
Η κινεζική Πρωτοχρονιά που φέτος ήταν Ιανουάριο αντί του Φεβρουαρίου που ήταν πέρυσι αλλά και η γενικότερη πτωτική τάση που καταγράφεται στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο επηρέασαν αρνητικά και τις επιδόσεις στη διακίνηση containers των λιμανιών που ελέγχει ο κινεζικός όμιλος της COSCO τόσο στην Κίνα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Πρόκειται για μια τάση που ήταν κυρίαρχη και τον προηγούμενο χρόνο καθώς μόλις δυο ήταν οι μήνες (Ιούλιος, Δεκέμβριος) με θετικό πρόσημο στη διακίνηση «κουτιών» το 2022.
Containerships: «Χάθηκαν» οι ουρές στα εμπορικά λιμάνια
Η συνολική διακίνηση containers μετρημένη σε Teu παρουσιάζει τον Ιανουάριο του 2023 μείωση 10,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Ειδικότερα τον Ιανουάριο του 2023 στους 35 λιμενικούς σταθμούς της COSCO Shipping Ports, μέλους του COSCO Group, στην Κίνα και τον υπόλοιπο κόσμο, διακινήθηκαν 7,735 εκατ. Teu έναντι 8,625 εκατ. Teu τον Ιανουάριο του 2022. Ο κύριος λόγος είναι, όπως επισημαίνει ο κινεζικός όμιλος, το γεγονός ότι φέτος η κινεζική Πρωτοχρονιά ήταν τον Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι που ήταν τον Φεβρουάριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρνητική εικόνα εμφανίζουν και τα 21 τέρμιναλ της COSCO στην Κίνα. Επίσης από τα 14 τέρμιναλ στον υπόλοιπο κόσμο μόνο τέσσερα έχουν θετικό πρόσημο, εκ των οποίων τα τρία βρίσκονται στην Αίγυπτο (Σουέζ), στην Ερυθρά Θάλασσα και στο Αμπου Ντάμπι. Θετικά έκλεισε ο Ιανουάριος και για ένα πολύ μικρό τέρμιναλ στην Ιταλία (APM Terminals Vado).
Στη χώρα μας οι δυο προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που ελέγχονται από τη ΣΕΠ, θυγατρική της COSCO Shipping Ports, κατέγραψαν τον Ιανουάριο του 2023 μείωση κατά 16,6% στη διακίνηση containers σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, 322,8 χιλιάδες Teu έναντι 386,8 χιλιάδων Teu τον Ιανουάριο του 2022.
Το ίδιο διάστημα οι μονάδες της COSCO στα λιμάνια της Βαλένθια και του Μπιλμπάο που ανταγωνίζονται ευθέως τον Πειραιά είχαν μεγαλύτερη πτώση που έφτασε στα επίπεδα του 22,3% στη διακίνηση containers. Ειδικότερα η COSCO Shipping Ports (Spain) Terminals SLU που δραστηριοποιείται στα δύο ισπανικά λιμάνια διακίνησε 238,6 χιλιάδες Teu τον Ιανουάριο του 2023 έναντι 307,1 χιλιάδων Teu τον ίδιο μήνα το 2022.
Η «κόντρα» Βαλένθιας και Πειραιά καλά κρατεί τα τελευταία χρόνια, με το ισπανικό λιμάνι να κερδίζει τον Πειραιά. Επισημαίνεται ότι το 2022 συνολικά ο Πειραιάς μέσα από τις τρεις προβλήτες (δύο της ΣΕΠ και μία του ΟΛΠ) διακίνησε 5,0 εκατ. Teu, μένοντας για μία ακόμη χρονιά στην πέμπτη θέση στην Ευρώπη και στη δεύτερη στα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου πίσω από τη Βαλένθια. Το ισπανικό λιμάνι στο οποίο διαθέτει λιμενικές υποδομές και η COSCO Shipping Ports διακίνησε περί τα 50.000 «κουτιά» περισσότερα από το ελληνικό και συγκεκριμένα 5,052 εκατ. Teu έναντι 5,604 εκατ. Teu το 2021, καταγράφοντας μια πτώση κατά 9,85%.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, οι προοπτικές για τις εταιρείες διαχείρισης λιμένων για το 2023 φαίνονται σχετικά καλύτερες από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί από τους αναλυτές.
Ελπίδες για το 2023
Οι πρώτοι φόβοι για ένα πιο ζοφερό οικονομικά 2023 που θα επηρέαζε ιδιαίτερα αρνητικά και τα αποτελέσματα των λιμανιών φαίνεται να υποχωρούν καθώς ο πληθωρισμός στο μεγαλύτερο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου έχει αρχίσει να κινείται πτωτικά και η αύξηση των επιτοκίων θα είναι πολύ χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν πριν από λίγους μήνες, σημειώνει ο Drewry. Η Oxford Economics, προσθέτει, είχε πρόσφατα προβλέψει ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2023, ένα ποσοστό που παρέμεινε αμετάβλητο για τρίτο συνεχόμενο μήνα.
Παρόλο που η πρόβλεψη είναι ασθενέστερη από την εκτιμώμενη ανάπτυξη 3% για το 2022, η προσδοκία είναι ότι η παγκόσμια ανάπτυξη από τρίμηνο σε τρίμηνο έχει ήδη φτάσει στο κατώφλι το 4ο τρίμηνο του ’22, με την πρόβλεψη ανάπτυξης να αρχίζει να βελτιώνεται το 2023. Αυτό δείχνει ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας, υπογραμμίζει ο Drewry, ωστόσο επανέρχεται σημειώνοντας την πρόκληση που διαμορφώνει η πτώση των φορτίων από τη μία πλευρά με την αύξηση των τιμολογίων των λιμανιών, λόγω πληθωρισμού, από την άλλη.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)