Με τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή να έχει πέσει στο 1,8%, οι τιμές των τροφίμων και των προϊόντων καθημερινής χρήσης όχι μόνο δεν υποχωρούν αλλά συνεχίζουν να αυξάνονται, απομακρύνοντας το τέλος της ακρίβειας, που κατατρώει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Μόνο μέσα σε ένα μήνα, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% στα τρόφιμα, όταν τον Μάιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο οι τιμές είχαν αυξηθεί 1,8%.
Ακρίβεια: Πάνω από 25 μήνες ανατιμήσεων στα τρόφιμα – Τι συμβαίνει
Καθώς φαίνεται, ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εκτινάχθηκε στο 12,2% τον Ιούνιο – από 11,6% τον Μάιο – θα συνεχίσει να αυξάνεται και τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες ελέω τουριστικών ροών, με τις επιχειρήσεις να κρατούν τις τιμές ψηλά λόγω αυξημένης ζήτησης, ενισχύοντας έτσι την κερδοφορία τους.
Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις και στα είδη άμεσης κατανάλωσης, με την ετήσια άνοδο να φθάνει τον Ιούνιο στο +9,3%.
Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης
Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.
Μάλιστα ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα πιθανής αισχροκέρδειας, ανακοίνωσε την επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, η ακρίβεια και εσχάτως ο «πληθωρισμός της απληστίας» δεν αντιμετωπίζεται ούτε με προσφορές (σ.σ. μία εμπορική πρακτική των επιχειρήσεων για να προστατέψουν τα μερίδιά τους από την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) ούτε με επιδόματα ούτε με μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι καταναλωτικές οργανώσεις.
Άλλωστε, με βάση τα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, 1 στους 2 καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος.
Οι τιμές έχουν ξεφύγει
Ο λογαριασμός (μέσες τιμές) για ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 επώνυμα προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 6,65% μέσα σε ένα χρόνο, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής.
Αν και η συνολική ποσοστιαία αύξηση φαίνεται μικρή, υπάρχουν προϊόντα η τιμή των οποίων είναι υψηλότερη έως 50% συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.
Το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο) ακρίβυνε 11,7% σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το αναψυκτικό cola (1,5 lt) κοστίζει στο ράφι 21,6% ακριβότερα.
Μία αύξηση της τάξης του 19,5% καταγράφουν οι πατάτες μέσα σε ένα έτος (από 3,69 ευρώ τα 3 κιλά πέρσι σε 4,41 ευρώ εφέτος).
Περίπου όσο και η μεσοσταθμική αύξηση του καλαθιού είναι η αύξηση της τιμής στη συσκευασμένη φέτα (+6,2%), ενώ ακριβότερη σε ποσοστό 10% είναι η τιμή του φρέσκου γάλακτος (το 1 λίτρο κοστίζει 1,55 ευρώ από 1,41 πέρσι).
Την ίδια ώρα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για παράδειγμα η τιμή του υγρού απορρυπαντικού πιάτων εκτινάχθηκε, καθώς μέσα σε 12 μήνες πωλείται 50,5% ακριβότερα, ενώ πολύ μεγάλη είναι αύξηση της τιμής στο χαρτί υγείας το ίδιο διάστημα, καθώς παρουσιάζει άνοδο 22,4%.
Η μάχη για μια θέση στο καλάθι
Με πληθωρισμό «τέρας» στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, η «μάχη» μεταξύ επωνύμων και «ανωνύμων» προϊόντων ολοένα και εντείνεται.
Τα νοικοκυριά στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, καθώς και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα.
Οι κύριες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που καταγράφουν αύξηση πωλήσεων εξακολουθούν να είναι τα τρόφιμα (γάλα, γιαούρτι, τυρί του τοστ, ζυμαρικά, όσπρια, κ.ά.), αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, καθαριστικά κ.ά.).
Πλέον 1 στα 4 προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχουν μάρκα αλυσίδας, με τη μεσοσταθμική αύξηση της τιμής στο 16,4% (πρώτο 4μηνο 2023), όταν η αύξηση των τιμών των επώνυμων προϊόντων μεσοσταθμικά κινήθηκε στο +6% (στοιχεία NielsenIQ).
Latest News
Βαρόμετρο για τις ευρωκάλπες το «τέρας της ακρίβειας» – Ο γρίφος των αναποφάσιστων
Το εύρημα που προκαλεί πονοκέφαλο σε Πειραιώς και Μαξίμου
Ακρίβεια: Περιορίζεται η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων – Η πραγματική εικόνα της κατανάλωσης
Αμφισβητείται ανοιχτά το success story της κυβέρνησης περί υψηλών πραγματικών μισθών και χαμηλής ανεργίας
Κοντά στα 19 δισ. ευρώ το ενεργητικό των αμοιβαίων κεφαλαίων
Οι εγχώριες ασφαλιστικές επιχειρήσεις αύξησαν το 2023 τις επενδύσεις τους σε αμοιβαία κεφάλαια κατά 1,274 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2022
Αλλάζει ο χάρτης ακινήτων - Οι περιοχές που ποντάρουν οι επενδυτές
Στην αύξηση στις τιμές των ακινήτων καθοριστική συμβολή έχει η ζήτηση για ακίνητα υψηλών προδιαγραφών τόσο από ξένους όσο και από Έλληνες
Ο «χάρτης» των πληρωμών – Ποιοι πάνε ταμείο την επόμενη εβδομάδα
Θα καταβληθούν 72.577.679 ευρώ σε 67.269 δικαιούχους
Στους Ευρωπαίους πρωταθλητές ακρίβεια η Ελλάδα - Πού κυμαίνονται τα προϊόντα
Το «MEGA Σαββατοκύριακο» κάνει «βόλτα» στην ψαραγορά.
Κτηματολόγιο από το σπίτι με ένα «κλικ» - Πώς να τακτοποιήσετε τις εκκρεμότητες
10+5 ερωταπαντήσεις με όλες τις πληροφορίες – Οι διορθώσεις, τα πιστοποιητικά και τα στοιχεία
Σφίγγει το ζωνάρι για την Ελλάδα: Ο «κόφτης» στις δαπάνες και τα πλεονάσματα
Ο κρίσιμος Ιούνιος για το νέο Σύμφωνο Σταθερίτητας και οι συνέπειες για την ελληνική οικονομία
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
Στα 2,71 δισ. ευρώ το ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα το α΄τετράμηνο
Τι δείχνουν τα στοιχεία