Παρά το ό,τι η αξιοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Νότιας Καβάλας παραμένει στα χαρτιά εδώ και χρόνια, εντούτοις ακόμη κι ως έργο – μακέτα σώζει την αγορά και τους καταναλωτές από παράλογες δαπάνες.

Τα οφέλη, βέβαια, αν εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία που συζητείται το project, είχε υλοποιηθεί θα ήταν πολύ περισσότερα. Η χώρα τώρα στην περίοδο της ενεργειακής κρίσης θα είχε και αποθέματα αερίου αλλά και ανταγωνιστικότερες τιμές.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά…

Η αξία της αποθήκης αν κι έργο – μακέτα

Στην πρόσφατη διαβούλευση της ΡΑΕ για το «προληπτικό σχέδιο δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο», όλοι οι μεγάλοι ενεργειακοί παίκτες εμφανίστηκαν αντίθετοι με την τήρηση αποθεμάτων φυσικού αερίου σε υπόγεια αποθήκη της Ιταλίας. Όπως, τεκμηρίωσαν αφενός είναι ανώφελη και οικονομικά ασύμφορη η αποθήκευση αερίου και αφετέρου σημείωσαν ότι «η Ελλάδα επειδή έχει ενταγμένο στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ project επένδυσης για υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου εξαιρείται από τον Κανονισμό τήρησης αποθεμάτων σε άλλη χώρα». Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, λοιπόν, αν και έργο – μακέτα γλιτώνει από περιττά έξοδα τους τελικούς καταναλωτές. Σημειωτέον οι ποσότητες τήρησης είναι μόλις 1,14 TWh.

Η σημασία της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας

Η Ε.Ε. σύμφωνα με επίσημα στοιχεία διαθέτει 146 υπόγειες αποθήκες φυσικού αερίου. Η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα που δεν διαθέτει.

Αξίζει εδώ να αναφέρουμε ότι αν υπήρχε η ΥΑΦΑ της Ν.Καβάλας η αποθήκευση (πχ 6 TWh) φυσικού αερίου το καλοκαίρι του 2021 με τιμές στα 30 ευρώ/MWh θα οδηγούσε σε σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους με δεδομένο ότι οι τιμές το τέταρτο τρίμηνο της ίδιας χρονιάς έφθασαν στα επίπεδα των 90 ευρώ/MWh. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ποιο θα ήταν το μέγεθος της εξοικονόμησης με τις σημερινές τιμές αερίου στα 200 ευρώ ανά MWh.

Η αξιοποίηση της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας έχει, ως γνωστόν σκαλώσει… σε μία διελκυστίνδα αντιπαράθεσης ως προς το κόστος της επένδυσης ανάμεσα σε ΡΑΕ και ΔΕΣΦΑ.

Το ΤΑΙΠΕΔ και η παράταση

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει για λογαριασμό του δημοσίου την αξιοποίηση της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας με διαγωνισμό που έχει προκηρύξει πάνω από ένα χρόνο.

Φιναλίστ, σημειώνουμε είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean. Ένα από τα πολλά εμπόδια για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι και ο Κανονισμός Τιμολόγησης που πρόσφατα έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ.

Όπως τόνισαν όλοι οι παίκτες της αγοράς ενέργειας στη δημόσια διαβούλευση ο Κανονισμός καθιστά ουσιαστικά ασύμφορη την επένδυση.

Το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται, λένε οι πληροφορίες, σε μία διαδικασία αναζήτησης λύσεων ώστε να καταστεί η ΥΑΦΑ οικονομικά συμφέρουσα επένδυση. Χρειάζονται, όμως, λένε οι πληροφορίες, και η βούληση της κυβέρνησης!

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Ταμείο έδωσε στους υποψήφιους επενδυτές δίμηνη παράταση, αντί τέλος Ιουλίου, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου για τα σχόλια τους. Με τον τρόπο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να δώσει χρόνο στους μνηστήρες για την υποβολή των παρατηρήσεων τους στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης. Αν το κείμενο αυτό, λένε πηγές, γεμίσει με παρατηρήσεις και δεν υπάρχει πεδίο συμβιβασμού τότε ο διαγωνισμός είναι πιθανό να μη διεξαχθεί ποτέ…

Αν υπάρχει αποδοχή του κειμένου, το ΤΑΙΠΕΔ θα επισπεύσει την αναζήτηση λύσεων για την ορθολογικοποίηση του κόστους προτείνοντας στην κυβέρνηση χρηματοδοτικά εργαλεία.

Η τύχη λοιπόν της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, κληρώνει… τον Σεπτέμβριο. Η περίοδος, όμως η επόμενη είναι και η πιο ζόρικη για τη χώρα ως προς τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας. Και το γεγονός αυτό, εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες, ίσως κινητοποιήσει την κυβέρνηση…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια
Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Τελεσίγραφο από Κομισιόν στη Λευκωσία για την ηλεκτρική διασύνδεση
Ενέργεια |

Τελεσίγραφο από Κομισιόν στη Λευκωσία για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου

Στελέχη της Κομισιόν στη διάρκεια σύσκεψης για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου ενημέρωσαν τον Ρυθμιστή και το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου για τον κίνδυνο απώλειας της επιδότησης 657 εκατ. ευρώ