Ανατιμήσεις από 8% έως 20% σε δεκάδες τρόφιμα και σε άλλα βασικά καταναλωτικά είδη περιμένουν τους καταναλωτές μόλις επιστρέψουν από τις καλοκαιρινές διακοπές, λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία. Οι νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής με τις αυξήσεις έχουν φθάσει στα λογιστήρια των σουπερμάρκετ και όπως αναφέρει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας, η… βαρυχειμωνιά θα έρθει από τον Σεπτέμβριο εφέτος.
Οι κινήσεις των πολυεθνικών γιγάντων από τον κλάδο των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), όπως η Unilever, η Nestle, η Heineken, η Procter & Gamble κ.ά., προδιαγράφουν τις εξελίξεις. Εχοντας ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις των προϊόντων τους κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, αναμένεται να κάνουν νέες αυξήσεις το επόμενο διάστημα λόγω της συνεχιζόμενης ανόδου στο κόστος εισροών που «τρώει» τα περιθώρια κέρδους τους.
Διαβάστε επίσης: Δύσκολη υπόθεση η συγκράτηση των τιμών
Οι πρωταθλητές
Παρότι η μεσοσταθμική αύξηση στο ράφι εξακολουθεί να κινείται σε υψηλό μεν, μονοψήφιο δε ποσοστό, κατά περίπτωση οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και καταναλωτικά είδη φθάνουν ακόμη και το 50% τους τελευταίους πέντε μήνες.
Ενδεικτικά, αναφέρονται οι κατηγορίες του ελαιολάδου, του συσκευασμένου τυριού, αλλά και των αλεύρων, των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά +22,7%, +9,6% & +9,1% αντίστοιχα. Σύμφωνα με τη NielsenIQ στην αύξηση αυτή έχουν συμβάλει ιδιαίτερα οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, οι οποίοι έχουν παρουσιάσει σημαντικά πιο έντονες ανατιμήσεις, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του έτους.
Πτώση κατανάλωσης
Την ίδια ώρα, η πραγματική κατανάλωση υποχωρεί σημαντικά (υπολογίζεται ότι ο όγκος πωλήσεων έχει μειωθεί περί το 10%), με τα νοικοκυριά να κόβουν όχι μόνο τις δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, οικιακό εξοπλισμό και καύσιμα, αλλά και εκείνες που θεωρούνται ανελαστικές, όπως τα γαλακτοκομικά, το κρέας, τα τυροκομικά, το ψωμί κ.ά., ενώ ταυτόχρονα στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μερίδιο των οποίων, σύμφωνα με τη Nielsen, έχει αυξηθεί από 12,7% που ήταν πέρυσι στο 13,6%.
Υποχώρηση αλλά…
Με την ακρίβεια να καλπάζει και να αδειάζει ακόμη και το ηλεκτρονικό καλάθι των σουπερμάρκετ (η αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής με ΦΠΑ έπεσε στα 134 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο εφέτος, σημειώνοντας πτώση 5%), σήμερα Δευτέρα, ανακοινώνεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή ο πληθωρισμός για τον Ιούλιο.
Αν και με βάση τις προκαταρτικές εκτιμήσεις της Eurostat για τον Ιούλιο για πρώτη φορά από πέρυσι ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα κινήθηκε καθοδικά, έστω και οριακά, από μήνα σε μήνα, κανείς δεν πιστεύει ότι έπιασε ταβάνι η ακρίβεια.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο ο πληθωρισμός σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) διαμορφώθηκε σε 12,1%, με τον πληθωρισμό των τροφίμων να διαμορφώνεται σε 12,6%.
Latest News
ΟΔΔΗΧ: Στο 3,61% η απόδοση για το ομόλογο λήξης 2035
Κατά 3,57 φορές υπερκαλύφθηκε η έκδοση των 200 εκατ. ευρώ
Ρολφ Στράουχ: «Πρέπει να επιταχυνθεί η εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης»
Ο επικεφαλής οικονομολόγος του ESM μιλάει για τις τρεις μεγάλες μελλοντικές προκλήσεις, την πρόοδο της Ελλάδας, τα ανησυχητικά σημάδια και την ανάγκη προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Γιατί δεν γίνονται παραγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα
Τι φοβούνται οι ξένοι και τι επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, τραπεζίτες και διεθνείς αναλυτές
Μέση Ανατολή: Σε εγρήγορση το οικονομικό επιτελείο για επιπτώσεις σε καύσιμα και πληθωρισμό
Οι πρώτες κινήσεις Χατζηδάκη
Στις Βρυξέλλες το Μεσοπρόθεσμο - Τι προβλέπει
Πίστη στη δημοσιονομική σταθερότητα και στην υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική θα «εκπέμψει» το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Οι καλές και οι κακές εκτιμήσεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας
Ανάπτυξη 2,5% προβλέπει για το 2024 και το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή
Στα ύψη τα επιχειρηματικά κέρδη, στον πάτο η αγοραστική δύναμη
Ενώ η ακρίβεια καλπάζει, τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα
Πάνω από 150.000 οι κενές θέσεις εργασίας - Ποιοι τομείς υποφέρουν
Κενές παραμένουν ολοένα και περισσότερες θέσεις εργασίας στην οικονομία