Σημαντική πτώση στη διακίνηση containers καταγράφουν τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης το πρώτο τρίμηνο του 2023, συνεχίζοντας μια ρότα που είχαν χαράξει ήδη από το 2022.
Η μείωση του ρυθμού της διεθνούς οικονομικής ανάπτυξης, ο πληθωρισμός, ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και οι αλλαγές που επέφερε στο παγκόσμιο εμπόριο η υποχώρηση της πανδημίας καθώς μειώθηκε η αυξημένη ζήτηση αγαθών που είχε παρουσιαστεί λόγω περιορισμού των δραστηριοτήτων των πολιτών, επηρεάζουν αρνητικά το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο και τη διακίνηση containers.
Maersk: Μείωση κερδών καθώς η μεταπανδημική «έκρηξη» υποχωρεί
Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης
Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, κατέγραψε μείωση της διακίνησης containers το πρώτο τρίμηνο του 2023 κατά 11,6% στα 3,2 εκατ. TEU. Αυτή η πτώση είχε ήδη ξεκινήσει το 2022 λόγω της υποχώρησης των φορτίων από και προς τη Ρωσία. Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου του 2022, ο αντίκτυπος στους όγκους διακίνησης κατά το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους ήταν ακόμη περιορισμένος. Στο παρελθόν, αυτοί οι όγκοι αντιστοιχούσαν στο 8% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, αναφέρει το λιμάνι. Η μείωση των εισαγωγών από την Ασία (-14,2% σε TEU) λόγω της χαμηλότερης ζήτησης για φυσικά αγαθά λόγω των συσσωρευμένων αποθεμάτων και του πληθωρισμού αντικατοπτρίστηκε επίσης στα στοιχεία διακίνησης. Ακόμη, όπως σημειώνει το λιμάνι, παρά τη σημαντική βελτίωση στην απόδοση της εφοδιαστικής αλυσίδας, καμία μεταφόρτωση δεν έχει ανακτηθεί ακόμη το πρώτο τρίμηνο, από τους όγκους φορτίων που μετακινήθηκαν σε μικρότερα λιμάνια λόγω της συμφόρησης στο Ρότερνταμ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ο Allard Castelein, διευθύνων σύμβουλος της Αρχής Λιμένος του Ρότερνταμ, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι όπως ήταν αναμενόμενο, το 2023 ξεκίνησε με μια ελαφρά μείωση της διακίνησης. «Ειδικά στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, αντιμετωπίσαμε πτώση των όγκων λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της εξασθένησης της οικονομίας». Για το υπόλοιπο του έτους, ο επικεφαλής του λιμανιού του Ρότερνταμ αναμένει «περιορισμένη μείωση των όγκων διακίνησης λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργούν η τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και ο υψηλός πληθωρισμός».
Η Αμβέρσα
Το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, της Αμβέρσας (μαζί με αυτό της Μπριζ), κατέγραψε μείωση στη διακίνηση containers κατά 5,7% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Η οικονομική αβεβαιότητα και ο πληθωρισμός προκάλεσαν παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και ακύρωση δρομολογίων, ιδιαίτερα εκείνων από την Απω Ανατολή, ανέφερε η λιμενική Αρχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε επίσης αντίκτυπο.
Βαλένθια και Αμβούργο
Το λιμάνι του Αμβούργου δεν έχει δώσει στοιχεία για την κίνηση το πρώτο τρίμηνο του 2023, ωστόσο η τάση από το 2022 ήταν πτωτική. Να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο λιμάνι το μεγαλύτερο πρόβλημα που κυριαρχεί αυτή την περίοδο είναι οι αντιδράσεις στη συμφωνία της γερμανικής με την κινεζική κυβέρνηση για τη διάθεση ποσοστού 25% στην COSCO στο τέταρτο τέρμιναλ του λιμανιού, που είναι και το μικρότερο.
Βαλένθια: Το λιμάνι της Βαλένθιας, που είναι το τέταρτο στην Ευρώπη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, είδε επίσης μείωση κατά 10% στα 1,1 εκατ. Teu σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ωστόσο, ειδικά τον Μάρτιο, φαίνεται ότι η κατάσταση βελτιώθηκε καθώς καταγράφηκε μια αύξηση των διακινούμενων containers κατά 11,5% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2022.
Τι γίνεται με τον Πειραιά
Στο πέμπτο σε μέγεθος λιμάνι της Ευρώπης, τον Πειραιά, που ανήκει στην COSCO, οι τάσεις είναι επίσης πτωτικές. Στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ καταγράφεται μείωση 20,1% στη συνολική διακίνηση (από 166.949 σε 133.425 TEUs). Η εν λόγω μείωση προέρχεται κυρίως από τη μείωση κατά 27,8% στη διακίνηση στο εγχώριο φορτίο (από 45.825 σε 33.078 TEUs) και δευτερευόντως από μείωση του φορτίου μεταφόρτωσης κατά 17,2% (από 121.124 σε 100.347 TEUs).
Οσον αφορά τις άλλες δύο προβλήτες που ανήκουν στη ΣΕΠ, θυγατρική της COSCO Shipping Ports, η πτώση στο πρώτο τρίμηνο είναι της τάξεως του 4,3% ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι και εδώ όπως και στη Βαλένθια τον Μάρτιο καταγράφεται άνοδος κατά 12,1%.
Σύμφωνα, τέλος, με το porteco-nomics και άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια όπως της Αλχεθίρας και της Βαρκελώνης καταγράφουν πτώση στη διακίνηση φορτίων, τα περισσότερα όμως αναμένουν ανάκαμψη στη διακίνηση containers το δεύτερο μισό του 2023.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Αναβαθμίζεται η Ζώνη Περάματος με δυο νέους γερανούς ικανότητας 40 τόνων
Οι γερανοί δημιουργούν νέα δεδομένα παρεχόμενων υπηρεσιών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος
Γιατί τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν μετατραπεί σε πάρκινγκ αυτοκινήτων
Οι διανομείς αυτοκινήτων χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τους χώρους στάθμευσης του λιμανιού ως αποθήκη, ανακοίνωσε το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ
Επιτακτική ανάγκη για κανονισμούς ασφαλούς ρυμούλκησης στα λιμάνια
Οι νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών θα έχουν ισχύ από την 1η Ιουλίου
Στο ΤΑΙΠΕΔ Σούδα και Στυλίδα - Πράσινο λίφτινγκ στη ναυτιλία
To ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με Δικαιούχο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως Υπουργείο Ευθύνης
Κύμα επενδύσεων στα λιμάνια της χώρας – Μνηστήρες και εργολάβοι
Η ιδιωτικοποίηση στο Λαύριο και τα έργα σε Αλεξανδρούπολη, Πειραιά και Θεσσαλονίκης
Σε νέα υψηλά έσοδα και κέρδη στον ΟΛΠ - Αύξηση 29% στο μέρισμα
Το σχέδιο και η στρατηγική μας αποδίδουν πλήρως, τόνισε ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Yu Zenggang