Αλλαγές στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας προανήγγειλε ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρής Σκυλακάκης στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης. «Στα προγράμματα εξοικονόμησης θα κατηγοριοποιούμε την ενεργειακή απόδοση με βάση την πραγματικότητα των διαφορετικών μετεωρολογικών συνθηκών.
Η χώρα έχει διαφορετικές ανάγκες θέρμανσης, που τις έχουμε μετρήσει σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά σημεία, σε κάθε χωριό και γειτονιά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι αν αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη όταν σχεδιάζονται προγράμματα εξοικονόμησης, δεν θα επιτευχθούν ούτε οι περιβαλλοντικοί ούτε οι οικονομικοί στόχοι της χώρας.
Σκυλακάκης: Προτεραιότητες το «Εξοικονομώ» και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας
Ο Πειραιάς και οι Θρακομακεδόνες…
Όπως επεσήμανε ο ίδιος, στα ορεινά και τα βόρεια είναι 10 φορές μεγαλύτερες οι ανάγκες θέρμανσης από περιοχές στο νότο, δίπλα στη θάλασσα. «Οι θερμαντικές ανάγκες του νοικοκυριού στους Θρακομακεδόνες είναι διπλάσιες, από αυτές στον Πειραιά», σημείωσε. Στα τελευταία προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» (του 2021 και τα τρέχοντα του 2023 και το «Εξοικονομώ για νέους») ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των επενδύσεων συνδέεται με τις κιλοβατώρες εξοικονομούμενης ενέργειας ανά τετραγωνικό μέτρο.
Ωστόσο, στο σύστημα αξιολόγησης των αιτήσεων με μοριοδότηση ενεργειακών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, η βαρύτητα του συντελεστή για τις βαθμοημέρες θέρμανσης είναι χαμηλή (7%). Επίσης, οι προϋπολογισμοί των επιδοτήσεων είναι «κλειδωμένες» ανά περιφερειακή ενότητα.
Ταχυδρομικοί Κώδικες
«Όμως άλλη απόδοση έχει μια επένδυση σε εργασίες εξοικονόμησης σε μια κατοικία στο Κρυονέρι και άλλη στη Γλυφάδα, παρότι οι δύο βρίσκονται στην Αττική», αναφέρει μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ. Έτσι, όπως τονίζει ο ίδιος , στις σκέψεις του νέου ενεργειακού επιτελείου της κυβέρνησης είναι η προτεραιοποίηση των αιτήσεων για ένταξη στα προγράμματα εξοικονόμησης να γίνεται ακόμη και βάσει Ταχυδρομικού Κώδικα, ενώ αναζητούνται και άλλοι συντελεστές ώστε να γίνουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις πιο αποδοτικές.
Στόχος είναι η πιο αποτελεσματική χρήση των σημαντικών πόρων που διαθέτει σήμερα η χώρα για δράσεις εξοικονόμησης. «Τους πόρους αυτούς -προπαντός ευρωπαϊκούς- δεν θα τους ξαναβρούμε και πρέπει να εξασφαλίσουμε, ότι και θα απορροφηθούν μέχρι κεραίας και θα πιάσουν τόπο σε όλα τα επίπεδα: περιβαλλοντικά, ενεργειακά, αναπτυξιακά», σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης από το βήμα της Βουλής.
Οι στόχοι
Δεν είναι τυχαίο ότι αν και από το 2011 έχουν προκηρυχθεί επτά προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» συνολικού ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, εντούτοις η χώρα δεν πιάνει τους στόχους της ενεργειακής εξοικονόμησης.
Επίσης, ο υπουργός αναφέρθηκε στην προώθηση και ολοκλήρωση των έργων και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης για την εξοικονόμηση ενέργειας σε νοικοκυριά (με προτεραιότητα στα ευάλωτα νοικοκυριά), στον δημόσιο τομέα και την παραγωγή, καθώς και για την εξοικονόμηση και αποθήκευση ενέργειας στις επιχειρήσεις, με προτεραιότητα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στους αγρότες.
Τα προγράμματα που τρέχουν
Σήμερα, τρέχουν δύο προγράμματα επιδοτήσεων έργων εξοικονόμησης. Η πλατφόρμα του «Εξοικονομώ 2023», προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ θα κλείσει στις 15 Σεπτεμβρίου, όπως και του «Εξοικονομώ για νέους», 18 έως 39 ετών, επίσης προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Ακόμη, έως τα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», στο οποίο τα ποσοστά ενίσχυσης σε εργασίες ενεργειακής …ανακαίνισης υπολογίζονται στο 40% με 50% για επενδύσεις έως 100.000 ευρώ για τους κλάδους Εμπορίου και Υπηρεσιών και από 50.000 ευρώ έως και 500.000 ευρώ για τον κλάδο του Τουρισμού (δυναμικότητα μονάδας έως 100 κλίνες).
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος