Ενας τριακονταετής κύκλος κλείνει, ενώ ένας νέος έχει ήδη ανοίξει για το μετρό της Αθήνας για να προσθέσει στα εν λειτουργία 85,3 χλμ. του δικτύου επιπλέον 38,3 χλμ.
Σήμερα, πάνω από 2,6 εκατ. κάτοικοι της πρωτεύουσας έχουν πρόσβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, αναλογία που στην επόμενη δεκαετία θα βελτιωθεί μεν, όμως θα υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί. Με τους επιπλέον 15 σταθμούς της νέας Γραμμής 4 θα διαθέτει μόλις έναν σταθμό ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, όταν στο Παρίσι αντιστοιχούν τέσσερις.
Διαβάστε επίσης: Η επόμενη φάση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών
Κόμβος συγκοινωνιών
Το πλέον αγαπημένο μέσο τον Αθηναίων αλλάζει κεφάλαιο το ερχόμενο φθινόπωρο. Στα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία οι τρεις εναπομείναντες σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά, σε Μανιάτικα, Πειραιά, Δημοτικό Θέατρο.
Οι πρώτες δοκιμές εξελίσσονται καλά και η τελική ευθεία προχωρεί βάσει χρονοδιαγράμματος. Οι νέοι σταθμοί εκτιμάται ότι θα προσθέσουν καθημερινά στο δίκτυο 69.000 επιβάτες.
Ο Πειραιάς θα αναδειχθεί στον μεγαλύτερο κόμβο συγκοινωνιών και logistics της χώρας, με επίκεντρο το λιμάνι, καθώς θα ενώνεται μέσα σε 50 λεπτά με το «Ελευθέριος Βενιζέλος», θα συνδέεται με τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό, αλλά και με τον προαστιακό, που βάζει στην εξίσωση και τη σύνδεση με τον σιδηρόδρομο.
Αντίστροφη μέτρηση
Με τις μελέτες να έχουν πάρει φωτιά, χτίζοντας τα θεμέλια επάνω στα οποία θα πατήσει το τεράστιο έργο των 12,8 χλμ. της νέας γραμμής «Αλσος Βεΐκου – Γουδή», εντός φθινοπώρου η πρωτεύουσα θα υποδεχθεί, 28 χρόνια μετά την άφιξη του πρώτου μηχανήματος TBM, δύο ολοκαίνουργιους μετροπόντικες. Θα ξεκινήσει έτσι η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη στις αρχές του 2023 των εργασιών του μεγαλύτερου έργου υποδομής που γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, αξίας 1,8 δισ. ευρώ.
Τα δύο υπερσύγχρονα και αθόρυβα μηχανήματα διάνοιξης θα ξεκινήσουν το υπόγειο ταξίδι από τα δύο άκρα της νέας πορτοκαλί γραμμής. Αυτή την περίοδο ο πρώτος μετροπόντικας αποσυναρμολογείται για να φτάσει από τη Γερμανία διά μέσου του λιμανιού του Πειραιά τον Σεπτέμβριο, ώστε να επανασυναρμολογηθεί και να «βυθιστεί» στην Κατεχάκη.
Από εκεί θα πιαστεί και το νήμα της κατασκευής, ενώ ο δεύτερος μετροπόντικας που θα φτάσει τον Οκτώβριο θα εκκινήσει από το Αλσος Βεΐκου, ώστε τα δύο μηχανήματα να συναντηθούν στον «Ευαγγελισμό», σκάβοντας ουσιαστικά τις δύο ακτίνες της νέας γραμμής που έχει σχήμα «U».
Μετατοπίσεις δικτύων
Οσο για τις προπαρασκευαστικές εργασίες του έργου, έχουν ήδη ενεργοποιηθεί εργοτάξια σε 13 από τους 15 σταθμούς. Στις 31 Ιουλίου ξεκίνησαν, μάλιστα, οι μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας στον σταθμό «Κολωνάκι» στην πλατεία Φιλικής Εταιρείας (στο εργοτάξιο εκτελούνται ήδη αρχαιολογικές εργασίες), για τις οποίες απαιτούνται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με την πρώτη φάση να διαρκεί περίπου 3 εβδομάδες.
Η πιο δύσκολη υπόθεση, όπως εξ αρχής αναμενόταν, είναι το στήσιμο εργοταξίου στην πλατεία Εξαρχείων.
Οι μέχρι σήμερα απόπειρες της Αττικό Μετρό να γίνει η εκκίνηση χωρίς την παρουσία αστυνομίας έπεσαν στο κενό, οπότε το επόμενο βήμα θα γίνει άμεσα υπό την ομπρέλα της ΕΛ.ΑΣ. Εξάλλου, όπως έχει ξεκαθαρίσει το υπουργείο Υποδομών, ο σχεδιασμός του έργου, που παραδόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν πρόκειται να αλλάξει.
Σε δεύτερο πεδίο αντιδράσεων εξελίχθηκε ο σταθμός «Ευαγγελισμός», με αιχμή το πάρκο Ριζάρη, όπου μελετάται ο τρόπος να βελτιωθεί ο σχεδιασμός, εντός όμως των προβλέψεων της υφιστάμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Η βεντάλια των επεκτάσεων που θα αποσυμφορήσουν το Λεκανοπέδιο
Μέσα στην οικονομική κρίση, στην Αθήνα ξεκίνησε μόνο η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, με τα συσσωρευμένα αγκάθια, οικονομικά και μελετητικά, να οδηγούν στην παράδοση του συνόλου του έργου με καθυστέρηση 5 ετών (οι πρώτοι τρεις σταθμοί τέθηκαν σε εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο του 2020). Ομως μια νέα γενιά επεκτάσεων έρχεται στο προσκήνιο, καθώς προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να «τρέξουν» έργα φιλοπεριβαλλοντικά που θα αποσυμφορήσουν το επιδεινούμενο κυκλοφοριακό στο Λεκανοπέδιο.
ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ – ΙΛΙΟΝ: Πρώτο βήμα είναι να βγει εντός φθινοπώρου ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2, στο τμήμα Ανθούπολη – Ιλιον, με τρεις σταθμούς σε Παλατιανή, Ιλιον και Αγιο Νικόλαο, μήκους 4,1 χλμ., εκτιμώμενου προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Επί του παρόντος, η Αττικό Μετρό ωριμάζει το έργο μελετητικά.
Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας αξιοσημείωτα τον χρόνο που απαιτείται σήμερα για να φτάσουν στο κέντρο της πόλης. Σε επόμενη φάση, σχεδιάζεται η περαιτέρω επέκταση της γραμμής με τρεις σταθμούς προς Καματερό και Ανω Λιόσια, όπου θα συνδεθεί με τον προαστιακό επί της Αττικής Οδού, και τελική κατάληξη στις Αχαρνές (κέντρο Μενιδίου).
ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ: Εισιτήριο βγάζει ακόμη το μετρό για το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην Καλλιθέα, την Ηλιούπολη, τη Γλυφάδα και την Πετρούπολη. Μια δέσμη νέων επεκτάσεων, που αναμένεται να προσθέσουν στο δίκτυο περί τα 22 χλμ. και 17 νέους σταθμούς και ωριμάζουν σταδιακά από την Αττικό Μετρό.
Σε προτεραιότητα βρίσκεται η υπόγεια σύνδεση του ηλεκτρικού μετά τον σταθμό του Θησείου προς Καλλιθέα, μήκους 5 χλμ., με τέσσερις σταθμούς: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ. Το κόστος εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ. Η επόμενη φάση ανάπτυξης της γραμμής θα επεκταθεί προς Παλαιό Φάληρο, κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ – ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ: Προετοιμάζεται ακόμη η «νότια» επέκταση της Γραμμής 2 από Ελληνικό, μήκους 4,4 χλμ., με σταθμούς σε Ανω Γλυφάδα, Λεωφόρο Βουλιαγμένης και Γλυφάδα, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Ενώ δεν λείπουν από τον προγραμματισμό δύο επεκτάσεις της νέας Γραμμής 4.
Πρόκειται για τα τμήματα «Ευαγγελισμός – Ανω Ηλιούπολη», μήκους 4,1 χλμ. με τρεις σταθμούς, και «Αλσος Βεΐκου – Πετρούπολη», μήκους 7,5 χλμ. με έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία, Πευκάκια (ανταπόκριση με Γραμμή 1), Νέα Φιλαδέλφεια, Αγίους Αναργύρους (Πύργος Βασιλίσσης), Ιλιον και Πετρούπολη. Ο συνολικός προϋπολογισμός των δύο έργων υπολογίζεται κοντά στο 1 δισ. ευρώ.
ΓΟΥΔΗ-ΜΑΡΟΥΣΙ: Σε πρώτο πλάνο και η μελετητική ωρίμανση της επέκτασης από Γουδή προς Μαρούσι με επτά νέους σταθμούς που θα εξυπηρετεί τους δήμους Ψυχικού-Φιλοθέης, Χαλανδρίου και Αμαρουσία και εν συνεχεία με τρεις σταθμούς προς Εθνική Οδό.
Το διπλό έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ. Στη σύνδεση του δικτύου με την Εθνική Οδό αποσκοπεί και το επόμενο στάδιο ανάπτυξης της Γραμμής 1, μετά τον σταθμό ΚΑΤ προς Κηφισιά, Ν. Ερυθραία και κόμβο Βαρυμπόμπης. Η συνέχιση της ωρίμανσης απαιτεί βεβαίως κονδύλια τα οποία και πρόκειται μελλοντικά να αναζητηθούν.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο