Φουντώνει η κόντρα χωρών και κατασκευαστών οχημάτων με την Κομισιόν για τους νέους πολύ αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών καυσαερίων από οχήματα που θέλει να περάσει η ΕΕ, με οκτώ χώρες να αντιδρούν. Γαλλία, Ιταλία, Τσεχία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και Σλοβακία θέλουν να μπει φρένο στην υιοθέτηση του κανονισμού γνωστού ως Euro 7, καθώς οι προβλεπόμενες μειώσεις εκπομπών ρύπων είναι τόσο μεγάλες που απαιτούνται πολύ μεγάλες επενδύσεις για να επιτευχθούν με αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τεράστιες αυξήσεις τιμών στα νέα οχήματα.

Σοκ στην αγορά αυτοκινήτου: Έρχεται «πράσινο καπέλο» 2.000 ευρώ [γραφήματα]

Οι αυξήσεις

Είναι ενδεικτικό ότι μελέτη που επικαλείται η Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ACEA, κάνει λόγο για μέσες αυξήσεις 2.000 ευρώ ανά νέο όχημα ιδιωτικής χρήσης και 12.000 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία.

Η Γερμανία δεν φαίνεται να συμμετέχει επίσημα τουλάχιστον στην κίνηση αυτή, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Μεταφορών Βόλκερ Βίσινγκ είχε εκφράσει κι αυτός επιφυλάξεις στο πρόσφατο παρελθόν.

Οι νέοι κανονισμοί

Οι νέοι κανονισμοί είναι υπό διαβούλευση για να ισχύσουν από τα μέσα του 2025 και να εφαρμοστούν πλήρως ένα χρόνο πιο μετά. Οι οκτώ χώρες, οι οποίες δραστηριοποιούνται έντονα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, θεωρούν ότι οι νέοι πολύ αυστηροί κανονισμοί Euro 7 αναγκάζουν τις εταιρείας να αντλήσουν κεφάλαια από τους προϋπολογισμούς τους για να κάνουν πιο καθαρά συμβατικά αυτοκίνητα, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα χρησιμοποιούνταν για επενδύσεις για τη λεγόμενη απαλλαγή του κλάδου από τις εκπομπές άνθρακα μέσω νέων τεχνολογιών. Σύμφωνα με έγγραφο που επικαλείται το Bloomberg, οι κανονισμοί ιδιαίτερα για τα βαρέα οχήματα είναι πολύ αυστηροί. Επίσης ζητούν να καθυστερήσει η ημερομηνία εφαρμογής του κανονισμού Euro 7.

Το κοινό αυτό έγγραφο έρχεται εν μέσω αυξανόμενων ενδείξεων ότι οι χώρες της ΕΕ έχουν φτάσει σε εποπτικό κορεσμό για τους περιβαλλοντικούς κανόνες, ακολουθώντας σειρά νόμων που έχουν σχεδιαστεί για να θέσουν το μπλοκ στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 σχολίαζε το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο.

Ο κανονισμός Euro 7 επιδιώκει να κάνει πολύ πιο αυστηρούς τους κανονισμούς για εκπομπές ρύπων όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου. Οι κανόνες στοχεύουν επίσης στη μείωση των σωματιδίων που προέρχονται από τη χρήση φρένων κι ελαστικών.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Από την πλευρά της Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, θεωρεί ότι παρά τις πολύ πιο αυστηρές εκπομπές ρύπων Euro 7, αυτές θα έχουν ως αποτέλεσμα το πολύ 4% μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx). Επίσης η ίδια μελέτη που επικαλείται η ACEA δείχνει ότι «παρά τα ελάχιστα αυτά περιβαλλοντικά οφέλη, τα πρότυπα Euro 7 θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις επενδύσεις των καταναλωτών και των κατασκευαστών σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών».

Κορυφαία στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένου του αφεντικούς της Stellantis NV, Κάρλος Ταβάρες, έχουν υποστηρίξει ότι οι πιο πρόσφατες κινήσεις για νέα μεγάλη μείωση των εκπομπών ρύπων επιβαρύνουν με περιττό τρόπο τον κλάδο με κίνδυνο να καθυστερήσει η όλη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση. Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν έχει υποστηρίξει επίσης ότι θα πρέπει να υπάρξει στη συνεχή υιοθέτηση τέτοιων κανονισμών από την ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει έως το 2023 να έχουν σταματήσει να πωλούνται τελείως στο μπλόκ καινούργια οχήματα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα σχέδια αυτά είχαν παρουσιάσει καθυστερήσεις στην έγκρισή τους κυρίως λόγω αντιδράσεων από τη Γερμανία ειδικά όσον αφορά τη χρήση συνθετικών καυσίμων, αλλά τελικά φαίνεται ότι βρέθηκε κοινά αποδεκτή λύση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green