Δίχως ειδικό πλαίσιο εξακολουθούν να προχωρούν οι τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Μάλιστα, εδώ και πεντέμισι χρόνια, δηλαδή από τον Μάρτιο του 2017, οι τουριστικές υποδομές χωροθετούνται βάσει των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τα οποία ωστόσο δεν έχουν όλα αναθεωρηθεί, οπότε δεν περιλαμβάνουν διάφορα σύγχρονα πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης. Κι αυτό διότι το Συμβούλιο της Επικρατείας, το 2017 είχε ακυρώσει το πρώτο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τον Τουρισμό του 2009, το οποίο είχε επανέλθει σε ισχύ το 2015 οπότε είχε ακυρωθεί από τους ανώτατους δικαστές το δεύτερο ΕΧΠ του 2014.
Πώς είχε επέλθει η… καραμπόλα; Το 2009 έξι περιβαλλοντικές οργανώσεις (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ορνιθολογική Εταιρεία, «Αρκτούρος», «Αρχέλων» και «Καλλιστώ») είχαν προσφύγει ενάντια στο πρώτο ΕΧΠ για τον τουρισμό. Η έκδοση όμως απόφασης από το ΣτΕ είχε αναβληθεί αφού το 2013 η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε θεσπίσει το δεύτερο ΕΧΠ για τον τουρισμό, για το οποίο επίσης προσέφυγαν ενώπιον του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Διαβάστε επίσης: Πώς η πτώση της στάθμης των ποταμών πλήττει και την οικονομία
Όταν δύο χρόνια αργότερα, το 2015, το δεύτερο πλαίσιο ακυρώθηκε από την Ολομέλεια του ΣτΕ, επανήλθε σε ισχύ το πρώτο ΕΧΠ του 2009, το οποίο τελικά ακυρώθηκε το 2017 με το σκεπτικό ότι ήταν παρωχημένο και δεν μπορούσε να επανέλθει.
Έτσι, τον Μάιο του 2018 υπογράφεται από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη η σύμβαση ανάθεσης της μελέτης για ένα νέο ΕΧΠ για τον Τουρισμό και τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η σύμβαση ανάθεσης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) από την τότε Γενική Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΝ κυρία Ειρήνη Κλαμπατσέα, με την προοπτική να ολοκληρωθεί άμεσα.
Σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά, η μελέτη έχει περάσει από την κρίση της Επιτελικής Επιτροπής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), οριστικοποιήθηκε η πρόταση του νέου ΕΧΠ και δόθηκε εντολή έναρξης του σταδίου εκπόνησης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία, εκτός απροόπτου αναμένεται ότι θα έχει παραδοθεί από τους μελετητές στο αρμόδιο επιτελείο του υπουργείου έως τα τέλη του έτους.
Διαβάστε επίσης: ΕΕ: Εγκρίθηκε κονδύλι 24 δισ. ευρώ για την κλιματική αλλαγή
Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, η χώρα θα πρέπει να αποκτήσει χωροταξικό για τον τουρισμό τον Μάρτιο του 2023. Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι …αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να καθυστερήσουν και πάλι την ολοκλήρωσή του. Καταρχάς, θα πρέπει να γίνει διαβούλευση τόσο επί του σχεδίου ΕΧΠ για τον Τουρισμό όπως και της υπό εκπόνηση ΣΜΠΕ και τυχόν παρατηρήσεις και σχόλια, αφού αξιολογηθούν και κριθούν σημαντικές, θα πρέπει να ενσωματωθούν. Στη συνέχεια το σχέδιο θα πρέπει να περάσει από την …κρίση του Κεντρικού Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).
Σκοπός του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό είναι η παροχή κατευθύνσεων, κανόνων και κριτηρίων για τη χωρική διάρθρωση, οργάνωση και ανάπτυξη του τουρισμού στην ελληνική επικράτεια καθώς και για τις αναγκαίες υποδομές. Επίσης, τα ΕΧΠ θέτουν τα θεμέλια για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος, την εξασφάλιση της προστασίας και της βιωσιμότητας των πόρων που ενδιαφέρουν τον τουρισμό, την ενίσχυση των πολιτικών περιφερειακής ανάπτυξης καθώς και τη διαμόρφωση ενός σαφέστερου πλαισίου κατευθύνσεων προς τον υποκείμενο σχεδιασμό, τις αδειοδοτούσες αρχές, αλλά και τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.
Άλλωστε, η χωροταξία και ο πολεοδομικός σχεδιασμός αποτελούν προϋπόθεση για την προστασία του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και του επιχειρηματικού. Μόνο με σαφείς κανόνες θα προωθηθούν -με όρους ασφάλειας δικαίου- οι επενδύσεις, και θα περιοριστούν οι κίνδυνοι για καταπατήσεις ή οι οχλήσεις προστατευόμενων ή οικολογικά ευαίσθητων περιοχών.
Latest News
Έρχονται αλλαγές στα «Εξοικονομώ» - Ποια δικαιολογητικά επανεξετάζονται
Η κατεύθυνση που εξετάζει το ΥΠΕΝ για τα «Εξοικονομώ» είναι η ανάθεση της διαχείρισης των προγραμμάτων σε εταιρίες ή κοινοπραξίες
Η Bentley βάζει στο ψυγείο το σχέδιο για ηλεκτρικά οχήματα
Η δυστροπία της αγοράς με τα EV αναγκάζει την Bentley σε καθυστέρηση σχεδίων
Αναβιώνουν τα πυρηνικά εργοστάσια στο πρόγραμμα του γερμανικού CDU
Η επαναλειτουργία κλειστών ατομικών εργοστασίων αναμένεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών
Εκτίναξη 50% των εκπομπών CO2 σε μια τετραετία από τις ιδιωτικές πτήσεις
Οι ιδιωτικές πτήσεις παρήγαν αθροιστικά περίπου 15,6 εκατομμύρια τόνους σε άμεσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το 2023
Το 2024 θα είναι «σχεδόν σίγουρα» η πιο ζεστή χρονιά στην ιστορία
Το 2024 αναμένεται να αναδειχθεί ως η θερμότερη χρονιά που έχει καταγραφεί ποτέ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής υπηρεσίας Κοπέρνικος.
Στην πρίζα… η ζήτηση για αυτοπαραγωγή ενέργειας – Τα στοιχεία του GreenTank
Αφορούν σε έργα για αυτοπαραγωγή ενέργειας από πολίτες, επιχειρήσεις, αγρότες, δήμους, ενεργειακές κοινότητες και άλλους φορείς, ισχύος 133 MW
Χατζηγάκης για Τραμπ: Ισως καθυστερήσει τη μετάβαση στις ΑΠΕ αλλά το megatrend δεν αλλάζει
Ο Μικέλης Χατζηγάκης εκτίμησε ότι η εκλογή του νέου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ δεν είναι μια καλή εξέλιξη για τις ΑΠΕ
Η εκλογή Τραμπ «ρίχνει» τις μετοχές των εταιρειών καθαρής ενέργειας
Οι μετοχές των εταιρειών με δραστηριότητα στην καθαρή ενέργεια πέφτουν με την εκλογή Τράμπ καθώς έχει δεσμευτεί ότι θα καταργησει τα υπεράκτια αιολικά πάρκα
Ανησυχία στους αρχιτέκτονες της συμφωνίας του Παρισιού για την εκλογή Τραμπ ενόψει της COP29
Ο Τραμπ, γνωστός αρνητής της κλιματικής κρίσης, την έχει αποκαλέσει «μια από τις μεγάλες απάτες»
«Πέφτει» η παγκόσμια ζήτηση για EV - Τι ανησυχεί τους καταναλωτές
Μόλις κατά 3% από πέρυσι αυξήθηκε το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα σύμφωνα με έρευνα της EY