Το ευρωπαϊκό εμπάργκο για όλα σχεδόν τα ρωσικά καύσιμα που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την επόμενη Κυριακή 5 Φεβρουαρίου, πυροδοτεί έναν αγώνα για εναλλακτικές λύσεις, ιδίως μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών κρατών της Μέσης Ανατολής.
Ωστόσο μέχρι στιγμής τα νέα δεν είναι και τόσο θετικά: τρία νέα διυλιστήρια στη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και το Ομάν που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό την Ευρώπη να αντικαταστήσει 600.000 βαρέλια ημερησίως ρωσικού ντίζελ αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις. Κανένα από αυτά δεν είναι ακόμη σε πλήρη λειτουργία και θα μπορούσαν να υπάρξουν ακόμη περισσότερα προβλήματα.
Ύστατες προσπάθειες στην ΕΕ για το πλαφόν στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα
«Τα έργα διύλισης στη Μέση Ανατολή σημειώνουν καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας», δήλωσε ο Ahmed Mehdi, αναλυτής εμπορευμάτων στην Renaissance Energy Advisors στο Λονδίνα, εκτιμώντας ότι η «Ευρώπη δεν θα επωφεληθεί από τα πρόσθετα βαρέλια μέχρι τα τέλη του 2023».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να απαγορεύσει όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές διυλισμένων καυσίμων από τη Ρωσία, μακράν τον μεγαλύτερο προμηθευτή της από την Κυριακή. Αυτό καλύπτει προϊόντα από καύσιμα τζετ έως βενζίνη και ντίζελ.
Το Bloomberg καταγράφει τα σημαντικότερα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής που θα μπορούσαν τελικά να βοηθήσουν την Ευρώπη να αναπληρώσει τις χαμένες ρωσικές προμήθειες.
Κουβέιτ — Αλ Ζουρ
Το Κουβέιτ σχεδιάζει να πενταπλασιάσει τις ροές ντίζελ προς την Ευρώπη φέτος στα 50.000 βαρέλια την ημέρα και να διπλασιάσει τις αποστολές καυσίμων αεροσκαφών. Θα το καταφέρει αυτό αυξάνοντας την παραγωγή στο τεράστιο διυλιστήριο Al Zour των 615.000 βαρελιών την ημέρα.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων FGE, μόλις το εργοστάσιο λειτουργεί με πλήρη δυναμικότητα, θα πρέπει να μπορεί να παράγει περίπου 145.000 βαρέλια ντίζελ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο την ημέρα.
Το εργοστάσιο έχει κοστίσει περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια δολάρια και έχει μια ταραχώδη ιστορία. Τα αρχικά σχέδια ακυρώθηκαν πριν από περισσότερο από μια δεκαετία. Τελικά ξεκίνησε πέρυσι, με περίπου δύο χρόνια καθυστέρηση. Η κρατική εταιρεία ενέργειας αναμένει να ξεκινήσει τη δεύτερη από τις τρεις γραμμές αυτόν τον μήνα και την τελευταία τον Απρίλιο.
Σαουδική Αραβία — Τζαζάν
Το διυλιστήριο Jazan της Saudi Aramco στα νοτιοδυτικά του βασιλείου έχει σχεδιαστεί για να επεξεργάζεται 400.000 βαρέλια αργού καθημερινά και να παράγει καύσιμα που πληρούν τις αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών. Η εγκατάσταση εξακολουθεί να ενισχύεται και, ενώ εξάγει ορισμένα προϊόντα, δεν έχει στείλει ακόμη ντίζελ που να πληροί τις απαιτήσεις στην Ευρώπη.
Το Jazan βρίσκεται μακριά από τα τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας στα ανατολικά και πρέπει να τροφοδοτείται με αργό πετρέλαιο μέσω δεξαμενόπλοιων αντί αγωγού. Η εταιρεία συμβούλων επενδυτών Greenmantle επισημαίνει επίσης ότι βρίσκεται κοντά στα σύνορα της κατεστραμμένης από τον πόλεμο Υεμένης, γεγονός που την αφήνει «ιδιαίτερα ευάλωτη» σε επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, εάν οι Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν αποφασίσουν να στοχοποιήσουν ξανά το βασίλειο.
Ομάν — Duqm
Το Ομάν και το Κουβέιτ κατασκευάζουν ένα διυλιστήριο 230.000 βαρελιών την ημέρα στο Duqm, στην πρώτη ακτή του Ινδικού Ωκεανού. Αρχικά στόχευαν να ξεκινήσουν το 2020, αλλά αυτό έχει καθυστερήσει μέχρι αργότερα φέτος. Οι περισσότεροι traders πετρελαίου που καλύπτουν τη Μέση Ανατολή δεν αναμένουν τις πρώτες αποστολές τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.
ΗΑΕ — Ruwais
Τα Ηνωμενα Αραβικά Εμιράτα, ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου του ΟΠΕΚ μετά τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ, προσπαθεί να αυξήσει τους όγκους ντίζελ που προορίζονται για τη Γαλλία και τη Γερμανία κατά περίπου 100.000 βαρέλια την ημέρα το 2023. Θα χρησιμοποιήσει το υπάρχον διυλιστήριό του στο Ruwais για αυτό.
Η Abu Dhabi National Oil Co. αύξησε τη χωρητικότητα στις εγκαταστάσεις στις ακτές του Περσικού Κόλπου σε περισσότερα από 900.000 βαρέλια την ημέρα πέρυσι.
«Για να αντικαταστήσει τις ρωσικές προμήθειες, η Ευρώπη στρέφεται όλο και περισσότερο σε παραγωγούς στη Μέση Ανατολή», δήλωσαν αναλυτές της JPMorgan Chase & Co., συμπεριλαμβανομένης της Natasha Kaneva, σε σημείωμα προς τους πελάτες.
Latest News
Big Bang στην αγορά ενέργειας από το διαζύγιο στην Elpedison
Το μπρα ντε φερ HELLENiQ ENERGY – Edison και η ΔΕΠΑ Εμπορίας – Τα πλάνα ΔΕΗ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μytilineos και Motor Oil
Σαφάρι για νέες επενδύσεις σε LNG με «έπαθλο» τις προμήθειες στην Ευρώπη
Στόχος επενδύσεων και η παραγωγή στις ΗΠΑ από όπου τροφοδοτείται και η ΕΕ
Η ΕΕ πιέζει για λιγότερες εισαγωγές ρωσικού LNG
Ενώ οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με αγωγούς έχουν πέσει σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ, οι αποστολές LNG έχουν αυξηθεί
Μπαράζ επενδύσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα – Πόσο επιβαρύνονται οι λογαριασμοί ρεύματος;
Τι αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ για τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος – Τα οφέλη από τις επενδύσεις
Ολοκληρώνεται το ΚΥΤ Κουμουνδούρου - Επιθεώρηση από ΑΔΜΗΕ και Σκυλακάκη
Το νέο ΚΥΤ θα παίξει σημαντικό ρόλο στη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη και θα κάνει πιο ευσταθές το ηλεκτρικό σύστημα της Στερεάς Ελλάδας
Πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο η βενζίνη σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα
Πονοκέφαλος ξανά για τους οδηγούς οι τιμές των καυσίμων που έχουν πάρει την ανηφόρα
Σκυλακάκης: Χαμηλότερες τιμές ρεύματος για τους αγρότες - Ρύθμιση για ληξιπρόθεσμα χρέη
Τροπολογία για τους αγρότες κατέθεσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΔΕH: Οπτική ίνα σε 1,7 πελάτες το 2025, με επενδύσεις 680 εκατ. - Σε ποιες πόλεις επεκτείνεται
Το σχέδιο της θυγατρικής του ομίλου στον χώρο των τηλεπικοινωνιών μέχρι το 2025 ανακοίνωσε η διοίκηση
Σε αναζήτηση λιμανιών οι πετρελαϊκές για τις γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στην Ελλάδα
Η παράταση που πήραν Energean – HELLENiQ ENERGY και η αναζήτηση της ExxonMobil
Ανατροπή στο πετρέλαιο - Η πρόβλεψη του ΙΕΑ που πυροδοτεί ανατιμήσεις
Οι εκτιμήσεις για ζήτηση και προσφορά το 2024