
Την «αφρόκρεμα» του αυξανόμενου τουριστικού τζίρου έχουν βάλει στο μάτι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επεκτείνοντας το δίκτυό τους σε Αιγαίο, Ιόνιο και Κρήτη.
Με κυκλωτικές κινήσεις σε διαφορετικά μέτωπα, όπως εξαγορές τοπικών παικτών, αυτόνομη ανάπτυξη, συνεργασίες μέσω του μοντέλου δικαιόχρησης και συμφωνίες προμηθειών, οι ισχυροί της οργανωμένης λιανικής επιδιώκουν να οικειοποιηθούν ένα μεγάλο κομμάτι των πωλήσεων στις νησιωτικές περιοχές, οι οποίες εκτιμάται ότι προσεγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ.
Νέο κύμα ακρίβειας «σαρώνει» τρόφιμα και είδη καθημερινής χρήσης [πίνακες]
Από την Κρήτη, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τη Σύρο μέχρι τη Χίο και την Κέρκυρα, οι big10 έχουν πυκνώσει το δίκτυο των καταστημάτων τους, πολιορκώντας τα έσοδα των τοπικών παικτών, ενώ συνεχίζεται το «κυνήγι» ευκαιριών, ειδικά σε νησιά στα οποία δεν έχουν σημαντική παρουσία.
Βεβαίως η καλή πορεία των τουριστικών ροών δεν θα πριμοδοτήσει μόνο τη λιανική αλλά και τη χονδρική.
Οι μεγάλοι παίκτες, όπως οι όμιλοι METRO AEBE, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης, προσδοκούν σημαντικά έσοδα και από τα καταστήματα cash & carry, καθώς τροφοδοτούν εστίαση, ξενοδοχεία, αλλά και τοπικά μικρά παντοπωλεία.
Πώς διαμορφώνεται ο τζίρος
Με βάση τα στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων και τις εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στα νησιά, συμπεριλαμβανομένης και της Κρήτης, υπολογίζεται ότι διαμορφώνεται για τα καταστήματα με τουλάχιστον δύο ταμειακές μηχανές σε περίπου 900 εκατ. ευρώ.
Εάν προστεθούν και οι πωλήσεις των μικρότερων τοπικών επιχειρήσεων με μία ταμειακή τότε η νησιωτική αγορά αθροίζει τζίρο που προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.
Η Κρήτη και οι… άλλοι
Τη μερίδα του λέοντος, όπως είναι φυσικό, έχει η Κρήτη, μια περιοχή που φιγουράρει στις πρώτες θέσεις όσον αφορά την αύξηση του τζίρου σε όρους αξίας καλαθιού, ενώ πέρυσι κατέγραψε την ισχυρότερη ανάπτυξη εσόδων της τάξεως του 9,2% με βάση τις μετρήσεις της NielsenIQ. Η άνοδος συνεχίζεται με έντονο ρυθμό και εφέτος.
Ρόδος, Κως, Λέσβος, Κέρκυρα και Χίος ακολουθούν στην κατάταξη των τζίρων, ενώ σημαντική άνοδο σημειώνουν τα νησιά των Κυκλάδων.
Να σημειωθεί ωστόσο ότι κάποια νησιά παρότι μεγάλα ή με αξιόλογη τουριστική κίνηση βρίσκονται εκτός του βεληνεκούς των «μεγάλων» λόγω της έντονης εποχικότητας της κατανάλωσης αλλά και των υψηλών εξόδων μεταφοράς.
Σκλαβενίτης
Ο κορυφαίος παίκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου, η αλυσίδα Σκλαβενίτης, υπερέχει στην Κρήτη, ενώ στην υπόλοιπη νησιωτική χώρα αριθμεί 22 καταστήματα.
Η Σκλαβενίτης εξακολουθεί να επενδύει στα νησιά, προχωρώντας πέρυσι στην δημιουργία νέου καταστήματος στη Σκιάθο και φέτος στη Λέσβο. Στα Επτάνησα έχει περιορισμένη παρουσία και δεν αποκλείονται κάποιες κινήσεις το επόμενο διάστημα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην Κρήτη η Σκλαβενίτης, που εκτός από τα καταστήματα με το δικό της σήμα έχει έσοδα και από τα καταστήματα Χαλκιαδάκης, εταιρεία κατά 60% θυγατρική του ομίλου Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, καταγράφει διψήφιο ποσοστό αύξησης πωλήσεων το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου.
Μασούτης
Σε νέο «Ελ Ντοράντο» εξελίσσεται η κρητική αγορά και εν γένει τα νησιά για την αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης.
Το 2022 η εταιρεία Mασούτης διεύρυνε την παρουσία της στην Κέρκυρα, τα νησιά του Αιγαίου και στην Κρήτη μέσα από μία σημαντική συνεργασία με την ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε. Απέκτησε 18 νέα καταστήματα στην Κέρκυρα και 14 καταστήματα σε νησιά του Αιγαίου (2 Χίος, 2 Μήλος, 1 Πάρος, 2 Νάξος 1 Σαντορίνη, 1 Σύρος, 3 Τήνος, 2 Κάλυμνος).
Τα καταστήματα στην Κρήτη έχουν διατηρήσει την επωνυμία SYNKA και η εταιρεία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο.
Στις αρχές του 2023 η αλυσίδα έκανε πιο έντονη η παρουσία της εταιρείας στις Κυκλάδες με την εξαγορά της εταιρείας Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ, με έδρα το Εμπορειό της Θήρας με 6 καταστήματα, 5 λιανικής και 1 χονδρικής. Συγκεκριμένα, 3 καταστήματα λιανικής και 1 Cash and Carry στη Σαντορίνη, 1 κατάστημα λιανικής στην Μύκονο και 1 κατάστημα λιανικής στο Παλαιό Φάληρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρουσία στα νησιά έχει δώσει σημαντική ώθηση φέτος στην Μασούτης, καθώς οι πληροφορίες αναφέρουν ότι «τρέχει» με ρυθμό 19% , ενώ σε συγκρίσιμη βάση – χωρίς δηλαδή τη προσμέτρηση των περιοχών που εντάχθηκαν πέρυσι στο δίκτυο της – ο ρυθμός ανάπτυξης κυμαίνεται στο 8%.
ΑΒ Βασιλόπουλος
Ανταγωνιστική της Μασούτης όσον αφορά τον αριθμό των καταστημάτων είναι η AB Βασιλόπουλος, η οποία έχει χτίσει ισχυρή θέση στη νησιωτική χώρα, με περισσότερα από 40 σημεία, χωρίς να υπολογίζεται η Κρήτη, όπου αριθμεί σήμερα 11 καταστήματα.
Ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης του εγχώριου λιανεμπορίου διαθέτει παρουσία σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο, Σαντορίνη, Μύκονο, Άνδρο, Πάρο, Μήλο, Χίο, Κάλυμνο, Σάμο, Πάτμο, Κω, ενώ επιδιώκει την περαιτέρω διεύρυνση της κυρίως μέσω του σήματος AB Shop&Go.
Metro – My market
H METRO ΑΕΒΕ (συμφερόντων Παντελιάδη) με την αλυσίδα My Market έχει περιορισμένη παρουσία σήμερα στα νησιά, μεταξύ των οποίων Λέσβος, Χίος, Ρόδος, Λευκάδα, Κεφαλονιά και Ζάκυνθο.
Ωστόσο, ο τουριστικός τζίρος αποτελεί σημαντικό asset στην ανάπτυξη του δικτύου Cash and Carry που διατηρεί ηγετικό μερίδιο.
Lidl
Και η Lidl έχει αναπτύξει το δίκτυο της στα ελληνικά νησιά με σημαντική παρουσία στην Κρήτη (15 καταστήματα), αλλά και σημεία πώλησης σε Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Σαντορίνη, Σύρο, Ρόδο, Λέσβο, Χίο, Κω.
ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Διευρυμένη παρουσία στη νησιωτική Ελλάδα έχει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.
Τον Ιούλιο του 2017 εξαγόρασε το 51% της αλυσίδας CRM – Αριάδνη, κίνηση με την οποία η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός απέκτησε παρουσία στην ιδιαιτέρως σημαντική αγορά της Κρήτης. Η αλυσίδα αριθμούσε 92 συνδεδεμένα μέλη μέσω συμβάσεων δικαιόχρησης. Στις αρχές του 2021 η Κρητικός προέβη στην απόκτηση και του υπόλοιπου ποσοστού 49% στη CRM – Αριάδνη.
Ακολούθησε πέρσι η εξαγορά της επίσης κρητικής αλυσίδας Μαθιουδάκης, γεγονός που προσέθεσε στο δίκτυό του 17 καταστήματα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Επίσης η Κρητικός εγκαινίασε φέτος κατάστημα στον Καβρό Αποκορώνου στα Χανιά, ενώ διαθέτει παρουσία σε Ικαρία, Σάμο, Μυτιλήνη, Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κω, Λέρο, Ρόδο, Ζάκυνθο.
Market In
Επενδύσεις με τουριστικό… χρώμα έχει κάνει και η Market In. Η επιχείρηση εντός του 2022 εξαγόρασε την αλυσίδα Χαρά στη Χίο, ενώ φέτος εγκαινίασε σημείο πώλησης στην Άνδρο, το οποίο ήταν το τρίτο που άνοιξε η αλυσίδα στο συγκεκριμένο νησί.
OK! Anytime Markets και Carrefour
Να ισχυροποιήσει το «αποτύπωμά» στα τουριστικά νησιά επιδιώκει και η Retail and More (όμιλος AVE), η οποία επανέφερε το σήμα της Carrefour στην Ελλάδα ξεκινώντας από τη Ζάκυνθο και την Χαλκιδική.
Το πλάνο ανάπτυξης της Carrefour περιλαμβάνει την λειτουργία 25 έως και 30 νέων καταστημάτων ετησίως με τον όμιλο AVE να ποντάρει στην αναγνωρισιμότητα της ταμπέλας της γαλλικής αλυσίδας ιδίως στις τουριστικές περιοχές.
Αυτή τη στιγμή η Carrefour διαθέτει 28 καταστήματα ανά την Ελλάδα, με τα περισσότερα σε νησιά (Σαντορίνη, Θάσος, Ζάκυνθος, Κως, Λευκάδα, Κέρκυρα κ.ά.)
Τα 27 λειτουργούν υπό το μοντέλο του franchise, ενώ το μοναδικό εταιρικό σημείο πώλησης βρίσκεται στον Πειραιά. Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να ανοίξει και δεύτερο εταιρικό κατάστημα στη Στοά Μοδιάνο, στη Θεσσαλονίκη.
Αντίστοιχα η OK! Anytime Markets, κάνει διαρκώς κινήσεις επέκτασης στη νησιωτική Ελλάδα, επίσης με το μοντέλο του franchise, όπως τα πιο πρόσφατα σε Ικαρία, Κάρπαθο και Λευκάδα.


Latest News

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς

Χατζηθεοδοσίου: Θετικά τα μέτρα στήριξης, αλλά δεν ακούσαμε τίποτα για τις ΜμΕ
Η αγορά περιμένει με αγωνία βελτιώσεις στον φορολογικό νόμο και στοχευμένα μέτρα που θα ενισχύουν την προσπάθεια βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δηλώνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου