«Εγκαταλείπει» τα containers για τα logistics η AP Moller Maersk, ο μεγαλύτερος διαχειριστής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως μέχρι το 2022. Ο όμιλος που έχει έδρα τη Δανία καταγράφει απότομη μείωση του συνολικού μεριδίου αγοράς υπέρ των άλλων μεγάλων και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων τακτικών γραμμών (liners).
Με βάση τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner, η Maersk κατέχει συνολικό μερίδιο χωρητικότητας 15,2% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, τοποθετώντας την στη δεύτερη θέση μετά την MSC. Η Maersk φαίνεται να μην επιδιώκει άνοδο του μεριδίου της στις μεταφορές containers, ενώ αντιθέτως ενισχύει την παρουσία της στον κλάδο των logistics. H Maersk δεν «κυνηγά» πλέον τα μερίδια στην αγορά μεταφοράς containers και η συμμετοχή της έχει μειωθεί στο 15,2%, όταν οι υπόλοιποι liners που βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα της σχετικής λίστας έχουν αυξήσει το συνολικό τους μερίδιο, σημειώνει η Alphaliner.
«Καμπανάκι» Maersk για «καταιγίδα» στο παγκόσμιο εμπόριο
Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει τη στρατηγική που ξεκίνησε η Maersk το 2016 για τον μετασχηματισμό της σε έναν παγκόσμιο όμιλο που θα δραστηριοποιείται ολοκληρωμένα στην εφοδιαστική αλυσίδα, μια επιχείρηση one-stop shop για όλες τις υπηρεσίες logistics. Μετά τη μείωση της χωρητικότητας του στόλου της το 2022 κατά 1,4%, η Maersk συνέχισε να πωλεί πλοία ή να τερματίζει ναυλώσεις πλοίων, το πρώτο εξάμηνο του 2023, μειώνοντας τη χωρητικότητα του στόλου της κατά 2,1% σε σχέση με την αρχή του έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου 2023, ο όμιλος της Maersk είχε συνάψει μόλις 36 ναυλώσεις από την αρχή του έτους, έναντι 400-500 ναυλώσεων (συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων) ανά έτος πριν από την Covid, και 100 το 2022.
«Ανοίγει η διαφορά» μεταξύ της MSC και της Maersk – Ρεκόρ παραδόσεων containerships
Στο μεταξύ, από το 2018 η Maersk έχει υπερδιπλασιάσει τα έσοδά της από τις δραστηριότητες logistics, με τις πωλήσεις να αυξάνονται από 6,1 δισ. δολ. σε 14,4 δισ. δολ. Τα έσοδα από τις δραστηριότητες τερματικών σταθμών και ρυμούλκησης έχουν επίσης αυξηθεί από 3,7 δισ. δολ. σε 6,6 δισ. δολ.
Συρρίκνωση
Μόνο δύο άλλες κορυφαίες 10 εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είδαν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η γιαπωνέζικη εταιρεία liners ONE έχει σήμερα μερίδιο χωρητικότητας 6,1%, μια πτώση από 7,1% το 2018. Ωστόσο, η ναυτιλιακή έχει δεσμευτεί να μεγαλώσει τον στόλο της και θα επενδύσει συνολικά 20 δισ. δολ. από τώρα έως το 2030, προκειμένου να φέρει 150.000 teu νέας χωρητικότητας ετησίως, αυξάνοντας δυνητικά τον στόλο της σε 2,3 – 2,4 εκατ. teu μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Επίσης και η COSCO (COSCO Shipping και OOCL) είδε τα μερίδιά της να μειώνονται από 12,1% σε 10,7% κατά την περίοδο αυτή. Ο κινεζικός όμιλος επέλεξε να μην να επιδιώξει νέες συμφωνίες ναύλωσης, πώλησης και αγοράς πλοίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η συμμετοχή του στην αγορά μειωνόταν συνεχώς από το τέλος της 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία 5ετία το συνολικό μερίδιο αγοράς των δέκα μεγαλύτερων liners έχει αυξηθεί στο 84% από 81% , με το μερίδιο της Maersk να μειώνεται όπως προαναφέρθηκε στο 15,2% από 18,5%. Αντιθέτως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η MSC, αύξησε το μερίδιό της από 14,7% σε 19,0%.
Η κατάταξη είναι απίθανο να αλλάξει, δεδομένης της δέσμευσης της Maersk να μην αυξήσει τον στόλο της πάνω από 4,3 Mteu στο μέλλον. Οπως εκτιμά η Alphaliner, ο στόλος της CMA CGM θα μπορούσε να ξεπεράσει εκείνον της Maersk από το 2026.
Να σημειωθεί ότι η Νο 2 στον κόσμο ναυτιλιακή έχει επίσης το μικρότερο βιβλίο παραγγελιών μεταξύ των 10 κορυφαίων liners ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου της, μόλις 406.400 teu, ή 9,8% των 4,1 εκατ. teu χωρητικότητας στο νερό. Το βιβλίο παραγγελιών της κυριαρχείται από 18 megamaxes με καύσιμο μεθανόλη που έχει παραγγείλει στη Hyundai Heavy Industries.
Ωστόσο, τα πλοία αυτά είναι μέρος του προγράμματος ανανέωσης του στόλου της Maersk και αντικατάστασης μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων και δεν αντιπροσωπεύουν επέκταση του στόλου.
Πηγη:Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda