
Σχέδιο για την ενίσχυση του εμπορίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με αιχμή το πράσινο υδρογόνο, επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, που θα παρουσιάσει στις 18 Μαΐου στον απόηχο των αποφάσεων για απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά και των απειλών της Μόσχας για διακοπή της στρόφιγγας αερίου.

Σύμφωνα με έγγραφο για τη Στρατηγική Ενεργειακής Εξωτερικής Πολιτικής, που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ», η Επιτροπή σχεδιάζει τη δημιουργία μιας Μεσογειακής Εταιρικής Σχέσης Πράσινου Υδρογόνου μεταξύ της ΕΕ και των χωρών της Νότιας Μεσογείου, παρέχοντας ένα πρώτο σκαλοπάτι για ευρύτερη συνεργασία για το υδρογόνο μεταξύ της Ευρώπης, της Αφρικής και των χωρών του Κόλπου, ζήτημα που ενδιαφέρει τη χώρα μας, καθώς το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία «μεγάλων διαδρόμων» εισαγωγής υδρογόνου.
Οπως αναφέρεται στο έγγραφο, η ενεργειακή μετάβαση θα συνεχίσει να αλλάζει το γεωπολιτικό τοπίο, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες για περιφερειακή συνεργασία μεταξύ των παράκτιων κρατών, ιδίως στην περιοχή της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου. Ειδικότερα εκτιμάται ότι οι χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής συμβάλλουν στην ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ, σήμερα με προμήθειες πετρελαίου και LNG, και στο μέλλον μέσω πράσινου υδρογόνου και παραγώγων καυσίμων, καθώς και μέσω πρώτων υλών κρίσιμων για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια.
Η Επιτροπή εκτιμά ότι επιπλέον 15 εκατ. τόνοι ανανεώσιμου υδρογόνου, πέρα από τους 5,6 εκατ. τόνους που έχουν ήδη προβλεφθεί βάσει του «Fit for 55», μπορούν να αντικαταστήσουν 25-50 δισ. κυβικά μέτρα εισαγόμενου ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2030. Αυτό περιλαμβάνει 10 εκατ. τόνους εισαγόμενο υδρογόνο, ενώ η ικανότητα παραγωγής πράσινου υδρογόνου είναι πολύ πιο ομοιόμορφα κατανεμημένη σε όλο τον κόσμο από τα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με το έγγραφο, έως το 2030 η Μεσογειακή Πράσινη Συνεργασία Υδρογόνου θα μπορούσε να καταστήσει δυνατό το εμπόριο από 6 έως 8 εκατ. τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου μεταξύ Ευρώπης, Αφρικής και Κόλπου μέσω επανασχεδιασμένων και νέων αγωγών και μέσω μεταφοράς αμμωνίας με πλοία. Ειδικότερα, για την περιοχή του Κόλπου προτείνεται εμβάθυνση της συνεργασίας καθώς είναι μια περιοχή και ιδίως η Σαουδική Αραβία με επαρκή εγγύτητα και άφθονους πόρους όπως και την απαραίτητη οικονομική και τεχνολογική ικανότητα για την παραγωγή υδρογόνου.
Οι υποδομές
Οπως διευκρινίζεται, όσον αφορά τις υποδομές για τη μεταφορά υδρογόνου, μπορεί να χρησιμοποιηθούν ορισμένοι από τους υπάρχοντες αγωγούς φυσικού αερίου με την κατάλληλη μετατροπή για να είναι έτοιμοι για υδρογόνο, ενώ θα χρειαστούν λιμένες και εγκαταστάσεις αποθήκευσης για να διευκολυνθούν οι εισαγωγές από πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες όπου αναπτύσσονται πολλά υποσχόμενα έργα παραγωγής υδρογόνου. Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία των πρώτων κόμβων εμπορίας καθαρού υδρογόνου στην Ευρώπη και η καθιέρωσή του ως σημείου αναφοράς για συναλλαγές υδρογόνου σε ευρώ με τρίτες χώρες.
Το σχέδιο της Κομισιόν προβλέπει κίνητρα για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου στην ΕΕ και σε τρίτες χώρες καλύπτοντας την αρχική διαφορά μεταξύ του κόστους παραγωγής και των τιμών πώλησης και στήριξη των πρωτοβουλιών των κρατών – μελών και του ιδιωτικού τομέα σε τρίτες χώρες. Παράλληλα, σύμφωνα με την εξωτερική πολιτική ενέργειας που θα προωθήσει η ΕΕ, ο περιορισμός της κατανάλωσης μπαίνει ως βασική προτεραιότητα με γνώμονα ότι οι υψηλότερες δυνατότητες εξοικονόμησης μπορούν να πραγματοποιηθούν στη θέρμανση και ψύξη δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων.


Latest News

Η ξηρασία φέρνει τον... θάνατο της ντομάτας - Οι οικονομικές συνέπειες
Η περίπτωση της Καλιφόρνια, που ελέγχει το ένα τέταρτο της παγκόσμιας παραγωγής βιομηχανικής ντομάτας, είναι χαρακτηριστική

Προχωρά το project για τo πρώτο ρυμουλκό με καύσιμο αμμωνίας
Σύμφωνα με την NYK Line, η αμμωνία αποτελεί ένα από τα εναλλακτικά καύσιμα τα οποία παρουσιάζουν εξαιρετικά καλές προοπτικές

Λονδίνο: SOS για τον Τάμεση
Οι ακραίες θερμοκρασίες συνεχίζονται, το νερό στερεύει και δημιουργείται αλυσιδωτό πρόβλημα στις λειτουργίες της χώρας. Η ξηρασία αναμένεται να διαρκέσει μέχρι το φθινόπωρο.

Πώς «στέρεψαν» εμπορικές διαδρομές 80 δισ. δολ. στην Ευρώπη - [εικόνες]
Τα ποτάμια στερεύουν προκαλώντας ντόμινο επιπτώσεων

Την επόμενη εβδομάδα υπογράφει ο Μπάιντεν τον νόμο για το κλίμα
Νέα νίκη στη Βουλή των Αντιπροσώπων - Τι προβλέπουν οι διατάξεις

Αντιδρούν οι Ούγγροι: Να μη γίνουν τα δάση καυσόξυλα λόγω ενεργειακής κρίσης
Συγκέντρωση στη Βουδαπέστη κατά της χαλάρωσης των κανόνων για την υλοτομία από την κυβέρνηση Όρμπαν, με στόχο την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

Τρομάζει η αποψίλωση του Αμαζονίου - Καταστράφηκαν 5.474 στρέμματα σε επτά μήνες!
Βαριές οι ευθύνες της κυβέρνησης Μπολσονάρου

Ένας Κινέζος στην Ευρώπη: Γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών για αυτοκίνητα
Παρά την ένταση στις σχέσεις με το Πεκίνο, ειδικά μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στο μέτωπο της Ταϊβάν, οι μπίζνες πολλαπλασιάζονται και οι επιχειρηματικοί δεσμοί βαθαίνουν ανάμεσα σε Ευρώπη και Κίνα.

Σε κατάσταση ξηρασίας κηρύχθηκαν τμήματα της Αγγλίας
Οι εταιρίες ύδρευσης διαβεβαιώνουν πάντως πως οι απαραίτητες προμήθειες σε πόσιμο νερό είναι ακόμη ασφαλείς

Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για τον Πειραιά με χρηματοδότηση της Περιφέρειας
Η χρηματοδότηση του Στρατηγικού Σχεδίου ύψους περίπου 800.000 ευρώ θα γίνει από την Περιφέρεια Αττικής, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττική 2014-2020