Με την παρέλευση της προθεσμίας την Πέμπτη το βράδυ, η συνομοσπονδία United Auto Workers (UAW) δήλωσε ότι θα απεργήσει και στις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες την Παρασκευή, χρησιμοποιώντας μια νέα στρατηγική απεργίας «stand up», σύμφωνα με το Yahoo Finance.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το συνδικάτο απεργεί εναντίον των τριών μεγάλων, μετά την απεργία έξι εβδομάδων κατά της GM το 2019.

ΗΠΑ: Η απεργία των αυτοκινητοβιομηχανιών δοκιμάζει τους στόχους του Μπάιντεν

Στρατηγική «stand up»

Με τη στρατηγική «stand up», η UAW – με συνολικό εργατικό δυναμικό στις ΗΠΑ 147.000 υπαλλήλων – δεν θα χτυπήσει ταυτόχρονα παντού. Αντίθετα, επιλεγμένα τοπικά συνδικάτα της UAW θα κληθούν να «σηκωθούν» και να αποχωρήσουν απεργώντας. Η UAW λέει ότι όσο περνά ο καιρός, περισσότερα τοπικά συνδικάτα μπορεί να κληθούν να συμμετάσχουν στην απεργία, δίνοντας αυτό που λέει η UAW- μέγιστη μόχλευση και μέγιστη ευελιξία στις διαπραγματεύσεις με τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Εν τω μεταξύ, άλλες τοπικές οργανώσεις που δεν έχουν κληθεί σε απεργία θα συνεχίσουν να δουλεύουν. Αυτό επιτρέπει στη UAW να διατηρήσει το απεργιακό ταμείο των 825 εκατομμυρίων δολαρίων όσο το δυνατόν περισσότερο ανέγγιχτο, ενώ το σωματείο συνεχίζει τη στρατηγική του να χτυπά και τις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες με επιλεγμένο τρόπο. «Θα χτυπήσουμε εκεί που πρέπει να χτυπήσουμε», είπε ο πρόεδρος της UAW Σον Φέιν.

Η UAW θα πληρώνει τους απεργούς εργάτες 500 δολάρια την εβδομάδα για να καλύψει τα έξοδα και τις ανάγκες τους, ενώ τα άλλα μέλη της UAW που συνεχίζουν να εργάζονται θα εισπράττουν μισθούς και θα μπορούν να συνεισφέρουν στο ταμείο απεργίας.

«Είναι αντισυμβατικό. Είναι μια ριψοκίνδυνη στρατηγική, και ένα είναι σίγουρο, καθώς υπάρχει νόμος στη φυσική ότι για κάθε ενέργεια υπάρχει μια αντίδραση – δεν μπορεί να περιμένει κανείς από τις εταιρείες, να κάθονται εκεί και να αδρανούν αφήνοντας το συνδικάτο να κάνει ότι θέλει», ανέφερε οειδικός σε θέματα εργασίας Μάρικ Μάστερς, καθηγητής στη σχολή επιχειρήσεων του πανεπιστημίου Wayne State.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Από την πλευρά τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι διαπραγματεύονται καλόπιστα και έχουν παρουσιάσει καλές προσφορές. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία έχει υποβάλει τέσσερις προσφορές χωρίς να λάβει πραγματική αντιπροσφορά. Ο Φάρλεϊ έφτασε στο σημείο να πει ότι ο ίδιος και ο πρόεδρος Μπιλ Φορντ ήρθαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μαζί για να προσφέρουν μια «σημαντική» προσφορά, μόνο για να ανακαλύψει ότι ο Φέιν δεν θα ήταν παρών στη συνάντηση.

Η GM, ανακοίνωσε μέσω του ιστότοπου ενημέρωσης διαπραγματεύσεων ότι έχει υποβάλει τρεις προσφορές και εξακολουθεί να διαπραγματεύεται, σημειώνοντας ότι «κάνει πρόοδο» με την UAW. Η Stellantis – μητρική των Chrysler, η Dodge και η Jeep – είπε ότι υπέβαλε τρίτη προσφορά, αλλά δεν θα σχολιάσει περαιτέρω από σεβασμό στη διαδικασία διαπραγμάτευσης.

Όσον αφορά τις προσφορές αποζημίωσης, ο Φέιν αποκάλυψε ότι η Ford πρόσφερε αύξηση μισθών 20%, η GM αύξηση 18% και η Stellantis αύξηση μισθών κατά 17,5%.

Τι ζητάει το συνδικάτο

Αρχικά, η UAW ζήτησε «σημαντικές αυξήσεις μισθών» που ανέρχονται σε 46% σε διάστημα τριών ετών (αν και σύμφωνα με πληροφορίες έχει μειωθεί στο 36%), κατάργηση των βαθμίδων αποζημίωσης για νέους και παλιούς εργαζομένους (την οποία εξασφάλισαν οι Teamsters της UPS), παροχή νέου συνταξιοδοτικού προγράμματος και μείωση των εβδομάδων εργασίας σε 32 ώρες από το τυπικό 40.

Οδυνηρές συνέπειες

Οι συνέπειες, ακόμη και από μια σύντομη απεργία, θα ήταν οδυνηρές για τους εργάτες, τους τρεις μεγάλους και την οικονομία των ΗΠΑ συνολικά. Η συμβουλευτική εταιρεία Anderson Economic Group εκτιμά ότι μια απεργία σε όλες τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες από την UAW θα μπορούσε να οδηγήσει σε πλήγμα 5,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο ΑΕΠ των ΗΠΑ μετά από μόλις 10 ημέρες και οι χαμένοι μισθοί της UAW θα μπορούσαν να ανέλθουν σε σχεδόν 860 εκατομμύρια δολάρια.

Επιπλέον, η Goldman Sachs προέβλεψε ότι μια απεργία και στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες θα επηρέαζε αρνητικά την τριμηνιαία ετήσια αύξηση του ΑΕΠ των ΗΠΑ κατά 0,05 έως 0,10 ποσοστιαίες μονάδες για κάθε εβδομάδα που διαρκεί η απεργία.

Η διάρκεια μιας απεργίας και στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ασαφής, αν και θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο από ό,τι αναμένει η βιομηχανία. «Θα μπορούσε να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα», επισημαίνει ο Μάστερς.

Πλήγμα και στους καταναλωτές

Τα αποτελέσματα μιας απεργίας δεν θα γίνουν αισθητά μόνο από την UAW και τους τρεις μεγάλους αλλά και από τους καταναλωτές. «Γενικά, οι απεργίες συνολικά θα ασκούσαν ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις τιμές των καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, οι οποίες έχουν παραμείνει κοντά σε επίπεδα ρεκόρ σε μεγάλο βαθμό λόγω της δύναμης του καταναλωτή και των συνεχιζόμενων προβλημάτων εφοδιασμού», δήλωσε ο CEO της CoPilot Πατ Ράιαν στο Yahoo Finance.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή