«Επί ποδός… πολέμου» βρίσκονται λιανέμποροι και προμηθευτές, μια εβδομάδα μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας. Τα επιτελεία των δυο πλευρών παραμένουν σε εγρήγορση και παρακολουθούν σε καθημερινή βάση την συμπεριφορά των καταναλωτών και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται.
Η βίαιη αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική, με επίκεντρο τον «κόφτη» 30% στις προσφορές και την αντίστοιχη μείωση των τιμών στα ράφια σε μια σειρά από προϊόντα, τους αναγκάζει να αλλάξουν στρατηγική και να αναπροσαρμόσουν τα πλάνα τους. Στο επίκεντρο μπαίνουν οι ετήσιες συμφωνίες που συνάπτουν, οι οποίες βρίσκονται στον «αέρα» καθώς όλοι περιμένουν να δουν που θα καθίσει η μπίλια.
Τι δείχνει έρευνα για την ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ – Πώς έκανε «ποδαρικό» το 2024
Τι ζητάνε οι προμηθευτές, τι απαντούν οι λιανέμποροι
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι προμηθευτές ζητάνε να επωμιστούν τα σούπερ μάρκετ μέρος της επιβάρυνσης, «βάζοντας πλάτη στην προσπάθεια που γίνεται». Οι λιανέμποροι απαντούν πως οι δυνατότητες που έχουν είναι εξαιρετικά περιορισμένες, αφού λειτουργούν ήδη με πολύ μικρό περιθώριο κέρδους γύρω στο 1,4%.
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία συμφωνία ανάμεσα σε σούπερ μάρκετ και βιομηχανία για προσφορές και εκπτώσεις. Η διελκυστίνδα συνεχίζεται έως ότου υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση που θα επικρατήσει», σημειώνει κορυφαίος παράγοντας του κλάδου. Καταλυτικό ρόλο, όπως λένε, θα παίξουν τα ευρήματα των ερευνών που θα διεξαχθούν το επόμενο διάστημα για τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά.
Οι συζητήσεις εκτιμάται ότι θα κρατήσουν αρκετό διάστημα, αφού κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να παραχωρήσει μέρος των κεκτημένων. Η αγορά είναι αρκετά πιεσμένη εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού, ο οποίος ταλανίζει την ελληνική οικονομία εδώ και περίπου δυο χρόνια.
Η αύξηση του τζίρου που καταγράφουν οι μεγάλες αλυσίδες σύμφωνα με διάφορες μελέτες είναι περισσότερο αποτέλεσμα του πληθωρισμού και λιγότερο από την άνοδο του όγκου πωλήσεων. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 10% το 2023 και ανήλθε στα 11,8 δισ. ευρώ ενώ ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 2,5% συγκριτικά με το 2022.
«Υπομονή, νωρίς για συμπεράσματα»
Κύκλοι προσκείμενοι στην ΕΣΕ (Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας) επισημαίνουν πως είναι νωρίς για συμπεράσματα, προσθέτοντας πως θα χρειαστούν κάποιοι μήνες προκειμένου να φανεί το πραγματικό αποτύπωμα των νέων μέτρων. «Υπολογίζουμε πως μετά από δυο μήνες θα μπορέσουμε να δούμε το πραγματικό μέγεθος της παρέμβασης. Και κυρίως πως αντιδρούν οι καταναλωτές…», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Αυτό που κυρίως απασχολεί τις μεγάλες αλυσίδες όπως ο Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market, τον Μασούτη και άλλους είναι κατά πόσον θα διατηρηθεί η ένταση των προσφορών παρά την «υποχρεωτική» μείωση των καθαρών τιμών. Μέχρι στιγμής πάντως η βιομηχανία στην πλειονότητά της δεν έχει ανακόψει την ένταση των προωθητικών ενεργειών και η ερμηνεία που δίδεται είναι πως φαίνεται διατεθειμένος να απωλέσει μερίδια αγοράς.
Αντίθετα, οι περισσότεροι αναλαμβάνουν το κόστος, προκειμένου να διατηρήσουν σταθερή την πελατεία τους. Κάτι που αποτυπώνεται και στις εσωτερικές μετρήσεις των σούπερ μάρκετ, οι οποίες δείχνουν σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα.
Βέβαια κάποιοι προμηθευτές έστειλαν και τον Φεβρουάριο τιμοκαταλόγους με αυξημένες τιμές σε κάποια προϊόντα, τα οποία παράγονται από πρώτες ύλες που αποτελούν χρηματιστηριακά προϊόντα, όπως ο καφές, το κακάο, και οι χυμοί.
Η «δεύτερη ευκαιρία» της ιδιωτικής ετικέτας
Η αλματώδης άνοδος που καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα έχει «θορυβήσει» τους παραγωγούς επώνυμων προϊόντων. Και αυτό γιατί βλέπουν πως αρχίζουν και γίνονται όλο και πιο απειλητικά για την ανάπτυξή τους.
Οι έντονες προωθητικές ενέργειες που ακολουθήσαν στα χρόνια της μεγάλης ελληνικής κρίσης λειτούργησαν αποτρεπτικά στην άνοδο τους. Ωστόσο μετά την εκτόξευση του πληθωρισμού και την έλευση του «καλαθιού της νοικοκυράς» ξεκίνησαν να γίνονται όλο και πιο ελκυστικά σε ένα μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό.
Υπολογίζεται πως σήμερα το μερίδιο τους υπερβαίνει το 25% και φθάνει μέχρι και το 28%, με διαρκώς αυξητικές τάσεις.
«Απανωτές παρεμβάσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό»
Πέρα από την ουσία των νέων μέτρων που είναι η αντιμετώπιση της ακρίβειας στα ράφια, η αγορά προβληματίζεται σοβαρά για τα διαδικαστικά και τον τρόπο εφαρμογή τους. «Υπάρχει δυσκολία καθώς πρέπει να βάλουμε διάφορες σημάνσεις στα ράφια. Μην ξεχνάτε έχουν προηγηθεί και άλλα μέτρα, όπως το καλάθι της νοικοκυράς αλλά και η μόνιμη μείωση τιμής», επισημαίνουν πηγές από την Lidl.
Πέρα όμως από τον τρόπο εφαρμογής είναι η διάρκεια των μέτρων που απασχολεί την αγορά. «Υποτίθεται ότι οι συγκεκριμένες κρατικές παρεμβάσεις έχουν ημερομηνία λήξης και δεν μπορούν να… διαιωνίζονται», σημειώνουν κύκλοι της ΕΣΕ. Γιατί αυτό, όπως λένε λειτουργεί σε βάρος του ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού όταν κλειδώνεις το περιθώριο κέρδους, δεν αφήνεις περιθώριο στον ανταγωνισμό και οδηγείς όλους προς μια συγκεκριμένη τιμή».
Latest News
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορία για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα»
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή
Νέος πρόεδρος στην Alpha Bank o Δημήτρης Τσιτσιράγκος
Ο Δημήτρης Τσιτσιράγκος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στην Alpha Bank από την 1η Ιανουαρίου 2025
«Κάηκαν» οι μπριζόλες του Salt Bae στη Μύκονο – Στο κόκκινο τα εστιατόρια του σεφ
Σε Μύκονο και Λονδίνο ο τζίρος και τα κέρδη των ψητοπωλείων Nusr-Et έχουν πάρει την κάτω βόλτα - Έκλεισε το μπεργκεράδικο στη Νέα Υόρκη
Τι φέρνει η Elpedison σε Helleniq Energy – Το σενάριο για placement και το μέρισμα από ΔΕΠΑ Εμπορίας
Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO της Helleniq Energy στη διάρκεια ενημέρωσης Τύπου απάντησε στην Edison για την αποτίμηση της Elpedison