Για μία ακόμη χρονιά η Ελλάδα διατηρεί τα σκήπτρα στην παγκόσμια ναυτιλία με την Κίνα να ακολουθεί και την Ιαπωνία να βρίσκεται στην τρίτη θέση επισημαίνει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) στην ετήσια έκθεσή της για τις θαλάσσιες μεταφορές.
H έκθεση
Την 1 Ιανουαρίου 2022 οι τρεις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, με βάση υπολογισμού τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων (χωρητικότητα νεκρού βάρους-dwt) ήταν όπως και τα προηγούμενα έτη, η Ελλάδα, η Κίνα και η Ιαπωνία, αναφέρει η ετήσια έκθεση της Unctad.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Απέκτησαν 234 πλοία σε 11 μήνες οι έλληνες εφοπλιστές
Η Ελλάδα με 4.870 πλοία (1.000 gt και άνω) συνολικής μεταφορικής ικανότητας 384.430.215 dwt διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία στη ναυτιλιακή βιομηχανία για μία ακόμη χρονιά με μερίδιο σε σχέση με τον παγκόσμιο στόλο στο 17,63%. Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα μοναδικό επίτευγμα καθώς η Ελλάδα είναι μια πολύ μικρή χώρα σε σύγκριση με τους γίγαντες της παγκόσμιaς οικονομίας όπως η Κίνα, η Ιαπωνία κ.α
Κατά την περίοδο 2014–2022, οι 12 χώρες με την μεγαλύτερη πλοιοκτησία παραμένουν οι ίδιες αν και η Ελλάδα έχει προχωρήσει περισσότερο, ενώ η Κίνα είχε ξεπεράσει την Ιαπωνία επισημαίνει η έκθεση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα το 2014 είχε μερίδιο 14,8% στον παγκόσμιο στόλο και το 2022 βρέθηκε στο 17,63% ενώ την ίδια περίοδο η Ιαπωνία από σχεδόν 14% βρέθηκε κάτω από το 12% στο 10,85%. Η Κίνα, αντιθέτως, η οποία συνεχώς επενδύει στο ναυτιλιακό τομέα, βελτίωσε την θέση από το 2014 που είχε μερίδιο 9% περίπου σε 12,74% το 2022.
Από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2022, μεταξύ των κορυφαίων 25 πλοιοκτητών χωρών, η Ελβετία κατέγραψε τις υψηλότερη αύξηση στη μεταφορική ικανότητα του στόλου της (17%) χάρις στις αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την MSC (πρόσθεσε 250 πλοία το στόλο της), ακολουθούμενη από την Κίνα με 13%.
Από την άλλη πλευρά, η Κίνα κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου, 1,09% ποσοστιαίες μονάδες, ακολουθούμενη από την Ελβετία, το Χονγκ Κονγκ, και τη Δημοκρατία της Κορέας, των οποίων οι στόλοι έχουν πολύ υψηλό ποσοστό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η έκθεση που αναφέρεται σε όλο το φάσμα των θαλασσίων μεταφορών, και αποτελείται από επτά κεφάλαια που ασχολούνται με την εικόνα του παγκοσμίου στόλου, το θαλάσσιο εμπόριο, την κατάσταση των λιμανιών και τις υποδομές για το θαλάσσιο εμπόριο, τους ναύλους και το μεταφορικό κόστος, τις εξαγορές και συγχωνεύσεις και τον γιγαντισμό στον κλάδο των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) καθώς και με νομικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.
Όσον αφορά το περιβάλλον η έκθεση τονίζει την ανάγκη θέσπισης προβλέψιμου παγκόσμιου ρυθμιστικού πλαισίου για να διευκολυνθούν οι επενδύσεις στην απανθρακοποίηση. Επίσης τονίζεται η επείγουσα ανάγκη προσαρμογής των λιμανιών στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, ιδίως στις πλέον ευάλωτες χώρες.
Οι προβλέψεις
Η έκθεση αναφέρει ότι το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο ανέκαμψε το 2021 με μία ανάπτυξη που τοποθετείται στο 3,2% έπειτα από την πτώση κατά 3,8% το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης. Το 2022, η ανάκαμψη αυτή εξανεμίσθηκε, κυρίως εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης, των νέων κυμάτων της επιδημίας της Covid-19 που οδήγησαν στο κλείσιμο εργοστασίων στην Κίνα και των παγκόσμιων γεωπολιτικών εντάσεων.
Η ανάπτυξη αναμένεται να παραμείνει μέτρια φέτος, μέχρι το +1,4%. Για την περίοδο 2023-2027, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί με ρυθμό 2,1% σε ετήσια βάση, που είναι βραδύτερος από τον μέσο όρο των τριών προηγούμενων δεκαετιών (3,3%).
Τέλος τα δύο τελευταία χρόνια, ο ναυτιλιακός τομέας βρέθηκε σε τεράστια αναταραχή. Η Covid-19, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η κλιματική και γεωπολιτική αλλαγή έχουν προκαλέσει το κλείσιμο λιμανιών και θαλάσσιων δρόμων και εκτόξευσαν τις τιμές, σύμφωνα με την έκθεση της Unctad.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών