ κ.α.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters που επιβεβαίωσε σχετικές πληροφορίες που κυκλοφορούσαν ήδη σε ναυτιλιακά γραφεία και είχαν σημάνει συναγερμό, το μέτρο αποτελεί μέρος του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που έχει σκοπό να πλήξει τη βιομηχανία πετρελαίου της Ρωσίας.
Πλήγμα
Εφόσον η πρόταση λάβει την έγκριση των κυβερνήσεων της ΕΕ, όλες οι ασφαλιστικές, χρηματοοικονομικές και ναυτιλιακές υπηρεσίες για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου θα απαγορευθούν σε έναν μήνα, είπε μια πηγή στο πρακτορείο, η οποία αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος. Η απαγόρευση θα ισχύει για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου παγκοσμίως, επηρεάζοντας δυνητικά την ικανότητα της Μόσχας να βρει εναλλακτικούς αγοραστές. Όμως το κενό που θα δημιουργηθεί θα το καλύψουν εταιρείες που έχουν έδρα χώρες εκτός της ΕΕ, με αποτέλεσμα να χτυπηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία.
Βέβαια σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους το εγχείρημα φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολο καθώς πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ευρωπαϊκών συμφερόντων δεν έχουν έδρα την ΕΕ ενώ τα πλοία τους φέρουν και σημαίες τρίτων χωρών. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα ξεκινήσει ένα «κυνήγι μαγισσών» με θύμα την ευρωπαϊκή ναυτιλία δεξαμενοπλοίων που είναι η μεγαλύτερη τον πλανήτη και την ελληνική η οποία αποτελεί το 59% της ευρωπαϊκής. Σημειώνεται ότι μόνο ο ελληνόκτητος στόλος δεξαμενοπλοίων αποτελεί το 30% του παγκοσμίου στόλου και ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του ευρωπαϊκού.
Αντιδράσεις
Πάντως πληροφορίες φέρουν τις χώρες με ισχυρός στόλο στην ΕΕ όπως είναι η χώρα μας, η Μάλτα και η Κύπρος να αντιδρούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Χθες πάντως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τα πρώτα μέτρα περιορισμού των εισαγωγών ρωσικού αργού από τις χώρες της ΕΕ για τα οποία ωστόσο δεν υπήρξε συμφωνία, από όλα τα κράτη μέλη. Σύμφωνα με όσα είπε η πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την απαγόρευση του ρωσικού άνθρακα θα απαγορευθούν σταδιακά οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. «Δεν θα είναι εύκολο, γιατί κάποια κράτη-μέλη εξαρτώνται από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά είναι κάτι που πρέπει να γίνει», παραδέχτηκε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Προτείνεται η απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου από την Ευρώπη, με πλήρη απαγόρευση εισαγωγής δια θαλάσσης και μέσω αγωγών διυλισμένου και αργού πετρελαίου. Αυτό θα γίνει με τρόπο σταδιακό, εντός 6 μηνών για το αργό πετρέλαιο και μέχρι το τέλος του έτους για τα διυλισμένα προϊόντα, ώστε «να περιοριστεί ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αγορά», ανέφερε η Πρόεδρος της Επιτροπής. « Έτσι θα μεγιστοποιηθεί η πίεση στη Ρωσία, ενώ ταυτόχρονα θα ελαχιστοποιήσουμε την παράπλευρη ζημιά σε εμάς και σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε.
Εκτιμήσεις ναυλομεσιτών αναφέρουν ότι στο βαθμό που ισχύσουν αυτά τα μέτρα (εμπάργκο στο ρωσικό αργό από τις χώρες της ΕΕ) τότε η ΕΕ θα υποχρεωθεί να προμηθευθεί πετρέλαιο από μακρύτερες αποστάσεις και θα αυξηθούν τα επονομαζόμενα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου που σημαίνει ότι θα δημιουργηθεί ζήτηση για επιπλέον δεξαμενόπλοια με προφανή τα οφέλη για τους ναύλους. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο «ευθύγραμμα» καθώς από την άλλη πλευρά αν η τιμή του πετρελαίου αυξηθεί επάνω από ένα επίπεδο, π.χ. 120 δολ το βαρέλι, τότε αυτό θα έχει επίπτωση στη ζήτηση αργού με αποτέλεσμα την μείωση των φορτίων.
Άνθρακας και LNG
Επίσης οι ίδιοι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι το εμπάργκο μπορεί να φέρει μία στροφή στην προμήθεια άνθρακα και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), από τις χώρες μέλη της ΕΕ. Ο άνθρακας και το LNG θα αντικαταστήσουν ως ένα βαθμό το πετρέλαιο, οι εισαγωγές του οποίου θα μειωθούν, λόγω του εμπάργκο.
Η παραπάνω καταγραφή των εκτιμήσεων είναι ιδιαίτερης σημασίας καθώς αποδεικνύουν αυτό που υποστηρίζουν παγίως παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς ότι οι ευμετάβλητες συνθήκες δεν είναι προς το συμφέρον του κλάδου καθώς εμπεριέχουν σοβαρό ρίσκο.
Latest News
Καμπανάκι Lloyd's: Η καταστροφή της Βαλτιμόρης θα φέρει αποζημιώσεις ρεκόρ
Τι φοβάται ο ασφαλιστικός κλάδος
Σε λειτουργία η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας
Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις... ρουκέτες των Χούθι - Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Το MSC Group επισκέπτεται 400 φορές, 21 ελληνικά λιμάνια, με έξι κρουαζιερόπλοια
Τα κρουαζιερόπλοια της MSC Cruises προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια από τον Μάρτιο, σηματοδοτώντας την επέκταση της λειτουργίας τους στην περιοχή όλο τον χρόνο
«Πράσινο φως» σε τρία έργα υποδομών στο λιμάνι του Λαυρίου άνω των 30 εκατ. ευρώ
Ένα από τα έργα αφορά στην τοποθέτηση πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών
Στο στόχαστρο τέσσερα εμπορικά πλοία τις τελευταίες 72 ώρες - Τι υποστηρίζουν οι Χούθι
Στο στόχαστρο των ανταρτών μπήκαν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και το λιμάνι Eilat του Ισραήλ
Βαλτιμόρη: Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε συμβάν και στο λιμάνι της Αμβέρσας
Το πλοίο είχε χρειαστεί να παραμείνει στην αποβάθρα για επισκευές
Ιταλική συμμαχία για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα
Οι τρεις εταιρείες θα προβούν σε ολοκληρωμένη ανάλυση και αξιολόγηση των πιο βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων
Προχωρά η αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου
Έως τις 14 Μαΐου η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος - Άνοδος στους επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας
Πώς η κρίση στην Ερυθρά θα μπορούσε να οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη δεξαμενόπλοιων
Τι υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Kuwait Petroleum Corporation