Νέα διάσταση λαμβάνει η διαμάχη της Carrefour με την PepsiCo, καθώς ο κολοσσός των αναψυκτικών ανακοίνωσε ότι η απόφαση να φύγει από τα ράφια της αλυσίδας σούπερ μάρκετ είναι δική της και όχι του λιανέμπορου.

Μάλιστα, η PepsiCo αποκάλυψε ότι αποφάσισε να σταματήσει να προμηθεύει τα ευρωπαϊκά καταστήματα της αλυσίδας επειδή οι δύο πλευρές δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία για νέο συμβόλαιο.

Το αδιέξοδο στις σχέσεις μεταξύ των δύο γιγάντων αποκαλύφθηκε στο κοινό την περασμένη Πέμπτη, όταν η Carrefour είπε ότι θα σταματήσει να πουλά τις Pepsi, Lay’s, Doritos, Cheetos, Quaker Oats και άλλα προϊόντα PepsiCo στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Και μάλιστα το σούπερ μάρκετ ανήρτησε σημειώσεις στα ράφια των καταστημάτων λέγοντας ότι δεν θα διαθέτει πλέον τις εν λόγω μάρκες λόγω «απαράδεκτων αυξήσεων» στις τιμές.

Σούπερ μάρκετ vs πολυεθνικές: Γιατί βγήκαν τώρα τα μαχαίρια για τις τιμές

Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein, Κάλουμ Έλιοτ, τα καταστήματα Carrefour σε αυτές τις τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,25% των παγκόσμιων εσόδων της PepsiCo.

«Δυστυχώς, η Carrefour περιέγραψε εσφαλμένα την αλυσίδα των γεγονότων», δήλωσε εκπρόσωπος της PepsiCo τη Δευτέρα.

«Δεδομένης της έλλειψης συμφωνίας για ένα νέο συμβόλαιο, σταματήσαμε να προμηθεύουμε την Carrefour στο τέλος του έτους, κάτι που γνώριζαν ότι θα μπορούσε να συμβεί. Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να συμφωνήσουμε σύντομα στους όρους, ώστε τα προϊόντα μας να μπορέσουν να επιστρέψουν στα ράφια τους για να τα απολαύσουν οι καταναλωτές». Απαντώντας λίγο αργότερα η Carrefour ανέφερε: «Εμείς, στον Όμιλο Carrefour, λάβαμε αυτή την απόφαση».

Οι διαπραγματεύσεις

Όπως γράφει η Wall Street Journal, PepsiCo και Carrefour βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις εδώ και αρκετούς μήνες, καθώς η γαλλική κυβέρνηση πίεσε τους προμηθευτές να συνάψουν συμφωνίες με τους λιανοπωλητές για χαμηλότερες τιμές. Ο πληθωρισμός των τιμών των τροφίμων στη Γαλλία εκτινάχθηκε σε διψήφιο ποσοστό το 2022 και έφτασε σχεδόν στο 16% τον Μάρτιο του 2023.

Τον περασμένο Αύγουστο, ο γάλλος υπουργός Οικονομικών, Μπρούνο Λε Μερ είχε πει ότι η Unilever, η Nestlé και η PepsiCo δεν συνεργάζονταν σε μια ευρεία συμφωνία που είχε συνάψει το υπουργείο του με λιανοπωλητές και παραγωγούς για πάγωμα ή μείωση των τιμών σε χιλιάδες προϊόντα. Και μάλιστα τότε, υπογράμμισε ότι κυβέρνηση θα αναγκάσει τους παραγωγούς τροφίμων να ξεκινήσουν τις ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές με τα παντοπωλεία μήνες νωρίτερα από το συνηθισμένο, με στόχο την εφαρμογή περικοπών τιμών από τον Ιανουάριο.

Εκκλήσεις

Από το περασμένο καλοκαίρι η Carrefour καλεί καλεί δημόσια τους προμηθευτές και αυξάνει την πίεση προκειμένου να ρίξουν τις τιμές με τον διευθύνοντας σύμβουλο Αλεξάντρ Μπομπάρντ να τους κατηγορεί ανοικτά για τις ανατιμήσεις.

«Η πραγματικότητα είναι ότι αυτοί οι παίκτες του κλάδου αρνήθηκαν να επαναδιαπραγματευτούν τις τιμές, παρά την πτώση του πληθωρισμού και παρά την πίεση των αρχών», δήλωσε τον περασμένο Αύγουστο ο Μπομπάρντ στο Franceinfo.

Τον Σεπτέμβριο, η Carrefour κόλλησε ετικέτες σε προϊόντα που προειδοποιούσαν τους αγοραστές για αυτό που περιέγραψε ως «shrinkflation». Τα προϊόντα περιελάμβαναν πατατάκια Lay’s και παγωμένο τσάι Lipton, αμφότερα από την PepsiCo. Ο Mπομπάρντ αποκάλεσε τη shrinkflation- δηλαδή τη μικρότερη ποσότητα προϊόντος για την ίδια λιανική τιμή – μια «απαράδεκτη πρακτική».

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η WSJ, η Carrefour και PepsiCo διαπραγματεύονται τους τελευταίους έξι μήνες. Η ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η PepsiCo είχε προειδοποιήσει την Carrefour ότι εάν τα δύο μέρη δεν είχαν υπογράψει συμβόλαιο μέχρι το τέλος του 2023, η PepsiCo θα σταματούσε να προμηθεύει την Carrefour και οι προμήθειες θα είχαν εξαντληθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου.

Οι διαπραγματεύσεις της PepsiCo με την Carrefour δεν περιλαμβάνουν απλώς την τιμολόγηση, δήλωσε ο εκπρόσωπος της PepsiCo.

«Η τιμολόγηση καταναλωτή και η πίστη των καταναλωτών είναι πράγματα που σκεφτόμαστε συνεχώς», είπε. «Ωστόσο, δεν μπορούμε να διατηρήσουμε πελατειακές σχέσεις που δεν είναι πλέον κερδοφόρες».

Εκτιμήσεις

Τον περασμένο Οκτώβριο, ο επικεφαλής οικονομικών της PepsiCo, Χιου Τζόνστον, δήλωσε στη Wall Street Journal ότι οι αυξήσεις των τιμών της θα επιβραδυνθούν το 2024 και θα είναι περίπου σύμφωνες με το συνολικό ποσοστό πληθωρισμού. Η επιβράδυνση αυτή έρχεται μετά από περισσότερα από δύο χρόνια απότομων αυξήσεων τιμών από την PepsiCo στα αναψυκτικά, τα σνακ και τα συσκευασμένα τρόφιμα .

Αυτή δεν θα είναι η πρώτη φορά που η PepsiCo σταματά τις προμήθειες σε ένα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την τιμολόγηση. Η PepsiCo ανέστειλε τις αποστολές στο Loblaw στον Καναδά για περισσότερο από ένα μήνα το 2022.

Τι συμβαίνει στη Γαλλία

Η Γαλλία αποτελεί μία από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων στην Ευρώπη, όπου παίκτες όπως η Carrefour, ανταγωνίζεται τους ομίλους Leclerc, Auchan, Casino, Intermarche και Super U, καθώς και τις γερμανικές εκπτωτικές αλυσίδες.

Οι γαλλικές τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο σύμφωνα με τα αναμενόμενα στο 4,1%, από 3,9% τον Νοέμβριο, όπως έδειξαν και τα προκαταρκτικά στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (INSEE) που δόθηκαν στη δημοσιότητα την Πέμπτη, λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας και των υπηρεσιών κατά τη διάρκεια του έτους.

Η αύξηση των τιμών της ενέργειας και των υπηρεσιών επιταχύνθηκε σε 5,6% και 3,1% αντίστοιχα, μετά από αυξήσεις 3,1% και 2,8% αντίστοιχα τον προηγούμενο μήνα.

«Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε παρόμοιο επίπεδο με πέρυσι, αλλά από τότε η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έχει αυξηθεί και η έκπτωση στην αντλία έχει αποσυρθεί», αναφέρει στο Bloomberg ο αναλυτής της Asterès Sylvain Bersinger, επισημαίνοντας ότι αναμένεται οι τιμές της ενέργειας να συνεχίσουν να αυξάνονται τα επόμενα χρόνια.

Ο πληθωρισμός στις υπηρεσίες «είναι πιο ανησυχητικός, καθώς οι υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν το ήμισυ του δείκτη τιμών καταναλωτή», πρόσθεσε. Τα στοιχεία θα μπορούσαν να δείξουν τον αντίκτυπο των μισθολογικών αυξήσεων, καθώς «αρχίζουν να μετακυλίονται σημαντικά στις τιμές».

Από την άλλη πλευρά, η αύξηση των τιμών των τροφίμων επιβραδύνθηκε στο 7,1% σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο από αύξηση 7,7% τον Νοέμβριο – μια επίσης «αναμενόμενη» τάση σύμφωνα με τον Bersinger.

Μέσο πίεσης

Ελπίζοντας να εξασφαλίσει χαμηλότερες τιμές σε τρόφιμα και άλλα προϊόντα για τους καταναλωτές αυτόν τον μήνα, η γαλλική κυβέρνηση μετέθεσε την προθεσμία για τις διαπραγματεύσεις μεταξύ λιανοπωλητών και παραγωγών στις 15 Ιανουαρίου από την 1η Μαρτίου.

Το συνηθισμένο αυτό τρίμηνο συντομεύτηκε καθώς η μέση αύξηση 10% που συμφωνήθηκε για το 2023 δέσμευσε υψηλές τιμές στα γαλλικά σούπερ μάρκετ, ακόμη και όταν οι παγκόσμιες τιμές των βασικών προϊόντων διατροφής έχουν πέσει, ωθώντας τους καταναλωτές να περιορίσουν τις αγορές τους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή