Για την Ελλάδα φαίνεται μάλλον αδιανόητο, αλλά στη Γερμανία η σχολική αργία λόγω ζέστης ήταν κάτι πολύ συνηθισμένο τα τελευταία χρόνια, όταν η θερμοκρασία τους καλοκαιρινούς μήνες συνήθως δεν ξεπερνούσε τους 30 βαθμούς. Πιο συγκεκριμένα, όταν στις 10 η ώρα το πρωί το θερμόμετρο έδειχνε πάνω από 25 βαθμούς υπό σκιά, τότε ο διευθυντής του σχολείου μπορούσε να δώσει στους μαθητές το λεγόμενο «Hitzefrei» για τις επόμενες τέσσερις ώρες. Τι σημαίνει αυτό;
Πολύ απλά τα παιδιά επέστρεφαν στο σπίτι τους, λόγω της υπερβολικής ζέστης. Για τους περισσότερους Γερμανούς οι καλοκαιρινές τους αναμνήσεις ως παιδιά είναι συνυφασμένες με κολύμπι στη πισίνα ή σε λίμνες αντί για παρακολούθηση των μαθημάτων. Σήμερα ωστόσο η κατάσταση αυτή δεν συναντάται πλέον τόσο συχνά, παρά την αύξηση της θερμοκρασίας λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η Βανέσα Κρίσκε, γραμματέας του ολοήμερου σχολείου του Στάντμπέργκεν στο Άουγκσμπουργκ της Βαυαρίας θεωρεί ότι πρωταρχική ανάγκη είναι ο καλύτερος σχεδιασμός του σχολικού προγράμματος και των σχολικών χώρων για τα παιδιά. «Πρέπει να μπορούμε να εγγυηθούμε την φροντίδα των παιδιών μέχρι τις 2 μ.μ.» δηλώνει η Κρίσκε.
Διαβάστε επίσης: Πώς σχετίζεται ο πυρηνικός πόλεμος με τη «Μικρή Εποχή των Παγετώνων»
Δύσκολη η εκτέλεση του σχολικού προγράμματος παράλληλα με το Hitzefrei
Η οργάνωση που απαιτείται για το ολοήμερο πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένου και του μεσημεριανού φαγητού, δύσκολα μπορεί να συνυπάρξει με μια αυθόρμητη πράξη, όπως το να φεύγουν τα παιδιά νωρίτερα για το σπίτι. Η εφαρμογή του «Hitzefrei» είναι ακόμα πιο δύσκολη λόγω των παράπλευρων σχολικών δραστηριοτήτων (αθλητισμός, θεατρικές ομάδες κλπ) και αν συμβεί, γίνεται μόνο τις τελευταίες μέρες πριν τις καλοκαιρινές διακοπές.
«Η άδεια λόγω καύσωνα στους μαθητές δεν υφίσταται πλέον» δηλώνει η επικεφαλής της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών της Βαυαρίας, Σιμόνε Φλάισμαν. Παρόλα αυτά οι θερμοκρασίες είναι ολοένα και υψηλότερες, για τον λόγο αυτό είναι αναγκαίο να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις που θα διευκολύνουν την διδασκαλία. Σημαντικός είναι ο εξοπλισμός των σχολικών αιθουσών με τον κατάλληλο κλιματισμό ή τουλάχιστον με ρολά σκίασης.
Η σημερινή κατάσταση στα σχολεία
Ο κανονισμός «Hitzefrei» είχε εισαχθεί για πρώτη φορά πριν από 130 χρόνια από τον τότε υπουργό Πολιτισμού της Πρωσίας, Γιούλιους Ρόμπερτ Μπόσε. Σήμερα οι κανονισμοί αναφορικά με την άδεια λόγω καύσωνα στα σχολεία διαφέρουν ανά κρατίδιο. Στην Βόρεια Ρηνανία- Βεστφαλία ορίζεται από τον νόμο η προστασία των μαθητών από τον καύσωνα, όπου το σημείο αναφοράς είναι η θερμοκρασία της τάξεως των 27 βαθμών Κελσίου για να σταματήσουν τα μαθήματα.
Στη Βαυαρία το Υπουργείο Παιδείας έχει θέσει στην ευχέρεια του κάθε σχολείου το πώς θα χειριστεί την κατάσταση. Το Αμβούργο τονίζει τη συνεργασία μεταξύ σχολικών φορέων και γονέων, ώστε να διασφαλίζεται η εποπτεία των παιδιών μέχρι το μεσημέρι, ενώ για τους μαθητές έως 14 ετών προβλέπεται και η δυνατότητα ιατρικής παρακολούθησης.
Οι σχολικοί φορείς του Βερολίνου δρουν ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες γενικότερα, όχι μόνο με κριτήριο τη θερμοκρασία. Σε αυτή την περίπτωση, ιδιαίτερα για τις μικρότερες ηλικίες, εξετάζονται και εναλλακτικές λύσεις όπως η συντόμευση των ωρών διδασκαλίας, αντί για την πλήρη ακύρωσή τους.
Οι απόψεις διίστανται για το πώς τελικά θα διαμορφωθεί η άδεια λόγω καύσωνα το επόμενο διάστημα. Ο σύλλογος γονέων από την Βαυαρία επιθυμεί να υπάρξει το απαραίτητο νομικό πλαίσιο στα σχολεία, αφήνοντας ωστόσο μία μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στις διευθύνσεις των σχολείων, ώστε να λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις με γνώμονα το καλό των παιδιών. Σύμφωνα με το συνέλευση των υπουργών παιδείας των γερμανικών κρατιδίων, δεν υπάρχουν στατιστικές που να δείχνουν πόσο συχνά δίνεται από τα σχολεία η σχετική άδεια καύσωνα. Το σίγουρο είναι ότι δεν αναγνωρίζεται έννομη αξίωση για ακύρωση του μαθήματος, μόλις η θερμοκρασία φτάσει τους 25 βαθμούς. Η απόφαση εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του σχολείου.
Βέβαια, πολλούς μαθητές και γονείς δεν τους απασχολεί πλέον ιδιαίτερα το «Hitzefrei». ‘Ηδη στα κρατίδια του Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν, της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και του Μεκλεμβούργου-Πομμερανίας έχουν ξεκινήσει οι καλοκαιρινές διακοπές των μαθητών, ενώ στο Αμβούργο, στο Βερολίνο και το Βραδεμβούργο ξεκινούν από σήμερα.
Φέλιξ Μίσεν (DPA)
Επιμέλεια: Ιωσηφίνα Τσαγκαλίδου
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα