«Δραματική» εικόνα παρουσιάζουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για τις παράπλευρες συνέπειες στη ναυτιλία από την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, καταγράφοντας τεράστια συμφόρηση δεξαμενοπλοίων στα Στενά του Βοσπόρου.

Ειδικότερα, τονίζεται πως στη νέα εποχή στην αγορά δεξαμενόπλοιων στην ανατολική Μεσόγειο καταγράφεται κανονική ροή ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία και «μπλόκο» με μεγάλες καθυστερήσεις στο πετρέλαιο που προέρχεται από το Καζακστάν.

Μποτιλιάρισμα στον Βόσπορο

Κατά τη δεύτερη ημέρα από την επιβολή του ανώτατου ορίου στην τιμή του πετρελαίου στη Ρωσία και της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εισαγωγές αργού ρωσικού πετρελαίου, παρατηρείται ένας αυξανόμενος αριθμός μποτιλιαρισμένων δεξαμενόπλοιων στα τουρκικά ύδατα.

Διαβάσατε επίσης: Ρεκόρ 30ετίας στην αύξηση της ζήτησης για τάνκερ

Σύμφωνα με το TankerTrackers.com οκτώ τάνκερ φορτωμένα με αργό πετρέλαιο περιμένουν αρκετές ημέρες για να διέλθουν από τα στενά των Δαρδανελίων, προερχόμενα από τη Μαύρη Θάλασσα. Επί του παρόντος βρίσκονται αγκυροβόλια Icdas και Sarkoy της Τουρκίας.

Όπως επισημαίνεται, απαιτείται πρόσθετη γραφειοκρατία από τις λέσχες P&I, προκειμένου να διέλθουν από το κανάλι, λόγω του νέου εμπάργκο υπό την ηγεσία των G7. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, 6,5 από τα 7 εκατομμύρια βαρέλια που επιπλέουν αυτή τη στιγμή προέρχονται από την Caspian Pipeline Consortium, η οποία είναι ένα μείγμα που αποτελείται από τουλάχιστον 85% πετρέλαιο Καζακστάν και εισάγεται από τις ΗΠΑ ως πετρέλαιο Καζακστάν, παρόλο που η υπόλοιπη ποσότητα είναι ρωσική.

Ο τουρκικός «δάκτυλος»

Ανησυχώντας για τον κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημίας από την αυξανόμενη ουρά γηρασμένων δεξαμενόπλοιων που εγκαταλείπουν τη Ρωσία, η Τουρκία εξέδωσε προειδοποίηση τον περασμένο μήνα, απαιτώντας από όλα τα πλοία που διέρχονται ή εισέρχονται στα τουρκικά ύδατα από την 1η Δεκεμβρίου να παρέχουν επιβεβαιωτικές επιστολές από την λέσχη P&I που πιστοποιεί ότι υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη και αυτή θα παραμένει σε ισχύ υπό οποιεσδήποτε συνθήκες καθ’ όλη τη διάρκεια της διέλευσης ή τη στιγμή που το πλοίο βρίσκεται στα τουρκικά ύδατα ή τη στιγμή που βρίσκεται σε λιμάνι ή αγκυροβόλιο

Διαβάσατε επίσης: Σαρώνουν τα δεξαμενόπλοια ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου

Από την πλευρά του, ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs δεν έχει συμβιβαστεί με αυτήν την απαίτηση και ως αποτέλεσμα αυτού του αδιεξόδου, είναι η δημιουργία μποτιλιαρίσματος στα τουρκικά ύδατα.

Πηγή: splash247.com

Όπως επισημαίνεται, η έκδοση επιβεβαιωτικών επιστολών που ζητεί η Αγκυρα, θα εκθέσει τους συλλόγους σε παραβίαση των κυρώσεων βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ, εξήγησε σε μια ανακοίνωση η Skuld. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκονται σε εξέλιξη επείγουσες συζητήσεις μεταξύ της ΕΕ, της Τουρκίας και των ασφαλιστικών εταιρειών για την εξεύρεση λύσης.

Ατυχήματα

Αξίζει να σημειωθεί πως η αυξανόμενη συμφόρηση στα τουρκικά ύδατα έχει οδηγήσει σε πολλά ατυχήματα. Δύο πλοία γενικού φορτίου συγκρούστηκαν την περασμένη Παρασκευή στο αγκυροβόλιο Ahirkapi στην Κωνσταντινούπολη, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές και στα δύο πλοία. Αυτό ήταν το έβδομο ατύχημα στο ίδιο αγκυροβόλιο που καταγράφηκε φέτος.

Σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής πλατφόρμας Sea/, 148 δεξαμενόπλοια έχουν προορισμό τη Ρωσία τις επόμενες δύο εβδομάδες. Τα 83 είναι άδεια, τα 30 είναι φορτωμένα και τα υπόλοιπα είναι μερικώς φορτωμένα.

Το Russian Tanker Tracker, ένα bot που δημιουργήθηκε από τη ΜΚΟ Greenpeace παρακολουθεί δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου που αναχωρούν από ρωσικά λιμάνια χρησιμοποιώντας δημόσια δεδομένα AIS/δορυφόρου από τη MarineTraffic. Μέχρις στιγμής μετρά 24 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικά ορυκτά καύσιμα με προορισμό την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων δύο που έφυγαν από τη Ρωσία τις τελευταίες 24 ώρες.

Στόχος η Ασία

Πλέον, η Ρωσία έχει στρέψει τις πωλήσεις αργού πετρελαίου προς την Ασία, αλλά το πόσο φορτίο θα καταφέρει να μεταφέρει στις δύο μεγαλύτερες χώρες της περιοχής μένει να φανεί.

«Παρά το γεγονός ότι δεν εντάσσονται σε μια απαγόρευση, η Κίνα και η Ινδία, ο μεγαλύτερος και ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο, μπορεί να δυσκολευτούν να εισάγουν τόσο αργό όσο είχαν τους τελευταίους μήνες λόγω της υπάρ4χουσας χωρητικότητας πλοίων, της χρηματοδότησης και των ασφαλιστικών περιορισμών», ανέφεραν αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers.

Το μείγμα CPC και οι εξαιρέσεις

Τέλος, επισημαίνεται, πως το πλαφόν ισχύει μόνο για τις δια θαλάσσης παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου, ενώ οι ροές μέσω του βασικού αγωγού Druzhba προς την Ευρώπη εξακολουθούν να επιτρέπονται. Υπάρχει επίσης μια εξαίρεση για το μείγμα αργού πετρελαίου CPC του Καζακστάν που εξάγεται από ένα ρωσικό λιμάνι και στο πλαίσιο αυτό παρατηρείται αύξηση των τάνκερ που επιλέγουν να φορτώσουν μείγμα CPC.

Επιπλέον, η Βουλγαρία έχει λάβει μια εξαίρεση που της επιτρέπει να συνεχίσει να εισάγει αργό πετρέλαιο λόγω της «ειδικής γεωγραφικής της έκθεσης». Παράλληλα, η Ιαπωνία έλαβε εξαίρεση για το πετρέλαιο που παράγεται από το έργο Sakhalin-2, το οποίο προορίζεται για τη χώρα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα