
Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζει και το 2023 την ανοδική του πορεία, παρουσιάζοντας στο σύνολό του θετική τάση για το πρώτο τρίμηνο του έτους της τάξης του +8,2% (στοιχεία YTD έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Όπως αναφέρει η έκθεση της NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.
Ο πληθωρισμός «ευλόγησε» τον τζίρο των σούπερ μάρκετ – Πόσο αυξήθηκε το 2022 [Ερευνα]
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα. Ωστόσο αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι αν αποδομήσουμε την συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.
Ο αντίκτυπος του πληθωρισμού
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.
Ποιες περιοχές πρωταγωνιστούν
Αναλύοντας στη συνέχεια την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, καθώς στις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, προκύπτουν ορισμένα επίσης αξιοσημείωτα ευρήματα:
- Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.
- Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.
Τα προϊόντα
Επικεντρώνοντας στην πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.
Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.
Σαν ένα γενικότερο σχόλιο για το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα μπορούσαμε να σημειώσουμε ότι όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%). Αν ωστόσο ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση. Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο