
Αισθητή πτώση καταγράφεται την τελευταία εβδομάδα στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μετά την υποχώρηση των διεθνών τιμών του μαύρου χρυσού, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 2,043 ευρώ το λίτρο από 2,405 ευρώ που ήταν στα μέσα Ιουλίου.
Ωστόσο, συνεχίζει να είναι ακόμα ιδιαίτερα υψηλά σε σχέση με πέρυσι που η μέση τιμή ήταν στα 1,690 ευρώ το λίτρο, προτού ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και φουντώσει η ενεργειακή κρίση…
Η τιμή της βενζίνης τον τελευταίο χρόνο έχει καταγράψει τεράστια αύξηση. Βέβαια πέρασε από διάφορες φάσεις με σημαντικές αυξομειώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια αυτή της περιόδου (βλ. γράφημα).
Το «φαινόμενο του ασανσέρ» των τιμών αποδίδεται στις γεωπολιτικές εξελίξεις, με την εισβολή της Ρωσίας στο ουκρανικό έδαφος και τις παρενέργειές της να παίζουν καταλυτικό ρόλο να πυροδοτούν αλυσιδωτές αντιδράσεις με αποκορύφωμα την ενεργειακή κρίση που εξακολουθεί να ταλανίζει τη Γηραιά Ηπειρο και όχι μόνο.
Το κόστος των καυσίμων παρά την αποκλιμάκωση που παρατηρείται τελευταία αποτελεί μεγάλο αγκάθι για τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να λειάνει τις αντιδράσεις μέσα από την παροχή έξτρα επιδοτήσεων (fuel pass).
Διαβάστε επίσης – ΣΕΕΠΕ: Μύθοι και αλήθειες σχετικά µε τις τιμές των καυσίμων
Μισογεμάτο ρεζερβουάρ
Οι πρατηριούχοι μιλούν ήδη για κάμψη της ζήτησης καθώς οι υψηλές τιμές αναγκάζουν τους καταναλωτές να περιορίζουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει και έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που δείχνει ότι το 59% των καταναλωτών, δηλαδή πάνω από ένας στους δύο, έχουν μειώσει τις μετακινήσεις τους με αυτοκίνητο και άρα την προμήθεια καυσίμων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες τιμές.
Οπως λένε οι πρατηριούχοι, εκείνοι που γεμίζουν το ρεζερβουάρ είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού ενώ οι περισσότεροι ζητούν γέμισμα από 25 έως 30 ευρώ, όσο δηλαδή χρειάζονται για να κάνουν τις διαδρομές που έχουν υπολογίσει.
Οι καταγγελίες για νοθεία…
Οι υψηλές τιμές σε συνδυασμό με τους υψηλούς φόρους πάντως εκτός από τη δυσκολία που έχουν προκαλέσει στους καταναλωτές έχουν δημιουργήσει ένα ακόμα πρόβλημα στην αγορά, καθώς φαίνεται πως ανοίγουν την όρεξη σε επιτήδειους.
Σε πρόσφατες δηλώσεις της η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα είχε επισημάνει το πρόβλημα της νοθείας των καυσίμων που εκτιμάται πως έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. «Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» είπε χαρακτηριστικά η Ζάγκα, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν αρκετές καταγγελίες προς αυτή την κατεύθυνση.
…και η ζημιά στα οχήματα
Σύμφωνα με την ίδια η ζημιά σε ένα όχημα που θα κινηθεί με νοθευμένο καύσιμο είναι μεγάλη και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 1.000 ευρώ.
«Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν σταθερά το δικό τους πρατήριο. Φθηνή βενζίνη δεν υπάρχει» ανέφερε τονίζοντας ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατάνε τις αποδείξεις και να απευθύνονται αμέσως τόσο στο κατάστημα καυσίμων όσο και στην εταιρεία, αλλά και να τηλεφωνούν στο 1520 και να καταγγέλλουν τα περιστατικά νοθείας.
Μάλιστα στα τέλη του περασμένου Ιουλίου σε συνέντευξη Τύπου που είχαν παραχωρήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και η Ενωση Πρατηριούχων Θεσσαλονίκης στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης είχαν επισημάνει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για διακίνηση λαθραίων ή νοθευμένων καυσίμων που φθάνει το 30% του συνόλου της αγοράς.
Τόνισαν δε ότι το κράτος από την κατάσταση αυτή χάνει περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ οι πρατηριούχοι υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό και οι καταναλωτές εξαπατώνται.
Οπως λένε οι ίδιοι, το φαινόμενο γιγαντώθηκε την τελευταία τριετία καθώς τροφοδοτείται τόσο από την αύξηση των τιμών όσο και των φόρων στα καύσιμα και προτείνουν, εκτός από τη μείωση του ΕΦΚ, την υιοθέτηση ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος κλειστής αποθήκης που «θα μπορούσε να σφραγίσει τα παράθυρα στην όποια παρανομία».
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Σε 2 εβδομάδες ο οδικός χάρτης για απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια
Ο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μίλησε στη Σύνοδο Κορυφής για το Μέλλον της Ενεργειακής Ασφάλειας στο Λονδίνο

Eυελιξία στην αποθήκευση φυσικού αερίου ζητά η επιτροπή της ευρωβουλής
Η ψηφοφορία για τη διαπραγματευτική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί του θέματος θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο

Άρση των κυρώσεων σε Nord Stream και ρωσικά assets στην Ευρώπη μελετούν οι ΗΠΑ
Τα σχέδια αυτά εντάσσονται στο πλαίσιο των συζητήσεων για τερματισμό του πολέμου Ρωσίας- Ουκρανίας

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ