
Ο Μόρελ Βέστερμαν έχει ένα όραμα: οι πτήσεις να εκτελούνται με κλιματικά ουδέτερο τρόπο πριν το 2030. «Η πτήση με ηλεκτρισμό είναι σήμερα εκεί όπου βρισκόταν η ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων προ δεκαετίας», λέει ο Βέστερμαν, ο οποίος είναι ο ίδιος πιλότος και αυτοαποκαλείται μελλοντολόγος. Ως υπεύθυνος για ένα σχέδιο εκτέλεσης ηλεκτρικών πτήσεων, πέτυχε μία σπουδαία πρωτιά στο αεροδρόμιο του Ανόβερου, όπου προσγειώθηκε την Τετάρτη το “Elektra Trainer”, το πρώτο ηλεκτρικό αεροσκάφος που υπήρξε ποτέ.
Ηλεκτροκίνηση: Το σημείο καμπής του 5% για ραγδαία ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας
Το κίτρινο αεροσκάφος, που παρουσιάστηκε στο Ανόβερο χθες Πέμπτη, θυμίζει εξωτερικά περισσότερο ντρόουν, παρά ένα κανονικό αεροπλάνο. Αν και στο σκάφος χωράνε μονάχα δύο άτομα, η εσωτερική λειτουργία του είναι επαναστατική, καθώς είναι εξοπλισμένο με δέκα μπλοκ μπαταριών και μπορεί να διανύσει περίπου 250 χιλιόμετρα με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα.
Το αεροσκάφος αναπτύχθηκε από την εταιρεία Elektra Solar της Βαυαρίας, η οποία ιδρύθηκε το 2013. Σύμφωνα με την εταιρεία, το ηλεκτρικό αεροσκάφος διαθέτει άδεια κυκλοφορίας από τις αρχές του 2023. Εν τω μεταξύ τρία αεροσκάφη τέτοιου τύπου βρίσκονται σε παραγωγή – με τιμή στα 250.000 ευρώ.
Ο επικεφαλής του αεροδρομίου Μάικ Μπλετς ελπίζει πως το εγχείρημα της εταιρείας θα είναι επιτυχές. Γνωρίζει τις καταστροφικές κλιματικές επιπτώσεις των αεροπορικών μεταφορών μέχρι σήμερα. Η αλλαγή στον κλάδο έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. Ως εκ τούτου το αεροδρόμιο του Ανόβερου θέλει να δημιουργήσει μια νέα υποδομή για ηλεκτρικά αεροπλάνα για ιδιωτικές και επαγγελματικές πτήσεις κατά τους επόμενους μήνες, όπως και να προσφέρει αυτές τις θέσεις φθηνότερα από εκείνες των συμβατικών αεροσκαφών που χρησιμοποιούν κηροζίνη.
Μπορούν να παραχθούν τέτοια αεροσκάφη μαζικά;
«Σίγουρα», απαντάει ο Στέφαν Άιζελιν, συντάκτης της εξειδικευμένης ιστοσελίδας Aerotelegraph. «Ιδίως οι μπαταρίες είναι ακόμη μεγάλες και βαριές και οι εμβέλειες παραμένουν μέτριες. Όμως η τεχνολογία προοδεύει ραγδαία. Η ηλεκτροκίνηση θα έρθει». Αρχικά για μικρά ιδιωτικά αεροσκάφη, και σταδιακά για τα μεγαλύτερα. Σύμφωνα με τον μελλοντολόγο Βέστερμαν, 600 εταιρείες παγκοσμίως έχουν ήδη ξεκινήσει σχετικές εργασίες. Η σουηδική εταιρεία Heart Aerospace, για παράδειγμα, θέλει να αναπτύξει ένα αεροσκάφος με την ονομασία ES-30 μέχρι το 2028. Με τέσσερις ηλεκτροκινητήρες το αεροσκάφος θα έχει χωρητικότητα 30 επιβατών και αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία για 200 χιλιόμετρα.
Η νεοσύστατη εταιρεία Vaeridion από το Μόναχο σχεδιάζει το “Microliner” της που θα μπορεί να μεταφέρει εννέα επιβάτες για έως και 500 χιλιόμετρα. «Η τεχνολογία μας έχει επίσης τα συστημικά της όρια», δήλωσε προσφάτως ο συνιδρυτής της Vaeridion, Ίβορ φαν Ντάρτελ στο Spiegel. «Δεν πρόκειται να διασχίσουμε τον Ατλαντικό άμεσα, ας πούμε. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι θα μπορούν να γίνονται μονάχα πτήσεις μικρών αποστάσεων προς το παρόν». Κατά την άποψή του, οι πτήσεις μικρών αποστάσεων κάλλιστα θα μπορούσαν να γίνουν ηλεκτρικές μέσα σε αυτή τη δεκαετία.
Ο Μπγιορν Νάγκελ από το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής (DLR) έχει παρόμοια άποψη. Ο εμπειρογνώμονας επαινεί το έργο της ομάδας Elektra και καταλήγει πως «πολλές από τις τυπικές διαδρομές τέτοιων αεροσκαφών μπορούν να πετάξουν κλιματικά ουδέτερα, εάν οι μπαταρίες φορτίζονται με ενέργεια που παράγεται με τρόπο βιώσιμο». Τα αεροσκάφη με ηλεκτρικές ή υβριδικές μονάδες κίνησης θα είναι μάλλον και αθόρυβα. Καθώς το “Elektra Trainer” απογειώνεται από το Ανόβερο, μόλις που μπορεί να το ακούσει κανείς. Ως αεροσκάφη τροφοδοσίας ή περιφερειακά αεροσκάφη, τα ηλεκτρικά αεροπλάνα έχουν επομένως τη δυνατότητα να δημιουργήσουν πολλές καινοτομίες, όπως εξηγεί ο Νάγκελ.
Ηλεκτροκίνηση για μικρότερα αεροσκάφη
Υπάρχει όμως μια παγίδα: Αυτό το σύστημα πρόωσης δεν μπορεί να μεταφερθεί σε μεγάλα αεροσκάφη για μεγάλες αποστάσεις και υψηλές ταχύτητες, όπως λέει ο εμπειρογνώμονας. Οι απαιτούμενες μπαταρίες είναι υπερβολικά βαριές για κάτι τέτοιο. «Σε αυτές τις περιπτώσεις η συνθετική κηροζίνη ή το υδρογόνο που παράγεται από πράσινη ηλεκτρική ενέργεια είναι καλές εναλλακτικές λύσεις για να πετάξουμε κλιματικά ουδέτερα».
Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IΑΤΑ) έχει θέσει ως στόχο την πλήρη κλιματική ουδετερότητα των πτήσεων έως το 2050. Η κατασκευή ηλεκτρικών αεροσκαφών είναι όμως απλώς ένα κομμάτι αυτής της προσπάθειας, όπως λέει ο Άιζελιν της Aerotelegraph. Για δρομολόγια μικρών και μεσαίων αποστάσεων η πρόωση με υδρογόνο θα είναι επίσης μια δυνατότητα, αν και πιθανώς όχι πριν από το 2035. Ωστόσο για τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), αυτά δηλαδή που παράγονται, για παράδειγμα, από μαγειρικά έλαια ή απόβλητα σφαγείων, αποτελούν τη μόνη εναλλακτική λύση μεσοπρόθεσμα.
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Πηγή: DW


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία