Οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων θα συνεχίσουν να μειώνονται το υπόλοιπο του 2023 και το 2024, αναφέρει σε έκθεσή της η Oxford Economics, τονίζοντας ότι οι πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτονώνονται, τα περισσότερα κόστη εισροών εξομαλύνονται και η προσφορά παραμένει επαρκής. Εκτιμά, ωστόσο ότι παρά τις μειώσεις οι τιμές δεν θα υποχωρήσουν στα προ πανδημίας επίπεδα.
Οι συντάκτες της έκθεσης υπογραμμίζουν ότι οι τιμές των λιπασμάτων παραμένουν πολύ υψηλότερες από ό,τι πριν από την πανδημία.
Αυτός είναι ένας από τους παράγοντες που εμποδίζουν μια μεγαλύτερη πτώση των τιμών βραχυπρόθεσμα, καθώς οι αγρότες περιορίζουν τη χρήση λιπασμάτων και ως αποτέλεσμα θα μειωθούν οι αποδόσεις των καλλιεργειών.
Αυξήθηκαν οι διεθνείς τιμές των τροφίμων μετά από έναν χρόνο- Τι φοβάται ο FAO
Ομοίως, οι εμπορικοί περιορισμοί, όπως οι δασμοί και οι απαγορεύσεις εξαγωγών, παραμένουν πολύ πιο διαδεδομένοι από ό,τι πριν από την πανδημία και θα αποτελέσουν τροχοπέδη για την ομαλοποίηση των τιμών.
Μακροπρόθεσμες πιέσεις
Μακροπρόθεσμα, η κλιματική αλλαγή πιθανότατα θα ασκήσει ανοδική πίεση στις τιμές των τροφίμων. Η IPCC προβλέπει μέση αύξηση 7,6% για τις τιμές των σιτηρών έως το 2050 λόγω των πιο κοινών ακραίων καιρικών φαινομένων, της αύξησης της θερμοκρασίας και της υψηλότερης συχνότητας ξηρασιών.
«Κατά συνέπεια, ενώ πιστεύουμε ότι οι παγκόσμιες τιμές των τροφίμων θα μειωθούν, θα παραμείνουν 25% υψηλότερες από ό,τι κατά τη δεκαετία πριν από την πανδημία» τονίζει η Oxford Economics.
Η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η ανανέωση της συμφωνίας για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας άσκησε καθοδική πίεση στις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων, με τις τιμές του καλαμποκιού και του σιταριού να μειώνονται κατά 7,9% και 2,76 % σε μηνιαία βάση τον Μάιο του 2023, καθώς οι έμποροι αναμένουν πλέον επαρκή επίπεδα προσφοράς τα επόμενα τρίμηνα.
Η επισιτιστική ασφάλεια
Μετά την πρόσφατη άνοδο των τιμών, η επισιτιστική ανασφάλεια έχει επιδεινωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα οι κυβερνήσεις να εφαρμόζουν εμπορικούς περιορισμούς, όπως απαγορεύσεις εξαγωγών και δασμούς.
Σύμφωνα με την Oxford Economics, αυτές οι πολιτικές μπορεί να εμποδίσουν την προσφορά τροφίμων μεσοπρόθεσμα, καθώς τα διφορούμενα μηνύματα τιμών δεν επιτρέπουν στις παγκόσμιες αγορές να προσαρμοστούν. Παρόλο που ο αριθμός τέτοιων πολιτικών μειώθηκε το 2023, παραμένει πολύ υψηλότερος από ό,τι πριν από την πανδημία και επομένως αντιπροσωπεύει ένα ακόμη εμπόδιο στην ομαλοποίηση των τιμών.
Λόγω της αύξησης των παγκόσμιων τιμών των τροφίμων, ωστόσο, οι κυβερνήσεις ενίσχυσαν επίσης τις πολιτικές για την ενθάρρυνση των εισαγωγών, όπως επιχορηγήσεις σε παραγωγούς τροφίμων με στόχο τη σταθεροποίηση των τιμών . Τα κίνητρα των επιχορηγήσεων για την υποστήριξη παραγωγών και καταναλωτών αυξάνονται από το 2020 και βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, περιορίζοντας τη μετάβαση από τις υψηλές τιμές των βασικών προϊόντων στους ΔΤΚ.
Οι δύο παράμετροι που εμποδίζουν την πτώση
Μακροπρόθεσμα, οι συντάκτες της έκθεσης πιστεύουν ότι δύο παράγοντες θα αποτρέψουν την πτώση των τιμών στα προ πανδημίας επίπεδα.
Πρώτον, αναμένουν ότι η ζήτηση για βιοκαύσιμα θα παραμείνει πολύ υψηλότερη από τους ιστορικούς μέσους όρους, καθώς οι χώρες έχουν θέσει σε εφαρμογή ευνοϊκά προγράμματα κινήτρων για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Η αυξημένη παραγωγή βιοκαυσίμων αντιπροσωπεύει μια επιπλέον πηγή ζήτησης για σόγια και αραβόσιτο και έχει παρακινήσει τους παραγωγούς να απομακρυνθούν από την κατανομή της έκτασης του σίτου. Αυτό σημαίνει επιπλέον ζήτηση για ορισμένες καλλιέργειες και χαμηλότερη προσφορά για άλλες, καθώς οι αγρότες ενθαρρύνονται να αλλάξουν την κατανομή των καλλιεργειών τους.
Δεύτερον, τονίζουν ότι η κλιματική αλλαγή έχει αρνητικές επιπτώσεις στις τιμές των τροφίμων, αυξάνοντας την πιθανότητα καιρικών φαινομένων που διαταράσσουν την προσφορά, όπως ξηρασίες, ερημοποίηση, υψηλότερες θερμοκρασίες και αλλοιωμένα πρότυπα βροχοπτώσεων. Στην πραγματικότητα, η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή προβλέπει αύξηση 7,6% που σχετίζεται με το κλίμα για τις τιμές των σιτηρών έως το 2050, αν και οι κίνδυνοι είναι σαφώς ανοδικοί, με δυσμενή κλιματικά φαινόμενα που ενδέχεται να δημιουργήσουν σημαντική μελλοντική αβεβαιότητα τιμών.
Latest News
Η οικονομία των πυραύλων- Πόσο στοίχισε στο Ισραήλ η επίθεση του Ιράν [γράφημα]
Οι εκτιμήσεις για το κόστους της επίθεση της Τρίτης - Τι σημαίνει για την οικονομία του Ισραήλ και του Ιράν
Iberdrola και Endesa αντιδρούν σε αύξηση εισφοράς για τα πυρηνικά απόβλητα
Σύμφωνα με το πυρηνικό λόμπι της Ισπανίας η αύξηση αυτη θα σημάνει ένα επιπλέον ετήσιο κόστος περίπου 130 εκατομμυρίων ευρώ για τις πυρηνικές μονάδες
«Ο πληθωρισμός δεν είναι νεκρός» - Νέο καμπανάκι Ελ Εριάν προς τη Fed
Ο Ελ Εριάν προειδοποιεί τη Federal Reserve να μην εφησυχάζει αναφορικά με τις πληθωριστικές πιέσεις
Κοινό μέτωπο Γαλλίας, Γερμανίας, Ιταλίας- Ζητούν χαλάρωση των τραπεζικών κανόνων
Οι τρεις χώρες απέστειλαν επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των τραπεζών
Eurostat: Αύξηση των εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας απο την ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές ανήλθαν σε 461 δισ. ευρώ και το 30% απο αυτές αντιστοιχεί σε προϊόντα του φαρμακευτικού τομέα, σύμφωνα με τη Eurostat
Εξέπληξαν τα στοιχεία για την απασχόληση στις ΗΠΑ - Σημαντική αύξηση των θέσεων εργασίας
Η ανθεκτική αγορά εργασίας στις ΗΠΑ αναμένεται να φρενάρει τη Fed από τις επιθετικές μειώσεις επιτοκίων στις επόμενε συνεδριάσεις της
Η TotalEnergies κέρδισε το διαγωνισμό της Bulgargaz για την προμήθεια LNG
Ο διαγωνισμός αφορά την προμήθεια ενός φορτίου κάθε μήνα αξίας 1.000 γιγαβατώρων (GWh) για την Bulgargaz, την κρατική βουλγαρική εταιρεία
Με ρεκόρ 18μήνου καλπάζουν οι τιμές των τροφίμων - Φόβοι για τον πληθωρισμό
Σύμφωνα με τα στοιχεία του FAO οι τιμές αυξάνονται σε όλες τις καλυπτόμενες ομάδες εμπορευμάτων, με επικεφαλής τη ζάχαρη
Πόσο τρομάζουν πιθανά ισραηλινά αντίποινα την αγορά πετρελαίου - Τι λέει η Citigroup
Ο αντίκτυπος, τα σενάρια και η παγκόσμια οικονομία - Ποιες υποθέσεις και ποια ζητούμενα βάζει η Citigroup στο τραπέζι των αναλύσεων
H λήξη της απεργίας στα λιμάνια των ΗΠΑ «έπνιξε» τη μετοχή της Maersk
Η μετοχή της Moller-Maersk υποχώρησε περισσότερο από 8% - Πώς επέδρασε στις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές η συμφωνία στις ΗΠΑ