Ο πόλεμος στην Ουκρανία πνίγει το εμπόριο και τα logistics της Ουκρανίας και της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας. Η αναζήτηση εναλλακτικών εμπορικών οδών για ουκρανικά αγαθά αύξησε ραγδαία τις απαιτήσεις σε υποδομές και υπηρεσίες χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών.
Όπως αναφέρει σε έκθεσή της η UNCTAD, για τους εμπορικούς εταίρους της Ουκρανίας, πολλά εμπορεύματα πρέπει πλέον να προμηθεύονται από πιο μακριά. Αυτό έχει αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση πλοίων και το κόστος αποστολής σε όλο τον κόσμο.
Τα σιτηρά και παγκόσμια φτώχια
Τα σιτηρά προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία δεδομένου του ηγετικού ρόλου της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ουκρανίας στις αγορές γεωργικών προϊόντων διατροφής και της σχέσης τους με την επισιτιστική ασφάλεια και τη μείωση της φτώχειας.
Διαβάστε επίσης – Λιμάνια: Στο επίκεντρο της βιώσιμης ανάπτυξης
Οι συντάκτες της μελέτης, αναφέρουν ότι οι τιμές των σιτηρών και το κόστος αποστολής αυξάνονται από το 2020, αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε αυτή την τάση και ανέτρεψε μια προσωρινή πτώση στις τιμές της ναυτιλίας.
Η αύξηση των ναύλων
Μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαΐου 2022, η τιμή που καταβλήθηκε για τη μεταφορά ξηρών εμπορευμάτων χύδην – όπως σιτηρά – αυξήθηκε κατά σχεδόν 60%. Η ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των σιτηρών και των ναύλων θα οδηγήσει σε αύξηση σχεδόν 4% στις τιμές των τροφίμων παγκοσμίως. Σχεδόν το ήμισυ αυτού του αντίκτυπου οφείλεται στο υψηλότερο κόστος αποστολής.
Η UNCTAD υπογραμμίζει ότι η Ρωσική Ομοσπονδία είναι ένας γίγαντας στην παγκόσμια αγορά καυσίμων και λιπασμάτων, τα οποία αποτελούν βασικές εισροές για τους αγρότες σε όλο τον κόσμο. Οι διαταραχές στον εφοδιασμό τους μπορεί να οδηγήσουν σε χαμηλότερες αποδόσεις σιτηρών και υψηλότερες τιμές, με σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, ιδιαίτερα σε ευάλωτες οικονομίες και οικονομίες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές τροφίμων.
Πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Η Ρωσική Ομοσπονδία είναι επίσης κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αντιμέτωποι με εμπορικούς περιορισμούς και υλικοτεχνικές προκλήσεις, το κόστος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχει αυξηθεί καθώς επιστρατεύονται εναλλακτικές πηγές προμήθειας, συχνά σε πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες.
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος οδήγησε σε υψηλότερες τιμές καυσίμων για τα πλοία, αυξάνοντας το κόστος αποστολής για όλους τους τομείς. Μέχρι το τέλος Μαΐου 2022, η παγκόσμια μέση τιμή για το μαζούτ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (VLSFO) είχε αυξηθεί κατά 64% σε σχέση με την αρχή του έτους.
Το χάσμα της φτώχιας
Συνολικά, αυτά τα αυξημένα κόστη συνεπάγονται υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές και απειλούν να διευρύνουν το χάσμα της φτώχειας.
Σύμφωνα με την έκθεση, το παγκόσμιο εμπόριο εξαρτάται από ένα σύνθετο σύστημα λιμανιών και πλοίων που συνδέουν τον κόσμο. Εάν το παγκόσμιο εμπόριο θέλει να ρέει πιο ομαλά, πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα ουκρανικά λιμάνια είναι ανοιχτά στη διεθνή ναυτιλία και ότι η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων στον τομέα των μεταφορών συνεχίζει να παρέχει υπηρεσίες. Πρέπει επίσης να επιδιωχθούν εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς. Και οι επενδύσεις στις μεταφορές και στη διευκόλυνση του εμπορίου θα πρέπει να ενθαρρυνθούν καθώς και η υποστήριξη για τις πιο ευάλωτες οικονομίες.
Latest News
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων