Όταν ο Eric Martel επέστρεψε στη Bombardier την άνοιξη του 2020, η εταιρεία ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που είχε αφήσει πέντε χρόνια νωρίτερα. Η εταιρεία είχε μόλις πουλήσει τα δύο μεγαλύτερα τμήματα της, τα οποία κατασκεύαζαν εμπορικά τζετ και τρένα, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να συγκεντρώσουν χρήματα. Μια νέα ασθένεια με το όνομα Covid-19 ξεσπούσε σε όλο τον κόσμο, αναγκάζοντας τις κυβερνήσεις να επιβάλουν lockdown, ενώ η οικονομία προχωρούσε προς την ύφεση. Τα εργοστάσια της Bombardier σώπασαν.
«Η εταιρεία βρισκόταν σε μια πολύ, πολύ επισφαλή κατάσταση», ανέφερε ο 55χρονος Martel, κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο του Μόντρεαλ. Σήμερα, το καθήκον του δεν είναι πλέον απλώς να διατηρήσει σταθερή την εταιρεία, αλλά να πείσει τους επενδυτές ότι έχει ένα αξιόπιστο σχέδιο για πραγματική ανάπτυξη, ό,τι κι αν συμβεί στην οικονομία. Η Bombardier ανακοίνωσε πιο φιλόδοξους οικονομικούς στόχους την Πέμπτη, με το πλάνο να κάνει λόγο για τουλάχιστον 9 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα και 900 εκατομμύρια δολάρια σε ελεύθερες ταμειακές ροές το 2025.
Μετράει αντίστροφα ο χρόνος για τα επιβατικά αεροπλάνα υδρογόνου
Οι μετοχές έκαναν άλμα έως και 9% πριν κλείσουν στο 3% στις συναλλαγές του Τορόντο. Μάλιστα, έχουν εξαπλασιαστεί από τότε που ο Martel ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, πραγματοποιώντας ένα ράλι ανακούφισης καθώς η εταιρεία έκανε πρόοδο στην αποπληρωμή των μεγάλων χρεών της. «Φτάσαμε στον γκρεμό το 2020 και γυρίζουμε πίσω», είπε.
Στο χείλος της χρεοκοπίας
Η διολίσθηση της Bombardier προς το χείλος της χρεοκοπίας πυροδοτήθηκε από την απόφασή της να αμφισβητήσει την Boeing Co. και την Airbus SE με το πρόγραμμα εμπορικών αεροσκαφών της σειράς C. Το έργο ήταν μια παταγώδης αποτυχία: το κόστος ανάπτυξης υπερέβη κατά πολύ τον προϋπολογισμό στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια και η εταιρεία αναγκάστηκε να το δώσει στην Airbus, η οποία μετονόμασε το τζετ σε Α220.
Αυτό ήταν απλώς ένα στάδιο σε μια πολυετή πώληση που οδήγησε επίσης τη Bombardier να ανακοινώσει την εκχώρηση του τμήματος κατασκευής τρένων στη γαλλική Alstom SA στις αρχές του 2020. Αμέσως μετά, ο Alain Bellemare αποχώρησε από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Ήταν στο χέρι του Martel να ολοκληρώσει τη συμφωνία με την Alstom και άλλες δύο και να πάρει τα μετρητά. «Υπήρχαν τρεις μεγάλες συναλλαγές που τέθηκαν υπό αμφισβήτηση στο πλαίσιο της Covid. Υπήρχαν προκλήσεις και τις κλείσαμε όλες».
Το πλεονέκτημα του Martel
Αλλά ο Martel, ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός, είχε ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς επικεντρώθηκε στην πώληση ιδιωτικών τζετ σε πλούσιους και εταιρείες.
Τερμάτισε την παραγωγή των μικρών Learjet, ποντάροντας αντ’ αυτού σε ιδιωτικά τζετ μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, όπως το Challenger και το Global. Τον Μάιο, το Global 8000, μια βελτιωμένη έκδοση του Global 7500 που μπορεί να μεταφέρει έως και 19 άτομα, εισήχθη στην αγορά ως το ταχύτερο επαγγελματικό αεροσκάφος με μέγιστη ταχύτητα λειτουργίας περίπου 720 μίλια την ώρα και τιμή 81 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο αναλυτής της Goldman Sachs, Noah Poponak, δήλωσε ότι η ομάδα διαχείρισης της Bombardier έχει κάνει «εξαιρετική δουλειά» βελτιώνοντας τις λειτουργικές επιδόσεις, τα περιθώρια κέρδους και τις ταμειακές ροές.
Χαμόγελα στους εργαζόμενους
Ακόμη και οι εργαζόμενοι φαίνεται να έχουν βρει το δρόμο τους μετά από χρόνια αβεβαιότητας. Η Bombardier απασχολούσε κάποτε έως και 60.000 άτομα, ενώ τώρα έχει 15.900. Όταν μια απεργία απείλησε τις επιχειρήσεις στο Μόντρεαλ το περασμένο καλοκαίρι, ο Martel κατέβηκε από το γραφείο του για να συμμετάσχει ο ίδιος στις διαπραγματεύσεις.
Όλοι συμφωνούν, ωστόσο, ότι το μέλλον δεν θα είναι εύκολο. Η πανδημία επιτάχυνε την πώληση ιδιωτικών τζετ καθώς οι πλούσιοι άνθρωποι προσπαθούσαν να συνεχίσουν να ταξιδεύουν και αναζητούσαν περισσότερη άνεση και απόσταση από τους άλλους. Αυτή η δυναμική έχει μειωθεί καθώς οι φόβοι φεύγουν.
Ο Martel είπε στους επενδυτές την Πέμπτη ότι δεν υπάρχουν σχέδια για ένα νέο αεροσκάφος έως το 2025, αλλά δεν απέκλεισε τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές. «Δεν νιώθω πίεση ούτε από την πελατειακή βάση ούτε από κάποιον ανταγωνιστή να ξεκινήσω ένα πρόγραμμα τώρα», επεσήμανε.
Latest News
Τι πάει λάθος με τον ΦΠΑ της Βρετανίας;
Οι φτωχοί τείνουν να δαπανούν περισσότερο από το εισόδημά τους από ό,τι οι πλούσιοι, καθιστώντας τον ΦΠΑ εγγενώς οπισθοδρομικό
Η συνταγή που θα σας... κρατήσει πλούσιους για πάντα
Το να ζείτε λιτά είναι μια κακή στρατηγική για να γίνετε πλούσιοι επισημαίνει στο Business Insider ο χρηματιστής Eric Roberge
Σπάνια συλλογή νομισμάτων στο σφυρί - Πόσο αξίζει
Δανοί κληρονόμοι θα πουλήσουν μια σπάνια συλλογή νομισμάτων 72 εκατομμυρίων δολαρίων μετά από 100 χρόνια
Γαλλική βοήθεια στην ηλεκτρική σύνδεση του Μαρόκου με τη Δυτική Σαχάρα
Η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στο Μαρόκο - Στη χώρα υπάρχουν εργοστάσια των Renault (αυτοκίνητα) και Safran (αεροδιαστημική).
5.000 δολάρια το κεφάλι – Οι κερδοσκόποι του πολέμου και το τίμημα της σωτηρίας από την κόλαση της Γάζας
Δεκάδες χιλιάδες Παλαιστίνιοι έχουν φύγει από τη Λωρίδα της Γάζας προς την Αίγυπτο, πληρώνοντας σε μεσάζοντες 5.000 δολάρια έκαστος για άδειες εξόδου
Δημοσκόπηση Reuters: Πού θα καθίσει η μπίλια του πληθωρισμού και της ανάπτυξης
Οι οικονομολόγοι εξακολουθούν να αναμένουν ότι οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες θα μειώσουν τα επιτόκια είτε αυτό το τρίμηνο είτε το επόμενο
Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν Τουρκία - Η διαδικασία, τα έγγραφα και το... εισόδημα
Σε λειτουργία η πλατφόρμα της Τουρκία για τη χορήγηση βίζα σε ψηφιακούς νομάδες
Ξεπέρασε τις προσδοκίες της Wall Street η Microsoft για έσοδα και κέρδη
Η άνοδος της μετοχής της Microsoft μετά την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης αύξησε την χρηματιστηριακή της αξία κατά 128 δισεκατομμύρια δολάρια
Δανεισμός και κατανάλωση φέρνουν πιο κοντά τις μειώσεις επιτοκίων
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΚΤ για τις επόμενες κινήσεις στη νομισματική πολιτική
Τα δάνεια του... Πούτιν εκτινάσσουν τα κέρδη της Sberbank
Η μεγαλύτερη κρατική τράπεζα της Ρωσίας επωφελήθηκε από την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά και εταιρικά δάνεια