Ξαναγράφονται οι όροι και οι κανόνες δόμησης νευραλγικής σημασίας έργων υποδομής μετά το σαρωτικό χτύπημα της κακοκαιρίας Daniel.
Σταϊκούρας: Το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 περιλαμβάνει 188 έργα ύψους 27,6 δισ. ευρώ
Η σπανιότητα της έντασης του καιρικού φαινομένου – συμβαίνει μία φορά στα 1.000 χρόνια – άνοιξε τη συζήτηση για τη θέσπιση ενός νέου πλαισίου μελετών, δημοπράτησης και κατασκευής αναγκαίων υποδομών.
Η ανθεκτικότητα
Στη διάρκεια του ΟΤ FORUM που διεξήχθη στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης οι αρμόδιοι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στο στούντιο του ΟΤ ήγειραν το θέμα της ανάγκης ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των έργων υποδομών.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μίλησε για το νέο στοιχείο που πρέπει να μπει στην αντιπλημμυρική πολιτική και αυτό είναι η «ανθεκτικότητα». Ο ίδιος έδωσε έμφαση σε κρίσιμες υποδομές, όπως η ύδρευση, ο βιολογικός καθαρισμός και τα φράγματα.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε κι εκείνος τη σημασία της ανθεκτικότητας των έργων, όπως για παράδειγμα στις γέφυρες. «Οι ειδικοί θα πρέπει να μας πουν τι ανθεκτικότητα θα πρέπει να έχουν τα έργα. Τα νέα έργα θα πρέπει να λάβουν υπόψη τη νέα πραγματικότητα», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας εννοώντας την κλιματική κρίση. Ο ίδιος έβαλε στην εξίσωση βέβαια και τον παράγοντα του δημοσιονομικού κόστους: «Όσο μεγαλώνει η διάρκεια ζωής των έργων π.χ. από τα 50 στα 70 ή τα 100 χρόνια τότο υψηλότερος θα είναι και ο προϋπολογισμός τους».
Τα υφιστάμενα έργα
Ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε ότι η κλιματική αλλαγή είναι τελείως απρόβλεπτη, υπογραμμίζοντας ότι τα κλιματικά μοντέλα είναι ακόμα αβέβαια και όχι επιβεβαιωμένα από το παρελθόν: «Δεν ξέρουμε αν ο Daniel στο καινούριο κλίμα είναι πλημμύρα των 100, των 50 ή των 10 ετών».
Ερωτηθείς για το τι πρέπει να γίνει τόνισε ότι αρχικά πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι το σημερινό επίπεδο θα δουλεύει άψογα με ό,τι συμπληρωματικά έργα πρέπει να γίνουν, και στη συνέχεια να αποφασίσουμε σε ποιο επίπεδο πρέπει να ανέβουμε. Θεωρεί ωστόσο, ότι το πιο σημαντικό είναι να επενδύσουμε στην ανθεκτικότητα, και αυτό είναι το νέο στοιχείο που πρέπει να μπει στην αντιπλημμυρική πολιτική.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Σταϊκούρας επισημαίνοντας πως σε κάθε περίπτωση αναδεικνύεται το ζήτημα της αξιολόγησης της ανθεκτικότητας των υφιστάμενων έργων. «Στην Ελλάδα μιλάμε για νέα έργα χωρίς να ελέγχουμε την ανθεκτικότητα των υπαρχουσών υποδομών», είπε χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2023 θα αξιοποιηθεί το μητρώο καταγραφής γεφυρών με στόχο τον έλεγχο της στατικότητάς τους.
Μάλιστα είπε πως υπάρχουν στην Ελλάδα 5.000 γέφυρες και οι μισές κλείνουν 70 χρόνια ζωής. Θα πρέπει να αποφασίσουμε αν χρειάζονται ενίσχυση.
Λιγότερη γραφειοκρατία
Στους νέους κανόνες που φαίνεται να ετοιμάζει η κυβέρνηση για τα έργα υποδομής μπαίνει και η σύντμηση των χρόνων αδειοδότησης και έγκρισης περιβαλλοντικών μελετών.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε στον ΟΤ πως και αυτή η παράμετρος μπαίνει στο τραπέζι.
Fast track η αποκατάσταση
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στην ειδική διάταξη που θεσπίστηκε στη Βουλή και προβλέπει την ταχεία αποκατάσταση των βλαβών σε υποδομές που προκλήθηκαν από φυσικές καταστροφές.
Όπως εξήγησε με βάση τα όσα ορίζονται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει τη δυνατότητα να ζητήσει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου για τις γρήγορες διαδικασίες αποκατάστασης των ζημιών. Τότε, εντός 10 ημερών, θα ζητηθούν οικονομικές προσφορές τουλάχιστον τριών κατασκευαστικών και στη συνέχεια θα γίνει αξιολόγηση για την επιλογή και την εκκίνηση των εργασιών.
Latest News
Πάνω από 460 εκατ. για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Θεσσαλία
Με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας του
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς