
Παραμένουν οι «φουρτούνες» στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την πλειονότητα των μεγάλων εταιρειών liners να πλήττονται από έναν συνδυασμό πτωτικών ναύλων, αυξανόμενου κόστους και ασθενέστερης ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, εννέα από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών κατέγραψαν μειωμένα περιθώρια λειτουργικού κέρδους το δεύτερο τρίμηνο του 2023.Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, ο κλάδος ανέφερε περιθώριο λειτουργικού κέρδους 8,9% για το δεύτερο τρίμηνο, από 13,1% το προηγούμενο τρίμηνο και 56,3% έναν χρόνο νωρίτερα.
Οπως επισημαίνεται, πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και τρία χρόνια που το συγκεκριμένο νούμερο πέφτει σε μονοψήφια ποσοστά.
Στα επιμέρους στοιχεία της Alphaliner, η ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία ZIM σημείωσε το ασθενέστερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους (-11,2%), ενώ η κινεζική COSCO, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής OOCL, ήταν στην κορυφή της «κατάταξης» με 27%, χάρη σε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα μείωσης του κόστους.
Ο νέος «γίγαντας» της MSC ταράζει τα νερά των containerships
Ναύλοι
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της HSBC, οι αναλυτές της βρετανικής τράπεζας τόνισαν ότι με τις τιμές spot ναύλων να είναι πλέον πάνω από τις συμβατικές τιμές, ο κλάδος θα πρέπει να παραμείνει στο… μαύρο φέτος. «Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε ότι η κερδοφορία του 2ου τριμήνου θα επανέλθει απότομα σε πιο κανονικά επίπεδα», είχε προειδοποιήσει η HSBC.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της εταιρείας δεδομένων Linerlytica ότι «αν και οι ναύλοι μπορεί να λάβουν μια μικρή ώθηση αυτή την εβδομάδα από τις αυξήσεις επιτοκίων της 1ης Σεπτεμβρίου, το κλίμα της αγοράς παραμένει φτωχό με τον Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης να εγκαταλείπει όλα τα κέρδη του τον Αύγουστο, με τις περικοπές να είναι προ των πυλών καθώς προχωρά ο μήνας». Την ίδια ώρα, οι ναύλοι της διαδρομής Trans-Pacific ήταν σίγουρα πιο ανθεκτικοί από ό,τι στην Ασία – Ευρώπη, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αλλά ακόμη και εκεί η δυναμική διαλύεται γρήγορα με τους περιορισμούς διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά να αποδεικνύονται λιγότερο ενοχλητικοί.
Διελεύσεις
Ο οίκος αναλύσεων S&P Global Market Intelligence αναφέρει πως η αγορά containership τείνει να απολαμβάνει μια προνομιακή θέση όσον αφορά τις διελεύσεις σε ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου, «κλείνοντας» από νωρίς θέσεις για να περάσουν το κανάλι και παρά τα προβλήματα από τη συμφόρηση ο τομέας δεν έχει υποφέρει πολύ. «Οι Liners σήμερα ταλαιπωρούνται ελάχιστα από τη διαταραχή που σχετίζεται με την ξηρασία στον Παναμά», σημείωσε ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος της S&P Global.
Στο ίδιο μήκος κύματος, σε ό,τι αφορά την πορεία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κινείται και η ανάλυση της Sea-Intelligence, η οποία υπογραμμίζει πως μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια επιστρέφουμε σε φυσιολογικά επίπεδα. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 παρατηρείται σημαντική πτώση στα κέρδη των εταιρειών στην υπηρεσία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πτώση 90% όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Η εταιρεία ανάλυσης και έρευνας δείχνει στην πραγματικότητα πως η αναλογία Ebit και TEU των πρώτων παγκόσμιων μεταφορέων το δεύτερο τρίμηνο του 2023 μειώθηκε κατά 90% στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
«Μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η αγορά κινείται λοιπόν προς μια μεταπανδημική κανονικότητα. Ηδη το τέταρτο τρίμηνο του 2022 είχε δώσει μια πρώτη γεύση για το ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες το πρώτο τρίμηνο του 2023 όπου τα κέρδη των μεταφορέων είχαν δεχθεί σοβαρό πλήγμα. Μια τάση που επιβεβαιώθηκε επίσης την περίοδο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου του τρέχοντος έτους με τα συνδυασμένα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) κατέγραψαν πτώση 90% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκαν σε κάτι περισσότερο από 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα για την εταιρεία Wan Hai ήταν το πρώτο αρνητικό τρίμηνο από το 2012», καταλήγει η Sea-Intelligence.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών