
Σαράντα οκτώ χρόνια χθες από τη μοιραία ημέρα, 20 Ιουλίου 1974, της παράνομης τουρκικής εισβολής και κατοχής του 38% της Κύπρου και ουσιαστικής διαίρεσης του νησιού. Αλλά και 48 χρόνια προσπαθειών για την επανένωση του νησιού, για τη λύση του κυπριακού προβλήματος, χωρίς αποτέλεσμα. Ρίχνουμε συνήθως το ανάθεμα, την ευθύνη για τη μη επίλυση στην αδιαλλαξία της Τουρκίας.
Αλλά αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι ευθύνη και μάλιστα μεγάλη έχουν και η Λευκωσία και η Αθήνα για τη μη λύση και το τραγικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται σήμερα το Κυπριακό με, μεταξύ άλλων, την προώθηση από πλευράς τουρκοκυπριακής ηγεσίας και Τουρκίας της «λύσης» των δύο κρατών και εγκατάλειψη του προτύπου της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας (ΔΔΟ) με πολιτική ισότητα. Κάπως σχηματικά, μέχρι τις αρχές του 2003 η ευθύνη της αποτυχίας εξεύρεσης λύσης σε διαδοχικές προσπάθειες με πρωτοβουλία του ΟΗΕ ανήκε εν πολλοίς στην τουρκοκυπριακή πλευρά. Ο Ρ. Ντενκτάς που κυριαρχούσε στην τουρκοκυπριακή κοινότητα ήταν η ενσάρκωση της αδιαλλαξίας, της απόρριψης κάθε ιδέας για λύση επανένωσης, ομοσπονδίας, κ.λπ. Μετά όμως τον παραμερισμό του που επέβαλε η Αγκυρα το 2003 (Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν) η ευθύνη για τη λύση έχει σε μεγάλο βαθμό περάσει στην ελληνική πλευρά (Λευκωσία – Αθήνα).
Διαβάστε ακόμα: «Τουρκική πατρίδα στην Κύπρο» χαρακτηρίζει τα κατεχόμενα η Τουρκία
Ο καταλύτης του κυπριακού προβλήματος
Πρώτα απ’ όλα η Λευκωσία ουδέποτε αξιοποίησε δημιουργικά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (2004) για την επίλυση του πολιτικού προβλήματος. Ανοίξαμε το 1986 τη διαδικασία ένταξης και πετύχαμε την ένταξη (κυβέρνηση Σημίτη, Γ. Βασιλείου, Γλ. Κληρίδη) προκειμένου να λειτουργήσει, όπως έλεγε ο Γ. Κρανιδιώτης (ο οραματιστής της κυπριακής ένταξης), «ως καταλύτης για την επίλυση του κυπριακού προβλήματος». Δεν λειτούργησε γιατί η Λευκωσία είδε κυρίως την Ένωση ως μηχανισμό τιμωρίας της Τουρκίας και όχι επίλυσης του πολιτικού προβλήματος. Και το κυριότερο, από το 2005 και μετά με μια σειρά άστοχων κινήσεων συνέβαλε στο πάγωμα της διαπραγματευτικής διαδικασίας για την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ.
Διαβάστε ακόμα: «Συνεργασία» σε υδρογονάνθρακες, ενέργεια, ΑΠΕ και νερό προτείνει ο Τατάρ
Οι δύο χαμένες ευκαιρίες
Με αυτή την προσέγγιση υποβάθρου η Λευκωσία (με τη σύμπραξη της Αθήνας) έχασε δύο τουλάχιστον ιστορικές ευκαιρίες για την επίλυση του προβλήματος και την επανένωση του νησιού ως (διζωνικής, δικοινοτικής) ομοσπονδίας: (α) το 2004 όταν η τότε πολιτική ηγεσία «επέβαλε» ουσιαστικά την απόρριψη του Σχεδίου Ανάν για λύση. Η λύση Ανάν δεν ήταν βεβαίως η ιδανική. Ηταν όμως μια ρεαλιστική επιλογή που σήμερα, 22 χρόνια μετά, εάν είχε εφαρμοσθεί δεν θα υπήρχε κυπριακό πρόβλημα με τα τραύματά του, (β) το 2017 στο Κραν Μοντανά φθάσαμε σχεδόν στη λύση με ενεργό ρόλο του ΓΓ του ΟΗΕ Αντ. Γκουτέρες και μάλιστα σε καλύτερο πρότυπο απ’ αυτό του σχεδίου Ανάν (κατάργηση συμφωνίας εγγυήσεων, γρήγορη αποχώρηση στρατευμάτων, κ.λπ.). Και πάλι όμως την τελευταία στιγμή η Λευκωσία με τη σύμπραξη της Αθήνας (και την προτροπή της Ρωσίας) εγκατέλειψε την προσπάθεια (τεκμηριώνει το δράμα του Κραν Μοντανά με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες ο Μ. Δρουσιώτης στο πρόσφατο βιβλίο του «Εγκλημα στο Κραν Μοντανά»).
Και τώρα, 48 χρόνια μετά τη βάρβαρη εισβολή, βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν για δίκαιη και βιώσιμη λύση. Και χωρίς ρεαλιστική προοπτική. Ούτε σε Κύπρο ούτε σε Τουρκία (με τον διαφορετικό αυταρχικό Ερντογάν που έχουμε τώρα). Οταν απουσιάζει η στρατηγική σκέψη…
Ο καθηγητής Π. Κ. Ιωακειμίδης είναι πρώην πρεσβευτής – σύμβουλος του ΥΠΕΞ και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του ΕΛΙΑΜΕΠ. Τελευταίο του βιβλίο: «Επιτεύγματα και Στρατηγικά Λάθη της Εξωτερικής Πολιτικής της Μεταπολίτευσης» (εκδ. Θεμέλιο)


Latest News

Ο στόχος του χρέους
Το επόμενο που έρχεται και είναι ο μεγάλος εθνικός στόχος, γιατί όχι ένα χρέος κοντά στο 100% του ΑΕΠ λίγο μετά το 2030...

Σε μια κανονική χώρα η δικαιοσύνη θα έψαχνε την Αλήθεια για το πολιτικό χρήμα, και η αντιπολίτευση θα πρωτοστατούσε σε αυτό το αίτημα
Κάποια στιγμή πρέπει να εξετάσουμε τι σημαίνει θεσμική αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων. Και η διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα είναι εξόχως κρίσιμο ζήτημα.

Η ελευθερία στην περιέργεια – Μια τεράστια μεταρρύθμιση
Σε εποχές μετασχηματισμού η ανάπτυξη δεν είναι, όπως κάποιοι νομίζουν, μία απλή τεχνική διαδικασία - Απαιτεί όραμα, τόλμη και ελεύθερο χώρο στην περιέργεια

Τα «μαύρα» ενοίκια
Αν κάτι ξένισε είναι η σπουδή για μια ακόμα φορά με την παρούσα κυβέρνηση να δώσει πρώτα νέα επιδόματα, αντί να προηγηθούν φοροελαφρύνσεις

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα