Ήταν τον Οκτώβριο του 2023, όταν έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα δημοσιεύματα που ήθελαν την PepsiCo να σχεδιάζει να επιβάλει «μέτριες» αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της το 2024 – κάτι που με συνέντευξή του στο Reuters είχε σπεύσει να επιβεβαιώσει ο οικονομικός διευθυντής της πολυεθνικής Hugh Johnston.

Οι μέσες τιμές σημείωσαν άλμα 11% το τρίμηνο που έληξε στις 9 Σεπτεμβρίου, ενώ ο οργανικός όγκος μειώθηκε κατά 2,5%. Εκείνη την στιγμή, τα αποτελέσματα έδειχναν αύξηση των εσόδων κατά 8,9%.

Carrefour-Pepsico: Tο μάθημα που έπρεπε να πάρει η αγορά

Οι «μέτριες» αυξήσεις τιμών

Τα ποσοστά αυτά όπως ήταν φυσικό γέμισαν με αισιοδοξία τα ανώτατα στελέχη της PepsiCo. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ramon Laguarta είχε δηλώσει: «Είμαστε ικανοποιημένοι με τις επιδόσεις μας, καθώς οι επιχειρήσεις και οι συνεργάτες μας επέδειξαν τεράστια ευελιξία και ανθεκτικότητα σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές και κατηγορίες σε ένα εξελισσόμενο και δυναμικό περιβάλλον».

«Δεδομένης της δύναμης των επιχειρήσεων και των κατηγοριών μας και της συνεχιζόμενης εστίασης στην προώθηση των πρωτοβουλιών μας για την ολιστική διαχείριση του κόστους, αναμένουμε τώρα ότι τα βασικά κέρδη ανά μετοχή σε σταθερές τιμές για το σύνολο του 2023 θα αυξηθούν κατά 13% (προηγουμένως 12%) και συνεχίζουμε να αναμένουμε ότι τα οργανικά έσοδα για το σύνολο του 2023 θα αυξηθούν κατά 10%», συμπλήρωσε ο ισπανός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.

Ramon Laguarta

Σχεδιασμός για το παρόν…

«Πιστεύουμε ότι οι δραστηριότητές μας μπορούν να συνεχίσουν να έχουν καλές επιδόσεις τα επόμενα χρόνια, με την ανάπτυξη των κατηγοριών να ομαλοποιείται, καθώς έχουμε πραγματοποιήσει πολυάριθμες επενδύσεις στα εμπορικά σήματα, την παραγωγική μας ικανότητα, τα συστήματα προώθησης στην αγορά, την εφοδιαστική αλυσίδα, την τεχνολογία και τους ανθρώπους μας, για να εκτελέσουμε το στρατηγικό μας πλαίσιο και να εκσυγχρονίσουμε την εταιρεία μας», επισήμανε ο Laguarta.

«Ως εκ τούτου, αναμένουμε ότι η αύξηση των οργανικών εσόδων μας για το σύνολο του 2024 και η αύξηση των βασικών κερδών ανά μετοχή σε σταθερές τιμές θα είναι προς το ανώτερο άκρο των μακροπρόθεσμων στόχων μας, καθώς προχωράμε προς το όραμά μας να γίνουμε ο παγκόσμιος ηγέτης στα ποτά και τα τρόφιμα κερδίζοντας, υλοποιώντας το αναπτυξιακό μας σχέδιο pep+».

…και το μέλλον

Αποτελώντας συντομογραφία του «pep Positive», η πολυεθνική εγκαινίασε τον Νοέμβριο του 2021 τον στρατηγικό της μετασχηματισμό από άκρη σε άκρη του χαρτοφυλακίου και των λειτουργιών της, με τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο του τρόπου με τον οποίο η εταιρεία θα δημιουργήσει ανάπτυξη και αξία, στοχεύοντας σε θετικές αλλαγές για τον πλανήτη και τους ανθρώπους.

Το pep+ αποτέλεσε τον μπούσουλα για το πώς η PepsiCo θα μετασχηματίσει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες: από την προμήθεια των συστατικών και την παραγωγή και πώληση των προϊόντων της με πιο βιώσιμο τρόπο, μέχρι την αξιοποίηση των περισσότερων από ένα δισεκατομμύριο επαφών της με τους καταναλωτές κάθε μέρα για να γίνει η βιωσιμότητα mainstream και να εμπλέξει τους ανθρώπους να κάνουν επιλογές που είναι καλύτερες για τους ίδιους και τον πλανήτη.

Ο Laguarta εξήγησε και στο Reuters «πώς οι πρώτες ύλες που καλλιεργούνται με βιώσιμο τρόπο σε ένα χωράφι όπου εφαρμόζεται η αναγεννητική γεωργία,θα μπορούσαν να αποτελέσουν την αρχή για μια αλυσίδα παρασκευής και μεταφοράς με καθαρή μηδενική και καθαρή θετική για το νερό κατανάλωση, που πωλούνται σε μια βιο-κομποστοποιήσιμη σακούλα, με τα χαμηλότερα επίπεδα νατρίου στην αγορά. Αυτή είναι μια θετική επιλογή. Έτσι το pep+ θα είναι καλύτερο για τους ανθρώπους, για τον πλανήτη και για την επιχείρησή μας. Τώρα, φανταστείτε την κλίμακα και τον αντίκτυπο όταν εφαρμοστεί και στις 23 μάρκες μας αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων».

Αλλαγές στην κατανάλωση

«Ο σχεδιασμός για το μέλλον είναι απαραίτητος όταν απέναντί σου έχεις μια μεταβαλλόμενη κατάσταση», επισήμανε και ο Parth Raval από τη θέση του επικεφαλής ανάπτυξης της PepsiCo Foods North America, στο Business Insider.

Λόγω παραγόντων όπως τα υψηλά επιτόκια, τον πληθωρισμό που είναι υψηλότερος από το κανονικό και την επανέναρξη της αποπληρωμής των φοιτητικών δανείων στην αμερικανική αγορά, ο Raval επισήμανε πως «ο τρόπος που ξοδεύουμε και χρησιμοποιούμε τα χρήματά μας αλλάζει σταδιακά. Τα πάντα κοστίζουν περισσότερο και όλες οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να προγραμματίσουν σωστά -ή όσο καλύτερα μπορούν- το μέλλον».

Ενώ όλοι θέλουν χαμηλότερες τιμές και προϊόντα υψηλής ποιότητας, ο Raval δήλωσε ότι παρατήρησε κάποιες διαφορές μεταξύ των γενεών. «Οι μεγαλύτερες γενιές, ιδίως οι Boomers, θέλουν τρόφιμα που έχουν χαμηλότερο νάτριο και είναι πιο υγιεινά. Οι Millennials και οι Gen Z-ers αναζητούν πολύ περισσότερη γεύση, από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Και σε όλα αυτά θα βοηθήσει η τεχνολογία και πρωτίστως, ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός».

Ο «πόλεμος»

Τα σχέδια περί βιωσιμότητας και μακρόπνοου σχεδιασμού φάνηκαν πως μπήκαν στην άκρη, όταν στις αρχές Ιανουαρίου έκανε το γύρο του κόσμου η είδηση ότι η Carrefour αποφάσισε να «πετάξει» από τα ράφια της τα προϊόντα της PepsiCo λόγω «απαράδεκτα υψηλών τιμών».

Η κίνηση αυτή αφορούσε τα προϊόντα Pepsi, Lay’s, Doritos, Cheetos, Quaker Oats και άλλα προϊόντα PepsiCo στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein, Κάλουμ Έλιοτ, τα καταστήματα Carrefour σε αυτές τις τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,25% των παγκόσμιων εσόδων της PepsiCo.

Λίγες ημέρες αργότερα η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ποτών και σνακ αποκάλυψε ότι δεν είχε εκδιωχθεί, αλλά είχε εγκαταλείψει πρώτη εκείνη την Carrefour ήδη από πέρυσι, αφού δεν κατάφερε να καταλήξει σε συμφωνία για την τιμολόγηση, κατηγορώντας το γαλλικό σούπερ μάρκετ ότι διαστρεβλώνει την αλυσίδα των γεγονότων.

Η εν λόγω διαμάχη δεν αποτελεί μια γενικευμένη «σύρραξη», αλλά ιδιομορφία της γαλλικής αγοράς, όπου η κυβέρνηση επέβαλε ένα επιταχυνόμενο χρονοδιάγραμμα συμφωνίας μεταξύ επιχειρήσεων-προμηθευτών-σούπερ μάρκετ για  μείωση των τιμών των τροφίμων. Απόφαση που φαίνεται να έχει υποκινήσει τη σκληρή στάση της PepsiCo. Μεγάλοι παίκτες της αγοράς σούπερ μάρκετ, όπως η Carrefour, αντιμετωπίζουν βαριά πρόστιμα εάν δεν τηρήσουν την προθεσμία – και η PepsiCo το γνωρίζει αυτό.

Ήταν μία από τις πιο επιθετικές πολυθενικές, κυρίως επειδή οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν τα προϊόντα της. Η τιμή των τσιπς Lay’s αυξήθηκε κατά 25% κατά το έτος που έληξε τον Σεπτέμβριο, έναντι μέσης αύξησης μόλις 7-10% για την κατηγορία, σύμφωνα με τον όμιλο ερευνών αγοράς Kantar. Τώρα φημολογείται ότι ζητά άλλη μια αύξηση της τιμής της τάξης του 7%, κάτι που σημαίνει αύξηση κοντά στο 30% σε δύο χρόνια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή