Τα σχέδια του Μαρκ Ζάκερμπεργκ για την εφαρμογή μιας συνδρομητικής υπηρεσίας για το Facebook και το Instagram έκανε πολλούς χρήστες των κοινωνικών μέσων να αναρωτιούνται για το μέλλον αυτού του τρόπου επικοινωνίας. Μετά από μια παρόμοια κίνηση που εφάρμοσε ο Έλον Μασκ στο Twitter, ο CEO της Meta, ανακοίνωσε το Σαββατοκύριακο πως η επιλογή αυτή θα επιτρέπει στους χρήστες να πιστοποιούν την αυθεντικότητα των λογαριασμών τους πληρώνοντας περίπου 15 ευρώ το μήνα για να λάβουν το πολυπόθητο μπλέ διαπιστευτήριο ονόματι blue checkmark. Εκτός του ό,τι θα προστατεύονται οι χρήστες από την πλαστοπροσωπία, δεν προσφέρονται μέχρι στιγμής πολλά άλλα προνόμια.
Facebook: Κύμα αποχωρήσεων χρηστών λόγω του Meta Verified
Τεχνολογικοί αναλυτές αναφέρουν πως η κίνηση αυτή προκλήθηκε από την επείγουσα ανάγκη για νέες ροές εισόδων αφού η μητρική εταιρεία Meta υπέστη πτώση των κερδών της ύψους 40% πέρυσι και αναγκάστηκε να απολύσει χιλιάδες μέλη του προσωπικού. Υπάρχει δυσπιστία όσον αφορά τη ζήτηση για την νέα premium υπηρεσία, κατηγορώντας τον «γίγαντα» των social media πως έχει στερέψει από ιδέες. Ο Έλον Μάσκ, ο οποίος είχε παρουσιάσει ένα σχέδιο επαλήθευσης των χρηστών για το Twitter τον περασμένο Νοέμβριο, έχει προσελκύσει λιγότερο από 300.000 συνδρομητές σύμφωνα με την τεχνολογική ιστοσελίδα «The Information». Τα προβλεπόμενα έσοδα 27,8 εκ. δολαρίων από την συνδρομητική υπηρεσία επαλήθευσης του Twitter απέχουν παρασάγγας από τα δισ. που απαιτούνται για να μην χρεοκοπήσει η εταιρεία.
Λιγότερο από το 10% των χρηστών θα επιλέξουν την συνδρομή
Από την άλλη πλευρά ενώ το Facebook κατέγραψε πέρυσι κέρδη ύψους 23,1 δις δολαρίων, μια σοβαρή ύφεση στο διαφημιστικό κομμάτι του κοινωνικού μέσου δικτύωσης έπληξε σοβαρά την εταιρεία. Επίσης ο αριθμός των χρηστών που ασχολούνται με το Facebook και το Instagram φαίνεται να έχει φτάσει σε επίπεδα κορεσμού. «Αυτό αποτελεί μια ριψοκίνδυνη κίνηση που μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ» δηλώνει στην DW ο Νταν Άϊβς, αναλυτής της Wall Street από την επενδυτική εταιρεία Wedbush Securities. «Πολλοί χρήστες μπορεί να ήταν ήδη με το ένα πόδι έξω, άραγε αυτό θα τους σπρώξει προς την έξοδο;», διερωτάται.
Ο αναλυτής υπολογίζει πως μόνο το 3% ως 7% των δισεκατομμυρίων χρηστών θα επιλέξουν την συνδρομή, έχοντας απολαύσει δωρεάν τα αγαπημένα τους κοινωνικά δίκτυα για πάνω από μια δεκαετία. Το Facebook έχει ήδη μεγαλύτερο έλεγχο κατά της πλαστοπροσωπίας από το Twitter, που επικρίνεται συχνά λόγω του ότ,ι επιτρέπει τόσα πολλά ανώνυμα και ψεύτικα προφίλ. «Η συνδρομή είναι ελκυστική μόνο για τους influencers ή τις εταιρείες. Δεν πιστεύω πως πολλοί απλοί χρήστες θα εγγραφούν καθώς δεν υπάρχει μεγάλο πλεονέκτημα για εκείνους» ανέφερε στην DW ο Μάρτιν Έμμερ, καθηγητής επικοινωνίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.
Η μητρική εταιρεία Meta επιμένει πως οι συνδρομητές θα επωφεληθούν από την άμεση πρόσβαση σε ομάδες εξυπηρέτησης πελατών, γεγονός που τώρα είναι απίθανο για τους περισσότερους χρήστες, ενώ τα προφίλ τους θα έχουν μεγαλύτερη προβολή στις μηχανές αναζήτησης και επιπλέον προστασία έναντι στην κλοπή δεδομένων. Ο ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας κοινωνικών μέσων Battenhall, Ντρού Μπένβι, επισημαίνει πως η Meta «θα χρειαστεί ένα πλουσιότερο σύνολο χαρακτηριστικών για να κάνει το πρόγραμμα συνδρομής πιο ελκυστικό».
Το TikTok εξακολουθεί να είναι δωρεάν και να αυξάνεται
Ο Μπένβι επίσης διερωτάται για το κύρος του blue checkmark, το οποίο μέχρι στιγμής αποτελούσε σύμβολο των διασήμων. Η χρέωση για την ένταξη αυτού του συμβόλου σε οποιοδήποτε προφίλ θα αποδυναμώσει το κύρος του.
Οι περιορισμοί απορρήτου που έθεσε η Apple πριν 18 μήνες για να εμποδίσει τη Meta να συγκεντρώνει υπερβολικά δεδομένα χρηστών, τα οποία στη συνέχεια τα πουλούσε σε διαφημιστές, έπληξαν σοβαρά το μοντέλο διαφήμισης του Facebook και του Instagram. Η τεράστια επένδυση στο Metaverse αποτελεί μια ακόμη ανάγκη για νέες ροές εισόδων.Ο αναλυτής επικοινωνιών και ιδρυτής του PP Foresight, Πάολο Πεσκατόρε, δηλώνει για το Metaverse πως «θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να καρποφορήσει, πόσο μάλλον να σκεφτεί κανείς το κέρδος».
Ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Meta ωστόσο, το TikTok, παραμένει δωρεάν. Με περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο χρήστες σε πάνω από 150 χώρες, το μέσο δικτύωσης έχει κερδίσει μερίδιο της διαφημιστικής αγοράς από τις πλατφόρμες της Meta. Μια πρόσφατη έρευνα σε 50 κορυφαίους διαφημιστές στις ΗΠΑ από την ερευνητική εταιρεία Cowen έδειξε πως σκοπεύουν να κάνουν περισσότερες εμπορικές συναλλαγές με το TikTok και το Instagram αλλά λιγότερο με το Facebook.
Ίσως όμως να είναι αργά για τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης για ενταχθούν στο «πάρτυ» των συνδρομών. Υπηρεσίες ροής βίντεο, παιχνιδιών και μουσικής όπως και ιστότοποι ειδήσεων χρεώνουν εδώ και καιρό την πρόσβαση, αφήνοντας ελάχιστο χώρο στους προϋπολογισμούς των καταναλωτών για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην πραγματικότητα, όταν πέρυσι πλατφόρμες όπως το Netflix και το Amazon Prime φάνηκε να έχουν φτάσει σε κορεσμό, εισήγαγαν χαμηλού κόστους ή και δωρεάν εκδόσεις με διαφημίσεις. «Πολλοί έχουν ήδη αρκετές συνδρομές όπως στο Netflix και θα υπολογίσουν πολύ αν χρειάζονται πραγματικά άλλη μια», δήλωσε ο καθηγητής Έμμερ.
Άσουτος Πάντι
Επιμέλεια: Ιωσηφίνα Τσαγκαλίδου
Πηγή: DW
Latest News
Θεοδωρόπουλος για AI: Αυτές είναι οι 4 ανησυχίες των επιχειρήσεων
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μίλησε στο AI Connect της Google για τις ανησυχίες των ελληνικών επιχειρήσεων γύρω από τη χρήση της AI
Η Google φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”
Η Google και το Raspberry Pi Foundation παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη και ενδυνάμωση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για ένα μέλλον καθοδηγούμενο από την Τεχνητή Νοημοσύνη
Σχέδιο απαγόρευσης των social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών και στην Ελλάδα; - Τι εξετάζεται
Προωθούνται αυστηροί περιορισμοί στην πρόσβαση των παιδιών κάτω των 15 ετών στα social media
Πώς θα χτιστεί ο «Φάρος» του ελληνικού AI - Ο ρόλος του Υπερταμείου
Το έργο για τον «Φάρο» συνδέεται με την κατασκευή του εθνικού υπερυπολογιστή «Δαίδαλου» - Θα δημιουργηθεί θυγατρική που θα αναλάβει τη διαχείρισή του
Αποκαλυπτήρια για το «αλάνθαστο» κβαντικό μικροτσίπ της Google
Σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, η Google είπε ότι βρήκε έναν τρόπο να συνδυάζει τα Qubits του τσιπ Willow, έτσι ώστε τα ποσοστά σφαλμάτων να μειώνονται καθώς αυξάνεται ο αριθμός των Qubits
Δημιουργείται στην Ελλάδα το AI factory «Pharos» - Το μήνυμα Μητσοτάκη
«Η Ελλάδα μία από τις επτά χώρες της ΕΕ που θα δημιουργηθούν «εργοστάσια» τεχνητής νοημοσύνης τόνισε ο πρωθυπουργός
Πόση τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιούν οι Έλληνες - Τι δείχνει έρευνα της Focus Bari
Στην έρευνα της Focus Bari αναλύονται οι ευκαιρίες, οι κίνδυνοι αλλά και οι μεγάλες προσδοκίες
Αυτές είναι οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά online απάτης - Η θέση της Ελλάδας
Η έρευνα βασίζεται σε ένα σύνολο δεδομένων που περιλαμβάνει πάνω από 30.000 γνωστές απατηλές οντότητες, αναλύοντας τα μοτίβα αναζήτησης της Google σε περιεχόμενο της BrokerChooser σε 56 γλώσσες
Τι είναι η αβοκέτα... και οι υπόλοιπες κορυφαίες αναζητήσεις στην Google των Ελλήνων
Στις πιο δημοφιλείς αναζητήσεις των Ελλήνων στη μηχανή αναζήτησης της Google περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πρόσωπα μέχρι αθλήματα των Ολυμπιακών Αγώνων
Στο στόχαστρο των Βρυξελλών Google και Meta για «μυστικές διαφημίσεις»
Οι ρυθμιστικές αρχές ζητούν πληροφορίες για συνεργασία που παρακάμπτει τους κανόνες του γίγαντα αναζήτησης για ανηλίκους