Είδωλο των νέων πριν από 20 χρόνια, το Facebook έχει μετατραπεί σε καταφύγιο γονέων. Αλλά, παρά την ντεμοντέ εικόνα του, ο βετεράνος των κοινωνικών δικτύων συνεχίζει να κερδίζει χρήστες, από την Ασία μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που έτρεξα στην αίθουσα της Πληροφορικής για να γραφτώ στο Facebook», διηγείται η Τζάσμιν Ενμπεργκ, αναλύτρια της Insider Intelligence. «Είχα την εντύπωση ότι ανήκα σε ένα κλαμπ πριβέ, όπου δεν βρίσκονταν ούτε οι γονείς μου, ούτε οι καθηγητές μου, και, ταυτόχρονα, ότι ανήκα σε ένα πολύ μεγαλύτερο σύμπαν, μαζί με φοιτητές από ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Ερευνητής μελέτησε τις δηλώσεις δύο δεκαετιών του ιδρυτή του Facebook… αλλά έχει πολλές απορίες
Μετά την δημιουργία του από τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ και τους συμφοιτητές του στο Χάρβαρντ στις 4 Φεβρουαρίου 2004, το Facebook απλώθηκε σε άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια, πριν ανοιχτεί σε όλους το 2006.
Το κοινωνικό δίκτυο, τότε πολύ καινούργια έννοια, κατακτά γρήγορα την πλειονότητα των χρηστών του Ίντερνετ. Το 2023, περισσότεροι από τρία δισεκατομμύρια χρήστες άνοιγαν το Facebook τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, δηλαδή 3% περισσότεροι από το 2022.
«Ηταν επανάσταση», λέει η Τζάσμιν Ενμπεργκ. «Και αν και το Facebook δεν είναι πια cool σήμερα, ό,τι και να πει κανείς θα είναι λίγο για την επίδρασή του στην λαϊκή κουλτούρα, στην πολιτική, στην online συμπεριφορά μας, στα ψηφιακά περιεχόμενα. (…) Αλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας μας».
Αναφέρεται στο περίφημο feed, όπου οι αλγόριθμοι της τεχνητής νοημοσύνης ανεβάζουν κατά προτεραιότητα μηνύματα και φωτογραφίες που πυροδοτούν share και σχόλια.
Το Facebook συνέβαλε επίσης πολύ στο φαινόμενο του viral περιεχομένου και στην εμφάνιση καθολικά online μέσων όπως το BuzzFeed.
«Χωρίς εναλλακτική»
Το BuzzFeed έκλεισε πέρυσι, αλλά η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, τα πάει μια χαρά. Το 2022 – μία κακή χρονιά για την καλιφορνέζικη εταιρεία – τα κέρδη της έφθασαν τα 23 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η πλατφόρμα «ανήκει στο ψηφιακό τοπίο», εξηγεί η Τζάσμιν Ενμπεργκ, ιδιαίτερα για την γενιά των μιλένιαλ, που γεννήθηκαν τις δεκαετίες ’80 και ’90. «Κατά συνέπεια παραμένει ακαταμάχητη για τους διαφημιζόμενους λόγω της εμβέλειας και των επιδόσεών της».
Το Facebook ποντάρει στην πολύ μεγάλης ακρίβειας διαφημιστική στόχευση για μεγάλης κλίμακας χρήστες.
Αυτό το οικονομικό μοντέλο βασίζεται στα προσωπικά δεδομένα που του έχουν κοστίσει πολυάριθμες αγωγές και πρόστιμα, από το σκάνδαλο Cambridge Analytica το 2018 μέχρι τις αποκαλύψεις μίας whistleblower, πρώην εργαζόμενης, το 2021, η οποία κατηγόρησε την εταιρεία ότι βάζει το κέρδος πάνω από την ασφάλεια των χρηστών.
Αλλά ούτε οι επίσημες καταδίκες, ούτε και η όλο και πιο ντεμοντέ εικόνα του Facebook μπόρεσαν να ανατρέψουν την τάση. Ο βετεράνος των κοινωνικών δικτύων αναπτύσσεται με μικρότερη ταχύτητα, αλλά αναπτύσσεται.
«Είναι όπως το Twitter. Όλοι λένε “θέλω να φύγω”, αλλά κανείς δεν φεύγει, διότι δεν υπάρχει εναλλακτική», διαπιστώνει η Καρολίνα Μιλανέζι της Creative Strategies.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι χρήστες παραμένουν κυρίως για τις ομάδες που έχουν σχηματισθεί με επίκεντρο κοινά ενδιαφέροντα (γείτονες, λάτρεις της τέχνης ή της κηπουρικής, φαν διασημοτήτων, αθλητικών ομάδων…), τις μικρές αγγελίες (Facebook Marketplace) ή για να παραμείνουν σε επαφή με ορισμένα πρόσωπα.
«Οι φίλοι της μαμάς μου»
«Το χρησιμοποιώ για να βρω πελάτες, διότι ξέρω ότι οι φίλοι της μαμάς μου είναι στο Facebook», εξηγεί η Ρούμπι Χάμερ, 18χρονη μπέιμπι σίτερ από την Καλιφόρνια.«Και επίσης για να βρω αυτοκίνητο για ν’ αγοράσω».
Αλλά για να μιλήσει με τους φίλους της προτιμά το Snapchat και για να ανεβάσει φωτογραφίες, το Instagram.
«Η εξαγορά του Instagram το 2012 και το πέρασμα από τους υπολογιστές στα κινητά ήταν μία από τις καλύτερες εμπορικές αποφάσεις που έχει πάρει ποτέ η Facebook», λέει η Τζάσμιν Ενμπεργκ.
Από εν δυνάμει απειλή, το Instagram έγινε ένας δεύτερος παράδεισος των διαφημιζόμενων και, κατά συνέπεια, ένα τεράστιο ατού.
«Ισοφαρίζει την πτώση του ενδιαφέροντος, ιδιαίτερα των νέων, για το Facebook. Και κυρίως, η εταιρεία διαθέτει μία εφαρμογή που μπορεί να ανταγωνιστεί το Snapchat και το TikTok», που είναι εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ των εφήβων.
Η διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων του ομίλου επέτρεψε την συνέχιση της καινοτομίας – στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης ή το metaverse, το όνειρο του Μαρκ Ζάκερμπεργκ – χωρίς να αλλοιωθεί το Facebook.
Η ανάπτυξη του πρωτοπόρου δικτύου εντοπίζεται επίσης στην νοτιοανατολική Ασία, όπου η κινητή εφαρμογή ήταν κάποτε η κύρια πύλη εισόδου στο Ιντερνετ.
Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς χρήστες του Facebook είναι 18 έως 34 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Datareportal. Ωστόσο, η πραγματική απήχηση είναι δύσκολο να μετρηθεί.
«Μπαίνω πολύ λίγο στο Facebook, αλλά ό,τι ανεβάζω στο Instagram εμφανίζεται αυτόματα και στο Facebook», λέει η Καρολίνα Μιλανέζι. «Αρα μετριέμαι ως “ενεργή”…Ισως τα νούμερα δεν απεικονίζουν την πραγματικότητα!».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πρώτο... δωράκι Tραμπ υπέρ Μασκ - Ποια ρύθμιση καταργεί προς όφελος της Tesla
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, δαπάνησε περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια βοηθώντας τον Τραμπ να εκλεγεί πρόεδρος τον Νοέμβριο
Πρόστιμο 75 εκατ. δολ. από την Τουρκία στην Google
Η μη συμμόρφωση θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω καθημερινά πρόστιμα - Η Google μπορεί να ασκήσει έφεση
Αντίστροφη μέτρηση για το digital economy forum 2024 του ΣΕΠΕ
Ποιοι θα πλαισιώσουν το συνέδριο του ΣΕΠΕ, ποιες είναι οι βασικές θεματικές ενότητες της διοργάνωσης
Η Κίνα σφίγγει τον κλοιό στο κυβερνοέγκλημα του χρηματοπιστωτικού τομέα
Η Υπηρεσία Κυβερνοχώρου δεσμεύτηκε για τη συνέχιση των προσπαθειών καταπολέμησης της ηλεκτρονικής απάτης στην Κίνα
Χτίζει... κόμβο logistics η Huawei στον Πειραιά – Οι νέες επενδύσεις που σχεδιάζει
«Το logistics hub που θα δημιουργηθεί ουσιαστικά θα λειτουργεί σαν πύλη εισόδου των προϊόντων της Huawei προς την Ευρώπη», είπε ο CEO της εταιρείας για τη νοτιοανατολική Ευρώπη
Η Apple φέρνει το ChatGPT στα iPhone και τα Mac - To Siri αποκτά AI
To chatbot τεχνητής νοημοσύνης θα ενεργοποιείται όταν ο χρήστης κάνει ερωτήσεις που το ίδιο το Siri δεν μπορεί να απαντήσει.
Θεοδωρόπουλος για AI: Αυτές είναι οι 4 ανησυχίες των επιχειρήσεων
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μίλησε στο AI Connect της Google για τις ανησυχίες των ελληνικών επιχειρήσεων γύρω από τη χρήση της AI
Η Google φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”
Η Google και το Raspberry Pi Foundation παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη και ενδυνάμωση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για ένα μέλλον καθοδηγούμενο από την Τεχνητή Νοημοσύνη
Σχέδιο απαγόρευσης των social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών και στην Ελλάδα; - Τι εξετάζεται
Προωθούνται αυστηροί περιορισμοί στην πρόσβαση των παιδιών κάτω των 15 ετών στα social media
Πώς θα χτιστεί ο «Φάρος» του ελληνικού AI - Ο ρόλος του Υπερταμείου
Το έργο για τον «Φάρο» συνδέεται με την κατασκευή του εθνικού υπερυπολογιστή «Δαίδαλου» - Θα δημιουργηθεί θυγατρική που θα αναλάβει τη διαχείρισή του