Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθεί η απόφαση για τον νέο κατώτατο μισθό και συγκεκριμένα το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 10 Μαρτίου, όπως ορίζεται από τον σχετικό νόμο.

Το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) παρέδωσε το σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης και, πλέον, αναμένεται η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.

ΓΣΕΕ: Ζητά τριμερή για την ψηφιακή κάρτα εργασίας

Η σχετική συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, είχε αρχικώς ορισθεί για την Παρασκευή 3 Μαρτίου αλλά λόγω της τραγωδίας στα Τέμπη και της κήρυξης του εθνικού πένθους αναβλήθηκε. Η νέα ημερομηνία συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου τοποθετείται στις επόμενες ημέρες έως την Παρασκευή, οπότε εκπνέει η νομοθετημένη προθεσμία.

Στα 770 – 780 ευρώ

Και μπορεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να κρατά κλειστά τα χαρτιά της, ωστόσο όλα συγκλίνουν στα 770 έως 780 ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ καθώς η κυβέρνηση φαίνεται να καταλήγει σε αύξηση κατά τι υψηλότερη από αυτή που δόθηκε στους συνταξιούχους, δηλαδή πάνω από το 7,75%. Μικρότερες πιθανότητες συγκεντρώνει το «αισιόδοξο» σενάριο, σύμφωνα με το οποίο ο νέος μισθός θα φθάσει έως και τα 800 ευρώ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, είναι να βρεθεί μία ισορροπημένη λύση η οποία θα οδηγήσει σε σημαντική και δίκαιη αύξηση του κατώτατου μισθού, σταθμίζοντας τρεις παράγοντες: τις εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων, που κατατέθηκαν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, η οποία προβλέπεται από τη νομοθεσία, τις αντοχές της οικονομίας, αλλά και τις ανάγκες των εργαζομένων. Δηλαδή, στόχος είναι να επιτευχθεί η χρυσή τομή ανάμεσα σε διαφορετικές ανάγκες, από τη μία πλευρά είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων που εξακολουθούν να πλήττονται από τον υψηλό πληθωρισμό και από την άλλη πλευρά η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας.

Και μείωση εισφορών

Όποια κι αν είναι η τελική απόφαση της κυβέρνησης, αναμένεται να συνδυαστεί με την ταυτόχρονη εξαγγελία μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών. Η κυβέρνηση θεωρεί τα δύο αυτά θέματα ως αλληλένδετα, προκειμένου να αντισταθμιστεί μέρος της επιβάρυνσης των επιχειρήσεων από την αύξηση του εργατικού κόστους.

Η περαιτέρω μείωση των εισφορών την οποία θα ανακοινώσει η κυβέρνηση υπολογίζεται γύρω  στις τρείς – τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες – σε βάθος τετραετίας. Συναρτάται άμεσα με την πλήρη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία αναμένεται να βοηθήσει στην πάταξη της εισφοροδιαφυγής και την καταπολέμηση της «μαύρης» εργασίας.

Οι προτάσεις των φορέων

Όπως προκύπτει από πληροφορίες, οι κοινωνικοί φορείς και τα ερευνητικά ιδρύματα συνηγορούν ότι, στην παρούσα φάση, είναι απαραίτητο να δοθεί αύξηση στον κατώτατο μισθό. Ωστόσο, το εύρος των προτάσεων για το ποσοστό της αύξησης κυμαίνεται από 3% έως και 15,8%.

Ταυτόχρονα, ορισμένοι κοινωνικοί εταίροι τάσσονται υπέρ της περαιτέρω μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, χωρίς να αυξηθεί το κόστος εργασίας για τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων για τον κατώτατο μισθό, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης του ΚΕΠΕ, συνοψίζονται ως εξής:

ΓΣΕΒΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 8%. Επιπλέον, η ΓΣΕΒΕΕ ζητά να ληφθεί υπόψη η οικονομική κατάσταση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και να παρθούν μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων για τη συγκράτηση του αυξημένου κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, τη στήριξη της ρευστότητάς τους και την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

ΓΣΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 15,8% (στα 826 ευρώ).

Μεταξύ άλλων, η ΓΣΕΕ προτείνει:

– Επαναφορά του καθορισμού του κατώτατου μισθού στον θεσμό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, καθώς ο ρόλος και η λειτουργία της ως ελάχιστου γενικού ορίου προστασίας, με καθολική εφαρμογή σε όλους τους εργαζόμενους, στο πλαίσιο διαβούλευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, είναι κρίσιμης σημασίας για την αποδοχή του τελικού προσδιορισμού του ύψους του, την ενίσχυση της κοινωνικής και εργασιακής ειρήνης και, τελικά, τη συμμόρφωση των εργοδοτών, που θα επιτρέψει την αύξηση της αποτελεσματικότητας των θετικών του επιδράσεων στην οικονομία, την κοινωνία και τη δημοκρατία.

– Αποκατάσταση των προστατευτικών ρυθμίσεων του ατομικού και του συλλογικού εργατικού δικαίου.

– Επαναφορά τριετιών.

– ‘Αρση θεσμικών και νομοθετικών εμποδίων για την αύξηση της κάλυψης των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις εργασίας (άνω του 80% των μισθωτών).

– Ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας για αποτελεσματική αντιμετώπιση της εργοδοτικής παραβατικότητας.

– Ρύθμιση και έλεγχος των ευέλικτων και των άτυπων μορφών εργασίας για την προστασία των κατώτατων ορίων αμοιβής και εργασίας.

ΕΣΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7%. Η ΕΣΕΕ ζητά, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού, επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών και κατάργηση επιβαρύνσεων, όπως εκείνων του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρων, αλλά και την ενίσχυση του εισοδήματος των πλέον αδύναμων οικονομικά πολιτών.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, κρίσιμος αναμένεται να είναι ο ρυθμός απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων (π.χ. ΕΣΠΑ 2021-2027), αλλά και η έκταση της υλοποίησης των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται για το 2023 από το “Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας”.

ΣΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

ΣΕΒ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5%-6%, εφόσον μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 0,6% και, στη συνέχεια, ακόμη 3% την περίοδο 2024-2025 και εφόσον γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως είναι ο ορθολογικός υπολογισμός του κατώτατου μισθού, συνυπολογίζοντας κοινωνικούς, οικονομικούς, αλλά και αναπτυξιακούς παράγοντες, β) η μείωση του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας (εισφορών), ώστε να προσεγγίσει τον μέσο όρο μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, γ) η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, μέσω της μείωσης της φορολογίας μισθωτής εργασίας, ώστε να αυξηθούν οι καθαρές αμοιβές, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, δ) η ενίσχυση των εισοδημάτων μέσα από παραγωγικές επενδύσεις και η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου και ε) η στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών για όσο παρατηρείται η πληθωριστική έξαρση στις τιμές τροφίμων, καυσίμων και ενέργειας.

Επίσης, ο ΣΕΒ προτείνει την αναθεώρηση της σημερινής διαδικασίας καθορισμού του κατώτατου μισθού, αλλά όχι επιστροφή στην παλιά διαδικασία.

ΣΕΤΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

Τράπεζα της Ελλάδος: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 3% έως 5%.

ΙΟΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 4% έως 6%. Επιπλέον, το ΙΟΒΕ προτείνει τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ενώ ζητά να μην αλλάξει ο μηχανισμός διαβούλευσης.

ΚΕΠΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού που να μην ξεπερνά τις αυξήσεις των συνταξιούχων (7,5%), ενώ, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, η ελάχιστη αύξηση του κατώτατου μισθού πρέπει να ανέρχεται στο 4,5%

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tax
Ακίνητα: Αντίστροφη μέτρηση για διορθώσεις στο Ε9 και λιγότερο ΕΝΦΙΑ
Φορολογία Eιδήσεις |

Ακίνητα: Αντίστροφη μέτρηση για διορθώσεις στο Ε9 και λιγότερο ΕΝΦΙΑ

Ποιοι θα πρέπει να υποβάλουν νέα δήλωση για την ακίνητη περιουσία τους - Ποιοι εξαιρούνται. Έως 31 Ιανουαρίου 2025 η υποβολή αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων ακίνητης περιουσίας.

Απασχόληση: Ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος εργασίας στην Ελλάδα
Εργασιακά – Ασφαλιστικά |

Απασχόληση: Ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος εργασίας στην Ελλάδα

Σταθερά σε διψήφιο ποσοστό παραμένει η προσδοκία για απασχόληση στην Ελλάδα, το α’ τρίμηνο του 2025, παρά την υποχώρηση των προθέσεων προσλήψεων. Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος.