Αλλαγές στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας προανήγγειλε ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρής Σκυλακάκης στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης. «Στα προγράμματα εξοικονόμησης θα κατηγοριοποιούμε την ενεργειακή απόδοση με βάση την πραγματικότητα των διαφορετικών μετεωρολογικών συνθηκών.
Η χώρα έχει διαφορετικές ανάγκες θέρμανσης, που τις έχουμε μετρήσει σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά σημεία, σε κάθε χωριό και γειτονιά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι αν αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη όταν σχεδιάζονται προγράμματα εξοικονόμησης, δεν θα επιτευχθούν ούτε οι περιβαλλοντικοί ούτε οι οικονομικοί στόχοι της χώρας.
Σκυλακάκης: Προτεραιότητες το «Εξοικονομώ» και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας
Ο Πειραιάς και οι Θρακομακεδόνες…
Όπως επεσήμανε ο ίδιος, στα ορεινά και τα βόρεια είναι 10 φορές μεγαλύτερες οι ανάγκες θέρμανσης από περιοχές στο νότο, δίπλα στη θάλασσα. «Οι θερμαντικές ανάγκες του νοικοκυριού στους Θρακομακεδόνες είναι διπλάσιες, από αυτές στον Πειραιά», σημείωσε. Στα τελευταία προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» (του 2021 και τα τρέχοντα του 2023 και το «Εξοικονομώ για νέους») ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των επενδύσεων συνδέεται με τις κιλοβατώρες εξοικονομούμενης ενέργειας ανά τετραγωνικό μέτρο.
Ωστόσο, στο σύστημα αξιολόγησης των αιτήσεων με μοριοδότηση ενεργειακών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, η βαρύτητα του συντελεστή για τις βαθμοημέρες θέρμανσης είναι χαμηλή (7%). Επίσης, οι προϋπολογισμοί των επιδοτήσεων είναι «κλειδωμένες» ανά περιφερειακή ενότητα.
Ταχυδρομικοί Κώδικες
«Όμως άλλη απόδοση έχει μια επένδυση σε εργασίες εξοικονόμησης σε μια κατοικία στο Κρυονέρι και άλλη στη Γλυφάδα, παρότι οι δύο βρίσκονται στην Αττική», αναφέρει μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ. Έτσι, όπως τονίζει ο ίδιος , στις σκέψεις του νέου ενεργειακού επιτελείου της κυβέρνησης είναι η προτεραιοποίηση των αιτήσεων για ένταξη στα προγράμματα εξοικονόμησης να γίνεται ακόμη και βάσει Ταχυδρομικού Κώδικα, ενώ αναζητούνται και άλλοι συντελεστές ώστε να γίνουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις πιο αποδοτικές.
Στόχος είναι η πιο αποτελεσματική χρήση των σημαντικών πόρων που διαθέτει σήμερα η χώρα για δράσεις εξοικονόμησης. «Τους πόρους αυτούς -προπαντός ευρωπαϊκούς- δεν θα τους ξαναβρούμε και πρέπει να εξασφαλίσουμε, ότι και θα απορροφηθούν μέχρι κεραίας και θα πιάσουν τόπο σε όλα τα επίπεδα: περιβαλλοντικά, ενεργειακά, αναπτυξιακά», σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης από το βήμα της Βουλής.
Οι στόχοι
Δεν είναι τυχαίο ότι αν και από το 2011 έχουν προκηρυχθεί επτά προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» συνολικού ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, εντούτοις η χώρα δεν πιάνει τους στόχους της ενεργειακής εξοικονόμησης.
Επίσης, ο υπουργός αναφέρθηκε στην προώθηση και ολοκλήρωση των έργων και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης για την εξοικονόμηση ενέργειας σε νοικοκυριά (με προτεραιότητα στα ευάλωτα νοικοκυριά), στον δημόσιο τομέα και την παραγωγή, καθώς και για την εξοικονόμηση και αποθήκευση ενέργειας στις επιχειρήσεις, με προτεραιότητα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στους αγρότες.
Τα προγράμματα που τρέχουν
Σήμερα, τρέχουν δύο προγράμματα επιδοτήσεων έργων εξοικονόμησης. Η πλατφόρμα του «Εξοικονομώ 2023», προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ θα κλείσει στις 15 Σεπτεμβρίου, όπως και του «Εξοικονομώ για νέους», 18 έως 39 ετών, επίσης προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Ακόμη, έως τα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», στο οποίο τα ποσοστά ενίσχυσης σε εργασίες ενεργειακής …ανακαίνισης υπολογίζονται στο 40% με 50% για επενδύσεις έως 100.000 ευρώ για τους κλάδους Εμπορίου και Υπηρεσιών και από 50.000 ευρώ έως και 500.000 ευρώ για τον κλάδο του Τουρισμού (δυναμικότητα μονάδας έως 100 κλίνες).
Latest News
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου
Πώς ο απρόβλεπτος Μασκ βυθίζει την Tesla στο χάος
Χιλιάδες απολύσεις, μια πτωτική πορεία πωλήσεων και αποτίμησης και η απόσυσρση προγράμματος φτηνού EV κλονίζουν εταιρεία και μετόχους
Η ηλεκτροκίνηση της Ευρώπης μένει από... ρεύμα
Το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο εξηγεί γιατί η ΕΕ χάνει τον στόχο της απανθρακοποίησης έως το 2035
Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας
Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021-2027»