Τους τρόπους με τους οποίους το ρωσικό ντίζελ παραμένει στα ρεζερβουάρ των Ευρωπαίων οδηγών παρά το «μπλόκο» στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αναλύει το Reuters, επισημαίνοντας πως οι ρυθμιστικές αρχές αδυνατούν να εντοπίσουν την προέλευση των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.
Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Ενωση επέβαλε απαγόρευση στις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου, ενώ θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023. Ωστόσο, πηγές της αγοράς ανέφεραν πως ανοίγει ο δρόμος για εξαγωγή ποσοτήτων ρωσικού ντίζελ από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, καθώς η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά την επεξεργασία και ανάμειξή του.
Σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE, η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες.
Διαβάστε επίσης: Η απάντηση της Ρωσίας στο πλαφόν – Εξετάζει κατώτατο όριο στις τιμές του πετρελαίου
Βέβαια, όπως επισημαίνεται, η κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη, με αποδέκτες κυρίως μικρότερους παίκτες.
Πώς ελέγχονται οι εισαγωγές
Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το το Intercontinental Exchange (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής και σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Πότε αλλάζει η προέλευση
Όπως τονίζει το Reuters, προκειμένου να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.
«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.
Η αποτελεσματικότητα των ελέγχων
Η Μεγάλη Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ενωση και το Intercontinental Exchange υποστηρίζουν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.
Συγκεκριμένα, οι Βρετανοί αναφέρουν ότι αν γίνει οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος, αυτή θα πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές, και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.
Όμως είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (Ship To Ship), κάτι που σημαίνει ότι οι κυρώσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.
Ο όγκος των εργασιών μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει σημειώσει «δραματική αύξηση» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.
«Αν γινόταν εκφόρτωση ρωσικού ντίζελ σε ένα πιο “εύκολο” λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», τόνισε μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Οι πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν, επειδή δεν είχαν την άδεια να μιλήσουν στα ΜΜΕ.
Πώς επηρεάζονται οι ροές ντίζελ;
Όπως τονίστηκε, το ρωσικό ντίζελ είναι πολύ πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία και στο πλαίσιο αυτό η Μόσχα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στη γειτονική χώρα, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους.
«Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα αντικαθιστά εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της», επεσήμανε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.
Ηδη, η Ευρώπη έχει αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό Urals και θα αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη.
Ποιος θα μπορούσε να διακινεί ρωσικό αργό
Επιπρόσθετα, το πλαφόν που επιβλήθηκε απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν αυτά πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.
Πλέον, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», ανέφεραν πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια στην Ινδία.
Η BRS τονίζει ότι τουλάχιστον 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο, πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Πώς θα επηρεαστεί η τιμή
Τέλος, επισημαίνεται πως η ολλανδική Rabobank αναμένει ότι αυτή η «αναδρομολόγηση» των φορτίων πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος εφοδιασμού, να μειωθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα δεξαμενοπλοίων τα διαθέσιμα τάνκερ και τελικά να ανέβει το κόστος των εισαγώμενων ενεργειακών προϊόντων.
Latest News
ΡΑΑΕΥ: Βροχή οι τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
Η ΡΑΑΕΥ, βάσει των αρμοδιοτήτων της, ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ουδεμία αρμοδιότητα έχει να επικοινωνεί μαζί τους
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν
Γιατί η Κίνα στοκάρει ρωσικό πετρέλαιο - Ο ρόλος των νέων αποθηκών της CNOOC
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου στον κόσμο, φυλάσσει αυστηρά τις πληροφορίες σχετικά με το απόθεμα της κυβέρνησης έκτακτης ανάγκης