
Μια νέα περίοδο άνθησης, η οποία θυμίζει πολύ την περίοδο πριν από τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, γνωρίζει ο κατασκευαστικός κλάδος. Μια σειρά από σημαντικά έργα βρίσκονται είτε στο στάδιο υλοποίησης, είτε σε προχωρημένη ωρίμανση, μέσα από τα οποία η κυβέρνηση φιλοδοξεί να αναμορφώσει πλήρως τη χώρα.
Αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες υπογραμμίζουν πως η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, με την κατασκευαστική δραστηριότητα να ανεβάζει στροφές παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν σε παγκόσμιο επίπεδο, επισημαίνοντας πάντως ότι φέτος είναι η χρονιά των μεγάλων έργων υποδομών.
Εργα που «σημαίνουν χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό». Οι βάσεις, όπως λένε, μπήκαν την περασμένη χρονιά με το κλείσιμο εμβληματικών εκκρεμοτήτων, όπως οι υπογραφές για τη Γραμμή 4 και τον Ε65, αλλά και μια σειρά διαγωνισμών που άναψαν τις μηχανές των κατασκευών.
Εργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ συμβασιοποιήθηκαν τα προηγούμενα δύο χρόνια, ενώ σε προχωρημένη διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται έργα 6,5 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα. Κρατικοί αξιωματούχοι διαβεβαιώνουν ότι στην προσπάθεια αυτή αξιοποιείται κάθε διαθέσιμο ευρώ που προερχόταν από το ΕΣΠΑ και τους εθνικούς πόρους, ενώ περικόπτονται σπατάλες και έργα που δεν ήταν στον προγραμματισμό. Ο τομέας των κατασκευών, εξάλλου, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της εθνικής προσπάθειας για την ανασυγκρότηση της χώρας και της προσέλκυσης σοβαρών ξένων επενδυτών.
Ταχεία προώθηση
Καταλυτικό ρόλο στη νέα εποχή των κατασκευών, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, έπαιξε η αλλαγή του τρόπου ωρίμανσης και δημοπράτησης των έργων, με επίκεντρο τη μετάθεση του ρίσκου και των ευθυνών στον κατασκευαστή αλλά και τη μετατόπιση του βάρους στην ταχύτερη δυνατή δημοπράτηση έργων, μέσω της προώθησης του συστήματος Μελέτη – Κατασκευή.
Η επιλογή της ταχείας και επιθετικής προώθησης έργων ΣΔΙΤ αποτελεί ένα κεντρικό γνώρισμα της αλλαγής που έχει επέλθει, όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Η επιλογή των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα προσθέτει ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και παράλληλα στέλνει μήνυμα αλλαγής της στρατηγικής για την υλοποίηση μεγάλων έργων.

Η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα αξιοποιεί την εξειδικευμένη τεχνογνωσία των ιδιωτών, ενώ παράλληλα μοχλεύονται ιδιωτικά κεφάλαια και εξασφαλίζεται η συντήρηση των έργων για τα επόμενα 20-30 έτη.
«Αυτό», επισημαίνουν, «είναι που διαφοροποιεί τα έργα που αντέχουν στον χρόνο από εκείνα που μοιάζουν απαξιωμένα και δυσλειτουργικά λίγα μόνο χρόνια μετά την κατασκευή τους».
Επανασχεδιασμός
Τομή στο κατασκευαστικό πρόγραμμα έφερε και ο επανασχεδιασμός έργων που, ενώ ήταν απαραίτητα, παρέμεναν βαλτωμένα. Τέτοια έργα ήταν ο ΒΟΑΚ, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η Σύνδεση Κύμης με ΠΑΘΕ, η Παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος – Αμφισσα και αρκετά άλλα projects.
Η αφύπνιση της κατασκευαστικής αγοράς, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς παράγοντες, μέσα από την απεμπλοκή έργων που είχαν κολλήσει – κατά προτεραιότητα – έστειλε το μήνυμα επανεκκίνησης και κινητικότητας, έπειτα από μία δεκαετία υποεπένδυσης και μαρασμού για το σύνολο του χώρου.


Latest News

Προχωρά ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι - Κακαβιά
Ο οδικός άξονας, μήκους 70χλμ., θα ενώνει την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ηπείρου με τη γειτονική Αλβανία

Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες με τρένο: Οι στοιχειωμένες συμβάσεις
Ποιες είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες

Πέντε σχήματα για το ΣΔΙΤ Πρωτοδικείου-Εισαγγελίας Αθηνών
Η δυνητική χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού Δημοσίου στην κατασκευή του έργου είναι ενταγμένη στο Ταμείο Ανάκαμψης

Έντονο ενδιαφέρον για τις ΣΔΙΤ σε τέσσερα Δικαστικά Μέγαρα στην επαρχία
Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των φακέλων από την αρμόδια επιτροπή

Καραμανλής: «Συγκεκριμένα έργα εμείς, επικίνδυνη δημαγωγία ο ΣΥΡΙΖΑ»
«Η κυβέρνηση αυτή, κάνει κάτι πρωτότυπο: δεν έχει ανακοινώσει ποτέ έργο, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», ανάφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Έναν χρόνο νωρίτερα η παράδοση του αεροδρομίου στο Καστέλι - Πώς προχωρά ο ΒΟΑΚ
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές μίλησε για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Κρήτη

Την Άκτωρ πολιορκούν Wade Adams – Κούτρας
Σε εξέλιξη οι συζητήσεις με Reggeborgh και Motor Oil

«Πράσινο φως» στο έργο των 181 εκατ. που θα λύσει το πρόβλημα ύδρεσης στην Κέρκυρα
Θα παράγει ετησίως 16,3 εκατ. κ.μ. πόσιμου νερού καλής ποιότητας

«Έργα άνω των 3,5 δισ. ευρώ υλοποιούνται στην Κρήτη»
Στόχος να υπάρχουν εργοτάξια σε όλα τα τμήματα του ΒΟΑΚ, ως τις αρχές του 2024

Σε ΒΟΑΚ και Καστέλλι ο Κ. Μητσοτάκης - «Έργα πνοής για την Κρήτη»
Για προσπάθεια καλλιέργειας «τοξικού» κλίματος κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ο πρωθυπουργός