Ο δανικός ναυτιλιακός γίγαντας Maersk ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα επεκτείνει την εκτροπή πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα για το «άμεσο μέλλον» λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια εν μέσω μιας σειράς επιθέσεων από μαχητές Χούτι.
«Η κατάσταση εξελίσσεται διαρκώς και παραμένει εξαιρετικά ασταθής και όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες επιβεβαιώνουν ότι ο κίνδυνος για την ασφάλεια εξακολουθεί να βρίσκεται σε σημαντικά αυξημένο επίπεδο», ανέφερε η Maersk στην ανακοίνωσή της.
Η Μέση Ανατολή φλέγεται – Όλα για την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα
Πρόσθεσε ότι ελπίζει να προσφέρει στους πελάτες «περισσότερη συνέπεια και προβλεψιμότητα», παρά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Η εκτροπή σημαίνει αποφυγή του πιο γρήγορου μονοπατιού μεταξύ Ευρώπης και Ασίας μέσω της διώρυγας του Σουέζ της Αιγύπτου και λήψη της μακρύτερης διαδρομής, αυτή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής.
Αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η σουηδική Ikea, η βρετανική εταιρεία λιανικής Next και η εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών Electrolux, έχουν προειδοποιήσει για καθυστερήσεις σε ορισμένα προϊόντα λόγω διακοπής της αλυσίδας εφοδιασμού.
Σημειώνεται ότι η Maersk είχε ξαναρχίσει τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν μετά από μια παύση τον Δεκέμβριο, αλλά προχώρησε σε εκ νέου παύση την Τρίτη, αφού ένα από τα σκάφη της δέχθηκε επίθεση.
Αβεβαιότητα
Η αβεβαιότητα για τις εταιρείες δεν έχει αμβλυνθεί παρά την πρωτοβουλία των Ηνωμένων Πολιτειών για στρατιωτική επιχείρηση στην περιοχή με τη συμμετοχή πολλών συμμαχικών χωρών, η οποία στοχεύει στην παροχή «επίμονης αμυντικής παρουσίας στην Ερυθρά Θάλασσα». Ήδη έχουν σημειωθεί εμπλοκές και έχουν καταστραφεί σκάφη των Χούτι.
Το ταξίδι γύρω από την Αφρική μπορεί να προσθέσει δύο έως τέσσερις εβδομάδες στον χρόνο ταξιδιού ενός πλοίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ανάλογα με την ταχύτητα που ταξιδεύει, δήλωσε στο CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Βίνσεντ Κλερκ.
Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με Αμερικανούς αναλυτές που γενικά δεν βλέπουν την τρέχουσα διαταραχή να προκαλεί τόση αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού όπως φάνηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, κυρίως λόγω της αύξησης της ικανότητας εφοδιασμού από το 2021 και έπειτα.
Οι μετοχές της Maersk που είναι εισηγμένες στην Ευρώπη ήταν ασταθείς μετά την ανακοίνωση και ενώ κέρδιζαν περισσότερο από 16% αυτή την εβδομάδα. Οι επενδυτές πάντως βλέπουν την εταιρεία —μαζί με τις υπόλοιπες του κλάδου— να επωφελείται από τη μειωμένη χωρητικότητα στην αγορά, η οποία έχει ήδη αυξήσει τους ναύλους των θαλάσσιων μεταφορών.
Εκτροπή δρομολογίων και από την Hapag-Lloyd
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd δήλωσε επίσης ότι θα συνεχίσει να εκτρέπει τα πλοία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα εν μέσω επιθέσεων των Χούτι.
«Αυτό που μπορούμε να πούμε προς το παρόν [είναι] ότι δεν βλέπουμε το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ ως ασφαλές», είπε ο Νιλς Χάουπτ, επικεφαλής εταιρικής επικοινωνίας της Hapag-Lloyd, στο «Squawk Box Europe» του CNBC την Παρασκευή.
«Είχαμε μια επίθεση τον Δεκέμβριο, δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο δύσκολο ήταν αυτό, όχι μόνο για εμάς ως εταιρεία αλλά ειδικά για το πλήρωμά μας. Υπήρξαν αρκετές επιθέσεις τις τελευταίες ημέρες και όσο δεν είναι ασφαλές το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, δεν θα το χρησιμοποιούμε», πρόσθεσε.
Latest News
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα
Θα έκανε τα πάντα για να τον... αποφύγει - Το αμερικανικό δίκτυο ABC και ο Τραμπ
Ο άλλοτε σύμβουλος του Μπιλ Κλίντον βρέθηκε στο στόχαστρο του Τραμπ και προκάλεσε μια διαμάχη με το δίκτυο ABC
Γιατί οι Millennials δεν αγοράζουν πλέον σπίτια;
Οι τιμές των σπιτιών δεν είναι το μόνο που εμποδίζει τους millennials να αγοράζουν ακίνητα - Τι άλλο τους ανησυχεί
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα